نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به دولت پیشنهاد کرد کسری بودجه‌اش را از طریق بازار سرمایه تأمین کند و برای این کار می‌تواند در گام اول هرچه سریع‌تر سهام شرکت‌های دولتی را از طریق بورس به فروش برساند.

محمد‌رضا پورابراهیمی در گفت‌وگو با فارس گفت: با توجه به ظرفیت‌های کنونی بازار سرمایه و نقدینگی موجود در کشور به‌نظر من درصورت برنامه‌ریزی و مدیریت صحیح، دولت می‌تواند بخش مهمی از سهام و اموال خود را از طریق بازار سرمایه به فروش برساند؛ با آنکه کشور با شرایط خاصی به‌دلیل تحریم‌ها مواجه است. با وجود این شرایط با وضعیت مطلوبی در بازار سرمایه روبه‌رو هستیم. وی افزود: در حال حاضر بازار سهام به‌شدت تشنه عرضه سهام شرکت‌های دولتی است و شاخص بورس نسبت به سال گذشته به بیش از 3.5 برابر افزایش یافته و این شرایط کاملا مطلوبی است.

وی تأکید کرد: عرضه سهام شرکت‌های بزرگ دولتی مانند هلدینگ خلیج‌فارس چند برابر کسری بودجه کنونی دولت را می‌توانند پوشش دهند لذا به‌نظر می‌رسد اگر اراده جدی در دولت و سازمان خصوصی‌سازی‌ برای فروش سهام شرکت‌های دولتی وجود داشته باشد دولت علاوه بر انجام تکالیف خود در قانون بودجه سال‌1392می‌تواند کسری بودجه خود را بدون اثرات تورمی و خسران‌های ناشی از کاهش ذخایر صندوق توسعه ملی و تبدیل ارز به ریال به انجام برساند.

پورابراهیمی ادامه داد: دولت با عرضه کارشناسی سهام و دارایی شرکت‌های دولتی و همچنین کاهش برخی هزینه‌های غیرضرور جاری خواهد توانست به خوبی سال 1392را به پایان برساند. نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در مورد تأمین بودجه دولت از راهکار‌های دیگر به غیراز بازار سرمایه تصریح کرد: راهکارهایی مانند عدم‌فروش ارز با قیمت مورد قبول بانک مرکزی (3000تومان) در بازار داخلی و برداشت از صندوق توسعه ملی و نیز عدم‌فروش دارایی‌های مشمول اصل 44به‌رغم رونق بازار سرمایه، از دیدگاه اینجانب به‌عنوان بدترین گزینه‌های پیش رو خواهد بود که باید درصورت اضطرار و شرایط خیلی خاص به‌عنوان آخرین راهکار مورد توجه قرار گیرند.

کد خبر 236883
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز