دوشنبه ۶ آبان ۱۳۹۲ - ۱۷:۲۰
۰ نفر

گروه بین‌الملل: همزمان با ورود اخضر ابراهیمی فرستاده سازمان ملل در امور سوریه به دمشق برای گفت‌وگو با مقام‌های سوری درباره برگزاری نشست دوم ژنو، اخباری درباره گفت‌وگوهای معاون نخست‌وزیر سوریه با نمایندگانی از وزارت خارجه آمریکا در ژنو منتشر شد.

روسیه

 این نخستین مذاکرات مستقیم میان مقامات سوریه و آمریکا در 2سال گذشته است.اخضر ابراهیمی پیش از این با مقام‌های مصر، اردن، ‌عراق، ترکیه، ‌عربستان، قطر، ایران و لبنان دیدار کرده بود. وی در تازه‌ترین اظهارات خود پیش‌بینی کرده است که کنفرانس دوم ژنو مجددا به تعویق افتد و اوایل سال آینده میلادی برگزار شود.

رسانه‌های روسی و لبنانی  نوشتند، قدری جمیل معاون نخست‌وزیر سوریه در ادامه دیدارهای خود، این بار در ژنو با نمایندگانی از وزارت خارجه آمریکا دیدار کرده‌است. این نخستین بار از زمان درگرفتن بحران در سوریه است که مقامی سوری در این سطح با مقام‌های آمریکایی دیدار و گفت‌وگو می‌کند. این رایزنی در چارچوب بسترسازی برای برگزاری کنفرانس ژنو2 صورت می‌گیرد. پیش از این و به‌علت طولانی شدن خروج قدری جمیل از سوریه، زمزمه‌هایی درباره احتمال جداشدن او از حکومت سوریه منتشر شده بود.

در همین حال وزیر خارجه روسیه در اظهاراتی، اقدام برخی گروه‌های مسلح را در تهدیدکردن گروه‌های مخالف درصورت شرکت در نشست دوم ژنو، زشت و زننده توصیف کرد. طی روزهای گذشته 19گروه پیکارجو با انتشار بیانیه‌ای شرکت در نشست دوم ژنو را خیانت توصیف کرده بودند. در این بیانیه که احمد عیسی الشیخ سرکرده گروه پیکارجوی صقورالشام (بازهای سوریه) آن را قرائت کرد، آمده است که هرگونه راهکاری که به حضور بشار اسد با تمام وابستگان نظامی و دستگاه امنیتی‌اش پایان ندهد، مردود تلقی می‌شود.

در این بیانیه به گروه‌های مخالف هشدار داده شده که از شرکت در این کنفرانس خودداری ورزند و درصورت شرکت در دادگاه‌های این گروه‌ها محاکمه خواهند شد. لواءالتوحید، احفاد الرسول، ‌احرارالشام و صقورالشام، جبهه النصره و دولت اسلامی عراق و شام ازجمله گروه‌های امضا‌کننده این بیانیه هستند. وزیر خارجه روسیه با اشاره به اینکه همگان نشست دوم ژنو را تأیید و حمایت می‌کنند افزود: برخی از کشورهای حامی گروه‌های مخالف سوریه، مستقیما سعی در تضعیف تلاش‌ها برای برگزاری این نشست دارند. سرگئی لاوروف پس از دیدار با همتای اوکراینی خود، تصریح کرد که هرکدام از گروه‌های پیکارجوی فعال در سوریه حامی مالی یا ناظری منطقه‌ای یا برون‌منطقه‌ای دارند و همگی ازجمله آمریکا از این مسئله به خوبی آگاهند.

وی خواستار مسئولیت پذیری کشورهای حامی مخالفان مسلح سوریه شد و تأکید کرد: برگزاری کنفرانس دوم ژنو نیازمند دخالت برخی از کشورهای تأثیرگذار بر گروه‌های مخالفی است که اکنون دچار تفرقه شده‌اند. لاوروف اعلام کرد که گروه‌های مسلح برخی از طرف‌های احتمالی شرکت‌کننده در این کنفرانس ازجمله هیأت‌های دیپلماتیک روسیه در خارج را تهدید کرده‌اند که چنین امری ناپذیرفتنی است. وی افزود: این گروه‌ها حتی کشورهایی را که خواستار راه‌حل سیاسی و مخالف دخالت خارجی در سوریه هستند تهدید کرده‌اند.در داخل سوریه هم سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی اعلام کرد که سوریه در مهلت تعریف‌شده برنامه برچیدن سلاح‌های شیمیایی را ارائه داده است. دراین بیانیه آمده است که این اطلاعات، امکان برنامه‌ریزی برای برچیدن کامل این سلاح‌ها را فراهم می‌آورد.

کد خبر 236743
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز