نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به فاجعه بروز بادهای نمکی و وعده‌های مسئولان برای مهار این فاجعه گفت: هنوز هیچ‌یک از طرح‌های مصوب نجات دریاچه اجرایی نشده است.

محمد اسماعیل سعیدی به مهر گفت: باید مطالعات جدی در زمینه نجات دریاچه ارومیه آغاز شود. وی افزود: نباید از عواملی که دریاچه را خشک کرده است، غافل ماند بلکه باید اقدامات کارشناسی این عوامل را ریشه‌یابی و بررسی کرد.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طرح‌هایی که برای نجات دریاچه ارومیه به تصویب رسیده، اجرایی نشده است، تصریح کرد: علاج دریاچه ارومیه بسیار دیر شده اما می‌بایست در این‌باره اقدامات جدی هر چه سریع‌تر انجام شود. وی گفت: به‌خطرافتادن موقعیت گردشگری منطقه، ازبین‌رفتن آب‌های زیرزمینی، بروز بادهای نمکی، از بین‌رفتن زمین‌های کشاورزی و رواج بیماری‌های تنفسی از عواقب دیررسیدن به مشکلات دریاچه ارومیه است.

سعیدی با بیان اینکه مدیریت آب در مزارع و تغییر الگوی کشت در حوزه دریاچه ارومیه کاربرد بسیار دارد، افزود: وجود ضعف و مشکلات مدیریت بهینه مصرف آب در مزارع از موضوعات چالشی است که باید برای آن راهکار جدیدی ارائه شود.

وی آبرسانی به دریاچه ارومیه را در نجات این دریاچه مؤثر ندانست و افزود: تا زمانی که اقدام مهم کارشناسی‌شده برای نجات دریاچه ارومیه صورت نگیرد هر میزان آبی که به آن منتقل شود، بی‌نتیجه مانده و اثری در نجات آن از بحران نخواهد داشت. کارشناسان معتقدند دریاچه ارومیه 14میلیارد مترمکعب کمبود آب دارد و باید سالانه بیش از 2میلیارد و 700میلیون مترمکعب آب به آن تزریق شود.

 

کد خبر 237172

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز