همشهری آنلاین: مرحله دوم از برنامه امحای سلاح‌های شیمیایی سوریه با نابود شدن ظرفیت تولید مواد شیمیایی در سوریه و نیز مراکز مربوط به انتقال این مواد به بمب‌ها و گلوله‌های جنگی، به پایان رسید.

سوریه

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از سایت شبکه روسیه الیوم، مرحله دوم برنامه خلع سلاح شیمیایی سوریه که توسط سازمان ملل و سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی انجام می‌شود، امروز (پنجشنبه) به پایان رسید و ناظران بین‌المللی با از بازدید از مراکز تولید و نگهداری مواد و بمب‌های شیمیایی سوریه، برخی از توانمندی‌های شیمیایی این کشور را از بین بردند.

بنا بر اعلام ناظران بین‌المللی، کارشناسان سازمان ملل و سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی تجهیزات مربوط به تولید مواد و سلاح‌های شیمیایی سوریه و همچنین کارگاه‌های انتقال این مواد شیمیایی به بمب‌های نظامی را از بین بردند.

در مرحله دوم برنامه امحای سلاح‌های شیمیایی سوریه، علاوه بر دو عمل فوق بازرسان می‌بایست از تمامی اماکن تولید و زرادخانه‌های نگهداری مواد و سلاح‌های شیمیایی سوریه و دیگر صنایع متعلق به آن، بازدید کنند.

دمشق پیشتر به سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی اعلام کرده بود که 41 کارخانه و مرکز نگهداری مواد و سلاح‌های شیمیایی در 23 نقطه در سراسر خاک خود دارد که مجموعا 1300 تن مواد شیمیایی قابل استفاده در بمب‌های شیمیایی در آنها نگهداری می‌شوند.

بنا بر اعلام دولت سوریه، این کشور همچنین بیش از 1200 نوع گلوله‌ مختلف در اختیار دارد که توانایی مسلح شدن به گازهای شیمیایی را دارا هستند.

دمشق همچنین اعلام کرده که 18 کارخانه تولید سلاح‌ شیمیایی، 12 انبار برای نگهداری مواد و سلاح‌های شیمیایی، 8 کارگاه متحرک برای مسلح کردن بمب به مواد شیمیایی و سه کارخانه مرتبط با صنایع نظامی شیمیایی در اختیار دارد.

در گزارش پیشین سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی تاکید شده بود که بازرسان بین‌المللی توانسته‌اند 37 مرکز از 41 مرکز اعلام شده توسط سوریه را بازرسی کنند.

کد خبر 237074
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز