گروه بورس: این روزها بازار سهام تهران روی مدار گزارش عملکرد شرکت‌های بورس در نیمه نخست سال می‌چرخد.

بورس

در این میان انتشار گزارش‌ عملکرد پایین‌تر از سطح انتظار شرکت‌های پالایشگاهی، سرمایه‌گذاران را شوکه کرده، هرچند تاکنون گزارش‌های 6ماهه چندان به مذاق سهامداران خوش نیامده، اما به هر حال سونامی گزارش‌های محافظه کارانه شرکت‌ها، شرایطی را فراهم آورده تا روند حرکت بازار تا حدی اصلاح شود. به هرحال در بازار سرمایه چاره‌ای جز پذیرش قواعد بازی نیست. البته حرفه‌ای‌ها می‌دانند؛ طبق سنت همیشگی، گزارش‌های میان دوره‌ای شرکت‌ها در بورس، محافظه کارانه ارائه می‌شود و به‌تدریج در گزارش‌های 9ماهه واقعیت‌های بیشتری از عملکردها نمایان می‌شود. البته در این میان نکته مثبت آن است که سرانجام پس از 6‌ماه حرکت برمبنای انتظارات، این بار روند منحنی شاخص کل بورس تهران بر مبنای اطلاعات عملکرد شرکت‌ها و نه انتظارات برون‌زای سیاسی و اقتصادی به حرکت درآمده است.

توجه داشته باشیم بازار سهام در 7‌ماه نخست امسال رشد سریعی را در همه مولفه‌های مؤثر تجربه کرده به‌طوری که ارزش بورس تهران 110درصد رشد کرده و تعداد دفعات معامله در بورس با رشد 224درصدی همراه بوده، ارزش کل معاملات نیز 5برابر شده و درنهایت بازده 93درصدی بورس تهران در طول 7‌ماه گذشته عرصه را برنوسان‌ها و موج‌های صعودی احتمالی در بلندمدت تنگ کرده و احتمالا از این پس دیگر، همه بازار صعودی نخواهد بود و کسب سود سخت شده و باید باردیگر به کشف تک سهم‌های دارای پتانسیل رشد اندیشید. موضوعی که به‌احتمال فراوان در 5‌ماه آینده بازار گمانه‌زنی و شایعه و تحلیل را داغ خواهد کرد و اثرات مقطعی و میان‌مدتی در بازار برجا خواهد گذاشت.

سایه عوامل برون‌زا

هرچند توجه بازار در روزهای اخیر به گزارش‌های درون شرکتی معطوف بوده اما باید انتظار داشت در روزهای پیش رو بحث‌های اصلاحیه بودجه 92و همچنین تدوین بودجه 93و به تبع آن تصمیم‌های تازه دولت و مجلس درباره سرنوشت یارانه‌ها و قیمت حامل‌های انرژی بیشترین نوسان را در منحنی‌های بازار سهام به‌وجود آورد. از سوی دیگر با توجه به اعلام رئیس‌کل بانک مرکزی مبنی بر احتمال تصمیم‌گیری درباره تغییر نرخ سود بانکی در شورای پول و اعتبار و اعلام برنامه وزارت اقتصاد برای انتشار اوراق مشارکت جدید، ممکن است، برخی سرمایه‌گذاران از این فرصت برای پارک نقدینگی خود در بازاری کم ریسک‌تر استفاده کنند تا موقع شکار فرصت‌های جدید فراهم‌آید.

همچنین به‌نظر می‌رسد دولت و مجلس بالاخره قصد دارند طرح حذف سه‌دهک پردرآمد یارانه بگیر را اجرایی کنند. طبق آمار، دولت سالانه 36تریلیون تومان یارانه نقدی بین اقشار مختلف توزیع می‌کند که بررسی‌ها نشان داده به‌دلیل نبود ابزارهای لازم برای جذب این نقدینگی، اکثر این رقم به رشد پایه پولی و نقدینگی منجر شده و همین امر به بروز تورم منتهی شده، قطعا تغییر نرخ تورم تأثیرات متفاوتی را در روند قیمت سهام شرکت‌های فعال در صنایع گوناگون برجا می‌گذارد.

کد خبر 236721
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز