گروه بورس: بازار صادراتی برق میان کشورهای عضو اکو با محوریت بورس انرژی ایران تشکیل می‌شود.

بورس

به گزارش همشهری، نخستین اجلاس کشورهای عضو اکو برای تبادل و تجارت برق میان کشورهای عضو، با محوریت بورس انرژی ایران در تهران آغاز به کارکرد. این اجلاس به‌منظور تشکیل بازار صادراتی برق میان کشورهای عضو منطقه اکو برگزار شد. تعدادی از 10کشور عضو اکو با کمبود برق مواجه هستند و برخی مازاد بر نیازشان برق تولید می‌کنند، اکنون این کشور‌ها می‌توانند از طریق بورس انرژی ایران برق مورد نیازشان را خریداری کنند یا برق مازاد بر نیازشان را به کشور‌های دیگر عضو صادر کنند. این کار تا قبل از تاسیس بورس انرژی در ایران به راحتی امکان پذیر نبود.

میرفتاح قره‌باغ مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران در حاشیه این اجلاس در گفت‌وگو با همشهری گفت: برنامه اصلی این است که کشور‌های منطقه اکو بتوانند برق خود را از طریق بورس انرژی بخرند یا بفروشند. او در پاسخ به این پرسش که آیا پایه این مبادلات بورس انرژی ایران درنظر گرفته شده است؟ گفت: بله، آغاز معاملات منطقه‌ای برق کشورهای عضو اکو از طریق بورس انرژی انجام خواهد شد. او در پاسخ به این پرسش که معاملات برق کشور‌های منطقه اکو از چه زمانی آغاز می‌شود؟ تأکید کرد: ما در تلاش هستیم حداکثر ظرف 2سال آینده کشورهای عضو اکو بتوانند مبادلات خود را در زمینه برق از طریق بورس انرژی انجام دهند.

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران در پاسخ به این پرسش که آیا قرار است ایران مازاد برق مصرفی‌اش را از طریق بورس انرژی صادر کند؟ گفت: بله، برنامه اصلی همین است، در سال گذشته 11میلیارد کیلو وات ساعت از برق تولیدی کشور به کشور‌های منطقه صادر شد و قرار است این میزان افزایش یابد و برای این کار بورس انرژی به‌عنوان محل صادرات برق درنظر گرفته شده است.

قره باغ ادامه داد:240 میلیارد کیلو وات ساعت برق در کشور تولید می‌شود که می‌توانیم این برق را در فصل‌هایی از سال که میزان برق مصرفی کشور در حد پایین‌تری قرار دارد به کشور‌های همسایه صادر کنیم، به‌طور مثال ایران قادر است به غیر از فصل تابستان که مصرف داخلی افزایش می‌یابد در 9‌ماه دیگر سال به‌طور مدام برق تولیدی‌اش را صادر کند.

به گفته او، ایران در حال حاضر به لحاظ ظرفیت نصب‌شده نیروگاه، رتبه نخست خاورمیانه و رتبه چهاردهم جهان را داراست. سازمان همکاری اقتصادی، به‌طور مخفف اکو یک سازمان اقتصادی منطقه‌ای است. کشورهای ایران، پاکستان، ترکیه، افغانستان، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان، قرقیزستان، ازبکستان و تاجیکستان عضو این سازمان هستند. در حال حاضر حدود ۳۳۰‌میلیون نفر از جمعیت جهان در کشور‌های منطقه اکو زندگی می‌کنند که دارای منابع مختلف نفت و گاز است.

کد خبر 237756
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز