سه‌شنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۲ - ۰۶:۱۷
۰ نفر

گروه ادب و هنر: نمایشگاه ششمین دوسالانه تصویرگری به‌عنوان نخستین دوسالانه هنرهای تجسمی در سال۹۲ بالاخره پس از ۱۱سال تأخیر، با حضور علی مرادخانی (معاون امور هنری وزیر ارشاد)، علی اصغر امیرنیا (مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی) و برخی اساتید رشته‌ تصویرسازی و در میان استقبال علاقه‌مندان به این رشته هنری در مؤسسه فرهنگی هنری صبا آغاز به‌کار کرد.

ششمین دوسالانه تصویرگری گشایش یافت


مراسم افتتاحیه این نمایشگاه با تقدیر از 4 هنرمند پیشکسوت تصویرگری همراه بود و از پرویز کلانتری، صادق صندوقی، منوچهر درفشه و علی خدایی در حضور هنرمندان نسل جوان تصویرگری کشور با اهدای لوح، ‌تقدیر شد. در این مراسم علی مرادخانی، معاون امور هنری وزیر ارشاد گفت: کارهای تصویری در سال‌های گذشته بیشتر به حوزه‌ کتاب اختصاص داشت؛ البته من خیلی به مباحث فنی و اصل قضیه وارد نمی‌شوم، چون تازه وارد این جمع شده‌ام و باید کمی کار کنم تا متوجه شوم چه اقداماتی باید صورت بگیرد. دلم می‌خواهد اگر کاری قرار است انجام شود به شایستگی باشد. خوشحالم که زحمت دوستان نتیجه داد و ما شاهد برگزاری دوسالانه پس از 11سال هستیم. مرادخانی افزود: معتقدم در چنین حوزه‌هایی بزرگان و اساتید رشته‌ هنر اصل قضیه هستند و ما به‌عنوان پشتیبان و حمایت‌کننده در فرع قرار داریم. نهایتا کار من فراهم کردن پول و امکانات برای فعالیت این عزیزان است. فکر می‌کنم از همه‌ اینها مهم‌تر، برگزاری دوسالانه به کمک کسانی است که دست‌اندرکار این حوزه هستند که بتوانند کار خود را بهتر بشناسند و به آنچه در آن به رقابت پرداختند، توجه بیشتری کنند.

معاون امور هنری وزیر ارشاد با اشاره به اهمیت تصویرسازی در دنیای هنر اظهار کرد: باید نگاه‌مان را بیشتر به سمت تطبیق محتوای کتاب و تصویر ببریم. برگزاری چنین دوسالانه‌ها و جشنواره‌هایی اگر توجه هنرمندان را به مجموعه‌ متون و محتویات کتاب‌ها جلب کند و آنها تصویری را طراحی کنند که در نخستین مواجهه با مخاطب تأثیر خود را بگذارد، قطعا سودمند خواهد بود. او ادامه داد: ما در سیاست‌های کلی معاونت هنری وزارت ارشاد به هیچ عنوان به‌دنبال ایفای نقش برگزارکننده‌ اینگونه دوسالانه‌ها و جشنواره‌ها نیستیم و هدف ما دست‌اندرکار بودن دولت نیست. باید انجمن‌هایی با عضویت افراد علاقه‌مند تشکیل شود که این وظیفه را بر عهده بگیرند و دولت هم به حمایت خود ادامه بدهد. امیدواریم برگزاری جشنواره‌ها در بخش خصوصی به‌معنای واقعی اتفاق بیفتد و تمامی ابعاد هنر جایگاه خود را در بین مردم پیدا کند.

او در ادامه به لزوم بین‌المللی کردن حوزه تصویرگری اشاره کرد و گفت: خوشحالم که بیش از هزار نفر در دوسالانه تصویرگری شرکت کرده‌اند، اما بضاعت ما بیش از اینهاست. قطعا با تبلیغ بیشتر، دعوت از افراد مختلف و ایجاد فضایی که انجمن‌ها آزادانه فعالیت کنند، می‌تواند امکان حضور افراد و معرفی آنها به بخش‌های مختلف را فراهم کند؛ حضوری که فقط بومی نباشد، چون ارتباط با دنیای خارج فضای بازتری را برای استفاده از تجربیات و نظرات دیگران ایجاد می‌کند.

در ادامه‌ این مراسم علی اصغر امیرنیا، مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد نیز در سخنانش به تأخیر 11ساله در برگزاری این دوسالانه اشاره کرد و گفت: به واسطه توانمندی این هنر در هر دوره‌ای از معاونت هنری تلاش شد که خدمتی در این عرصه صورت گیرد که ابتدا برگزاری آن به معاونت فرهنگی سپرده و بعد یک فترت 11ساله بر آن حاکم شد و زمانی که برگزاری آن به ما پیشنهاد شد، با کمال میل پذیرفتیم و سرانجام به همت هیأت مدیره انجمن تصویرگران موفق به برپایی این دوسالانه شدیم و اکنون شاهد آثاری از 1300هنرمند تصویرگر در این دوسالانه هستیم که با بیش از 3400اثر در این دوره شرکت کرده‌اند.

وی ابراز امیدواری کرد که با تلاش خود هنرمندان تصویرگر این هنر از مهجوریت خارج و زمینه کار حرفه‌ای برای هنرمندان فراهم شود تا بدون دغدغه معاش بتوانند به خلق آثارشان بپردازند و از طریق فروش آثارشان بتوانند زندگی کنند. او در خاتمه گفت: امیدوارم که دبیرخانه این دوسالانه بعد از مراسم افتتاحیه فعال و زمینه‌ای فراهم شود که همه امور مربوط به این دوسالانه را به‌خود انجمن‌ها و هنرمندان واگذار کنیم و ما صرفاً در خدمت آنها باشیم.

در بخش دیگری از مراسم کیانوش غریب‌پور، دبیر ششمین دوسالانه تصویرگری در معرفی بخش‌های مختلف آن گفت: با توجه به اینکه تصویرگری در ایران، منحصر به ادبیات کودک و نوجوان است، سعی کردیم در بخش جنبی آثار هنرمندانی که در رشته‌های دیگر هم فعالیت می‌کنند به نمایش بگذاریم. بخش مهمان نیز زینت دوسالانه است که 36اثر از کشورهای دیگر برای نمایش انتخاب شده است.

همچنین علی هاشمی شهرکی، دبیر علمی دوسالانه در سخنان خود با ابراز خوشحالی از برگزاری دوسالانه گفت:‌ 150تابلو در نمایشگاه به نمایش درآمده است. به گفته وی در بخش رقابتی این دوسالانه، 169اثر در بخش تصویرگری کتاب (97اثر کتاب کودک و خردسال، 72اثر کتاب نوجوان)، 132اثر در بخش جهان‌نورها و سایه‌ها (66اثر کودک و 66اثر نوجوان)، 30عنوان و 90اثر در بخش استعداد جوان به نمایش درآمده است.

در پایان این مراسم از برگزیدگان آثار رقابتی ششمین دوسالانه تصویرگری در بخش‌های تصویرگری کتاب، جهان نورها و سایه‌ها و بخش استعداد جوان تقدیر شد. این دوسالانه تا 28آبان‌ماه در مؤسسه فرهنگی و هنری صبا برپاست.

کد خبر 237674

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز