همشهری آنلاین: یک استاد حوزه علمیه قم با تاکید بر این‌که «واقعه غدیر و اعلام امامت و جانشینی حضرت علی (ع) در این روز به عنوان یک واقعیت در میان مسلمانان است» گفت: آیا کسی عاقل‌تر و دلسوزتر از پیامبر برای امت بود که بخواهد در انتخاب رهبر و جانشین پس از خود اهمال کند؟

غدیر

آیت‌الله سیدعلی حسینی اشکوری در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به مطالبی که در روزهای گذشته درباره واقعه غدیر و جریان جانشینی حضرت علی (ع) منتشر شد، اظهار کرد: مطالبی که منتشر شد چیز جدیدی نبود و در واقع همان سخن مخالفان و منکران اصل واقعه غدیر بود که یک عده این واقعه را به فراموشی سپردند و عده‌ای هم معنای دیگری غیر از قرائتی که شیعه نسبت به غدیر، قرائن و شواهد فراوانی که بر آن وجود دارد تفسیر و تبیین می‌کنند.

این استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: حرف‌های جدیدی در این مقاله گفته نشده بلکه همان حرفی است که در گذشته عده‌ای زده‌اند و در این نوشتار دوباره تکرار شده و بطلانش واضح است.

وی در ادامه با بیان این‌که «غدیر به عنوان یک واقعیت در میان همه مذاهب اسلامی و مسلمانان است» افزود: واقعه غدیر همانند تمام حوادث بزرگ زندگانی پیامبر (ص) قابل انکار نیست و اینها جزو مسلمات وقایع تاریخی است. گرچه عده‌ای آن را مطرح نمی‌کنند و متعرض نمی‌شوند.

اشکوری ادامه داد: عده‌ای تلاش می‌کنند تفسیر ناهماهنگ و قرائتی نامناسب با آنچه در واقع اتفاق افتاده ارائه دهند و این در ادوار مختلف وجود داشته است، در حالی که چگونه ممکن است پیامبر خدا (ص) بیش از 100 هزار نفر را در غدیر خم جمع کند و اعلام نمایند آنهایی که رفته‌اند برگردند و آنهایی که عقب مانده‌اند برسند تا فقط این را بگویند که «ای مردم علی را دوست داشته باشید!».

این استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که «این طرز تفکر و تفسیر از واقعه غدیر برای یک انسان عادی نیز غیرمعقول به نظر می‌رسد» گفت: از پیامبری که سیدالعقلاست کار غیرعقلایی و غیرمنطقی سر نمی‌زند که در این اجتماع بزرگ تنها بگوید "ای مردم علی را دوست داشته باشید."

وی یادآور شد: با مقارناتی که در واقعه غدیر اتفاق افتاد و مطالبی که رسول مکرم اسلام در این روز بیان کردند که "امسال آخرین سال من است و دیگر شما را نمی‌بینم و با شما وداع می‌کنم"، می‌توان پی برد که آن حضرت به دنبال اعلام جایگزین و جانشین خود در این فرصت بودند.

این کارشناس تاریخ اسلام و تشیع با بیان این‌که «البته پرواضح است که بخش اداری و اجرایی حکومت برای حضرت امیر (ع) از دیدگاه امامی اهمیتی ندارد» گفت: خود ایشان در جنگ صفین می‌فرمایند ارزش حکومت شما برای من از یک کفش وصله‌دار کمتر است، بنابراین پیامبر خدا نیز به همین جهت علی (ع) را مجسمه عدل و تجسم واقعی اجرای عدالت می‌دانستند.

اشکوری با بیان این‌که «پیامبر خدا (ص) به خوبی می‌دانستند که حاکم باید آگاهی تام به کیفیت مدیریت جامعه در بخش‌های مختلف داشته باشد» گفت: بر این اساس بود که آن حضرت آگاه‌ترین، توانمندترین، باتقواترین و عادل‌ترین افراد را برای جانشینی خود انتخاب کردند و البته این یک دستور و امر الهی بود و پیامبر (ص) در واقعه غدیر آن را اعلام و آشکار کرد.

وی تصریح کرد: کسی که انصاف داشته باشد باید قرائن، ظرایف، شرایط و موقعیتی که پیامبر اقدام به این عمل کردند را در نظر بگیرد و چطور می‌توان با توجه به این قرائن، برداشتی غیر از قرائت و برداشتی که پیروان مکتب اهل بیت (ع) دارند از این واقعه ارائه کرد.

این استاد حوزه علمیه قم با بیان این‌که «مدیریت جامعه فقط مدیریت اجرایی نیست» افزود: بخش اجرایی در مدیریت جامعه منهای عدالت هیچ ارزشی ندارد، بلکه در نظر امیر مومنان علی (ع) حتی با رعایت عدالت نیز مدیریت جز خدمتگزاری به مردم چیز دیگری نیست، پس باید توجه کرد که مساله غدیر بخش‌های مختلفی دارد که تنها یک بخش آن مربوط به جریان خلافت است.

اشکوری ادامه داد: واقعه غدیر و مساله امامت و مسلمین از پایان نبوت تا قیام قیامت ادامه داشته و آثار فرهنگی، اجتماعی و اخلاقی دارد، چراکه جامعه باید سیر و سلوک زندگی‌اش را از رهبری عادل، آگاه و باتقوا بگیرد چرا که رهبری جامعه تنها مدیریت نظم‌دهی آن نیست بلکه مساله فرهنگی، اخلاقی و اجتماعی که در نسل‌ها و تاریخ اثر می‌گذارد در آن وجود دارد.

وی با طرح این سوال که آیا می‌توانیم معالم دین را از هر کسی دریافت کنیم؟ گفت: ما باید معالم دین را از کسانی که بر حسب سفارش پیامبر (ص) در نص صریح حدیث ثقلین مفسران حقیقی قرآن هستند بگیریم نه از کسانی که چنان آگاهی و یا سیطره‌ای در آن ندارند و این مساله امروز محل ابتلا است که آیا پیامبر در واقعه غدیر فکری برای این قضیه نکرده است؟

این استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: مساله اهمال رهبری جامع و جایگزین پیامبر (ص) برای خود مساله عجیبی است چرا که عاقل‌تر و دلسوزتر از پیامبر برای امت چه کسی بوده است؟ پس چگونه ممکن است آن حضرت در این جنبه اهمال کند و آن را به حال خود واگذار کند در حالی که وقتی یک کدخدایی یا یک امام جماعتی به مسافرت موقتی می‌رود برای خود نایبی انتخاب می‌کند، آن وقت چگونه است که پیامبر این همه خدمات خود را به حال خود رها می‌کند، آیا این معقول است؟

اشکوری با تاکید بر این‌که «باید انصاف را در قلم فرسایی‌ها و بیان تاریخ در نظر داشت» گفت: آنهایی که در این زمینه مطلبی می‌نویسند باید انصاف داشته باشند و تاریخ را به دقت مطالعه کنند و به بحث دریافت معالم دین پس از رحلت رسول خدا (ص) که مساله بسیار مهمی است دقت کنند.

وی بی‌توجهی به مساله دریافت معالم دین پس از رحلت رسول اکرم (ص) را عامل همه خشونت‌ها، قتل و غارت‌ها و وحشی‌گری‌هایی دانست که به اسم دین انجام می‌شود و گفت: نتیجه چنین تفکری این است که دین را از منبع اصلی و چشمه صاف و زلال آن دریافت نمی‌کنند و دستاوردهایش همین خشونت‌ها، افکار نادرست، افراطی و برداشت‌های ناهنجار از آیات و روایات و سنت پیامبر (ص) است که امروز شاهد آن هستیم.

کد خبر 236993
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز