همشهری آنلاین: تحقیقات انجام شده در مرکز تحقیقات بهداشت محیط و کشاورزی آمریکا نیز نشان داده است شستن میوه و سبزی در محلول رقیق سرکه و آب در مقایسه با شستن میوه با آب بهتر است

میوه و شستشو

سبزی و میوه‎های تازه فواید زیادی دارند و کارشناسان تغذیه توصیه می‎کنند روزانه 5 وعده از آنها مصرف کنیم. اما گاهی بی‌توجهی به نکته‌های بهداشتی هنگام خرید، شستشو و نگهداری این مواد باعث ایجاد مسمومیت می‎شوند...

میوه و سبزی‎ها هنگام رشد در مزرعه ممکن است با حیوانات، مواد خطرناک موجود در آب و خاک و بهداشت نامناسب کارگران و کشاورزان آلوده شوند. انتقال این محصولات بعد از برداشت نیز خطر آلودگی را افزایش می‎دهد. آلودگی می‎تواند بعد از خرید محصول و هنگام تهیه غذا و با نگهداری نامناسب هم اتفاق بیفتد بنابراین متخصصان این سازمان توصیه می‎کنند میوه‎ها و سبزی‎هایی که له یا خراب شده‎اند، انتخاب نکنید، چرا که احتمال رشد باکتری در این قسمت‎ها بیشتر است.

محققان سازمان غذا و داروی آمریکا در یک بررسی روش‎های مختلف شستن میوه را با هم مقایسه کردند و 4 روش شستشو با صابون ضدباکتری؛این روش را متخصصان ایمنی غذا مناسب نمی‌دانند. استفاده از محلول رقیق سرکه؛ یک قسمت سرکه و 3 قسمت آب و بعد شستن با آب، ساییدن با فرچه و شستن با آب ساده بررسی شد.  بعد از شستشو از هر گروه، تعدادی میوه به صورت نمونه انتخاب کردند و به مدت چند روز تعداد کلونی‎های باکتری آنها را آزمایش کردند. نتیجه این آزمایش نشان داد که شستن میوه‎ها با فرچه 85 درصد، کمی‎‎کمتر از شستن با آب تنها، باکتری‎ها را از بین می‎برد. اما بهترین روش استفاده از محلول رقیق شده سرکه است که 98 درصد از باکتری‎های موجود در پوست میوه را از بین می‌برد.

میوه و شستشو

به عبارتی روش مناسب برای شستشوی سبزی و میوه محلول سرکه در آب است. برای این منظور شما می‌توانید سینک ظرف‌شویی را به اندازه مقدار میوه  آب کرده و یک فنجان سرکه به آن اضافه کنید به طوری که سطح میوه‌ها با این محلول پوشانده شود. حال حدود 10 دقیقه به نسبت نوع میوه و سبزی صبر کنید و سپس با آب سرد بشورید.

 آب سرد، باقیمانده طعم و بوی سرکه را از بین ‎برده و فرایند شستن را به پایان می‎رساند. برای سبزی‎هایی مانند؛ بروکلی، برگ کاهو و اسفناج که شستشوی آنها کمی سخت‌ است، باید مقدار سرکه کمی بیشتر باشد و حتی می‌توانید آنها را برگ برگ کرده و بشورید. در این مدت کوتاه خواهید دید که آب رنگش تیره شده و سبزی و میوه شما برق می‌زنند. گویی، روغن جلا به آنها زده‌اید! همچنین ماندگاری بیشتری نیز دارند.

از توصیه‎های دیگر متخصصان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد؛

- قبل و بعد از شستشو و آماده کردن میوه و سبزی‌های تازه، دست‎هایتان را 20 ثانیه با آب گرم و صابون بشویید. این توصیه قدیمی‎‎ هنوز بهترین راه برای پیشگیری از بیماری‎ها است.

- قبل از پوست کندن میوه و سبزی آنها را شستشو دهید تا باکتری‎ها از چاقو به میوه یا سبزی منتقل نشوند.

- سطح  کدو، خیار، هویج ، خربزه ، طالبی و هندوانه را با فرچه مخصوص خوب تمیز کنید.

- با توجه به اینکه ممکن است باکتری‎ها از زمان شکوفه زدن میوه روی درخت وجود داشته باشند، بعد از شستن دو سر میوه را ببرید.

- برگ‎های بیرونی کلم و کاهو را دور بریزید.

- ظرف‎های شستشو را ضدعفونی کنید. تخته آشپزخانه و سینک را با آب گرم و صابون شستشو دهید، زیرا ممکن است باکتری‎ها در آنها جا خوش کرده باشند.

- برای بریدن و خردکردن گوشت، میوه و سبزی از چاقوی جدا استفاده کنید.

- دمای سرد از تکثیر بسیاری باکتری‎های بیماری‎زا جلوگیری می‎کند بنابراین همواره میوه، سبزی و سایر غذاهای فاسدشدنی را در ظرف تمیز دردار در یخچال و در دمای زیر 5 درجه سانتی‌گراد نگهداری کنید.

کد خبر 236972
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز