همشهری آنلاین: سفیران سابق هفت کشور اروپایی در تهران، در آستانه مذاکرات ژنو، از نمایندگان پنج عضو دائم شورای امنیت و آلمان خواسته‌اند صادقانه، ملموس و با عزمی جزم برای رسیدن به نتیجه مذاکرات با تهران را ادامه دهند.

پیشنهاد سفیران سابق ۷ کشور اروپایی در تهران به نمایندگان۱+۵

مذاکرات هسته ای ایران قرار است 7 و 8 نوامبر (16 و 17 آبان ماه) در ژنو برگزار شود.

به گزارش ایرنا، سفیران پیشین انگلیس، سوئد، آلمان، بلژیک، فرانسه، اسپانیا و ایتالیا در تهران گفته اند:ˈصادقانه، ملموس و با عزمی جزم برای رسیدن به نتیجه مذاکره کنید. ملت های منطقه و فراتر از آن، این انتظار را از شما دارند و نمی توانید انها را سرخورده کنیدˈ.

ˈریچارد دالتونˈ، ˈکریستوفر گیلنشرناˈ، ˈپل ون مالترانˈ، ˈگیوم متنˈ ، ˈ فرانسوآ نیکولوˈ، ˈلئوپولدو استاپماˈ و ˈروبرتو توسکانوˈ افزوده اند: شرایط برای دستیابی به توافقی رضایت بخش برای دو طرف مذاکرات هسته ای فراهم است و تنها لازمه آن این است که طرف ها از برخی مواضع صرف نظر کرده و حسن نیت نشان دهند.

این سفیران سابق در مقاله مشترک خود که در پایگاه اطلاع رسانی ˈلو تانˈ سوئیس منتشر شد، تصریح کرده اند:ˈهمه ما سال ها در ایران زندگی کرده ایم. ما تاثیر مذاکرات هسته ای میان ایران و شش کشور به نمایندگی از جامعه جهانی را نه تنها بر پیشرفت منع گسترش سلاح و ثبات خاورمیانه بلکه بر رفاه زندگی روزمره مردم منطقه مشاهده کرده ایمˈ.

به نوشته این هفت سفیر سابق اروپایی ها در ایران ، وضعیت نابسامانی که طی سال ها در پرونده هسته ای ایجاد شده به مانعی بزرگ بر سر راه هرگونه تحول مثبت در این باره تبدیل شده است. در تازه ترین دیداری که در ژنو صورت گرفت، هر دو طرف آگاهی خود را از مسئله نشان داده و از حسن نیت و امیدهایشان برای خروج از این وضعیت خبر دادند. اما کار دشوار هنوز صورت نپذیرفته است. حقیقت این است که در گذشته شکافی از بی اعتمادی متقابل بوجود آمده است. اما دو طرف باید بپذیرند که در آغاز مذاکرات جلب اعتماد بندرت بوجود می آید. اعتماد، ثمره توافقی آشکار، قابل بررسی و محترمانه است. اگر دو طرف به توافق مناسبی دست یابند، به دقت آن را به اجرا در آورند و برای حل و فصل موارد اختلاف مصمم باشند، اعتماد می تواند دوباره شکوفا شود.

سفیران پیشین انگلیس، سوئد، آلمان، بلژیک، فرانسه، اسپانیا و ایتالیا در تهران گفته اند:ˈتوافق مناسب بر پایه سازش استوار است اما باید اصول را نیز حفظ کند. برای جامعه جهانی برداشت مانع غیر قابل عبور از سر راه منع گسترش سلاح هسته ای اصل است. برای ایران نیز، به رسمیت شناخته شدن حق برخورداری از فن آوری صلح آمیز هسته ای ، اصلی دیگر محسوب می شود. هر دو هدف مشروعند. اگر مذاکره کنندگان قادر نباشند توافقی مبتنی بر این اصول بیابند و به اجرا درآورند، آینده آژانس بین المللی انرژی هسته ای و معاهده منع گسترش را زیر سوال خواهند برد. این دو ابزار مهم صلح، کلید لازم برای حل بحران هسته ای ایران است. مذاکره کنندگان برای وفادار ماندن به آنچه که ایجاد کرده و توسعه داده اند، باید به موفقیت دست یابند.

دست کم به سه دلیل باید سرعت عمل را بالا برد. نخست آنکه، سختی و رنج وارد شده بر مردم ایران به دلیل اعمال تحریم های بین المللی و یک جانبه ادامه نیابد. ثانیا این توافق می تواند از آن جهت مورد استقبال قرار گیرد که نگرانی برخی همسایگان را در برابر توسعه بدون حد و مرز برنامه هسته ای ایران رفع می کند. دلیل آخر اینکه سرعت دادن به حل این مسئله، تلاش گروه هایی را که با اهداف مختلف اقدامی واحد برای شکست هرگونه توافق با ایران صورت می دهند، خنثی می کندˈ.

ˈریچارد دالتونˈ، ˈکریستوفر گیلنشرناˈ، ˈپل ون مالترانˈ، ˈگیوم متنˈ ، ˈ فرانسوآ نیکولوˈ، ˈلئوپولدو استاپماˈ و ˈروبرتو توسکانوˈ افزوده اند: ما از اروپائیان که از ده سال پیش با این پرونده درگیر هستند، از آمریکایی ها که در نهایت قصد خود را در مداخله در این مسئله اعلام کردند و از ایرانیان که بار دیگر به صورت جدی به مذاکره متعهد شدند می خواهیم که یک بار برای همیشه عادات اشتباه و مواضعی را که تا این حد زمان برده است، کنار بگذارند.

کد خبر 237618
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز