همشهری آنلاین: احمد نادعلیان از دریافت مجوز موزه‌ای به نام خود این هنرمند در جزیره هرمز خبر داد.

هنری

به گزارش ایسنا، این هنرمند محیطی گفت: در فرایند پیگیری رفع مشکلات مرکز هنری‌ام در هرمز و تخلف اعضای سابق انجمن هنرهای تجسمی هرمزگان که مالکیت مادی و معنوی اثر «پرواز 655» را تحریف کرده بودند، متوجه شدم که اخیرا هنرمندان شناخته شده (پیشکسوت و یا دارای نشان درجه یک هنری کشور)، می‌توانند در قالب یک موسسه هنری تک منظوره برای تاسیس موزه‌ گالری اقدام کنند.

او افزود: پیشکسوت نیستم و درجه هنری نیز نداشتم، اما برای هموار کردن مشکلاتی که در هرمزگان داشتم، ترجیح دادم درخواست تاسیس موزه را به مرکز هنرهای تجسمی تسلیم کنم.

خوشبختانه در روز چهارم آبان ماه، بنا به رأی شورای نظارت و ارزشیابی اداره کل هنرهای تجسمی، مجوز فعالیت موزه صادر شد.

او همچنین عنوان کرد: به من گفته شد که این نوع موزه‌ها فقط با نام هنرمندان تاسیس می‌شوند.

با توجه به اینکه در جزیره و در بین بومی‌های منطقه، این خانه به نام «خانه دکتر» معروف است، موزه من «موزه دکتر احمد نادعلیان» نام‌گذاری شد.

این موزه از روز 5 آبان فعالیت خود را آغاز کرده است.

این هنرمند ادامه داد: اصغر امیرنیا - مدیر کل دفتر امور هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی - در تابستان امسال گفته بود هنرمندان پیشکسوت و یا درجه یک هنری کشور می‌توانند برای تاسیس موزه گالری، درخواست خود را به دفتر تجسمی ارایه دهند.

موزه گالری‌ها، موزه‌های خصوصی و تخصصی هستند که در قالب یک موسسه هنری تک‌منظوره فعالیت می‌کنند.

این موسسه‌ها را می‌توان موزه نامید چون مجموعه‌ای از آثار هنری در آن نگه‌داری می‌شود و گالری هستند از این جهت که آثار نگهداری شده در آن‌ها معمولا به نمایش درآمده و می‌توانند به فروش برسند.

هنرمندانی که فضای مناسب برای راه اندازی موزه گالری داشته باشند در اولویت قرار دارند.

نادعلیان همچنین گفت: این وعده داده شده است که تابلوهایی برای این موزه‌ها به صورت یکسان در سراسر کشور طراحی و نصب می‌شود و همچنین برای حمایت از موزه‌گالری‌ها، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تبلیغات و معرفی آن‌ها را بر عهده می‌گیرد.

آقای امیرنیا همچنین گفته بود که هنرمندان مالک این موزه‌ها می‌توانند برای بازدید از موزه‌گالری خود بلیت فروشی کرده تا هزینه‌های ابتدایی خود را تامین کنند.

آنها همچنین می‌توانند دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی و همچنین نشست‌های تخصصی خود را نیز در این موزه‌گالری‌ها برپا کنند.

با توجه به این بند موزه، من از این پس برای هنرمندان محیطی و بومی‌ها، کارگاه‌های آموزشی ترتیب خواهم داد.

او ادامه داد: درخصوص بخش نمایشگاهی من مجاز خواهم بود که فقط کارهای شخصی خودم را به صورت دائمی به نمایش بگذارم و یا به فروش برسانم.

نمایش آثار مشترک من با بومی‌ها و دیگر هنرمندان نیز بلامانع است، اما باید از کیفیت قابل قبولی برخوردار باشد.

نادعلیان همچنین از برگزاری چهل و پنجمین جشنواره هنر محیطی در جزیره هرمز خبر داد و گفت: این جشنواره هنر در سال جاری همانند سال قبل به صورت غیر متمرکز برگزار خواهد شد.

دو اتاق از اتاق‌های هنرمندسرا، حریم شخصی تلقی می‌شود و آثار موزه‌ای در آن‌جا وجود ندارند. استادان و هنرمندانی که میهمان موزه هستند در صورتی که تعداد آنها کم باشد ضمن هماهنگی قبلی می‌توانند در اتاق‌هایی که جزو خانه احمد نادعلیان هستند ساکن شوند.

او افزود: در سال جاری همانند سال‌های قبل مجموعه‌ای از آثار شخصی و مشترک با بومی‌ها را برای نمایش و فروش در مرکز پردیس ارائه خواهم داد.

من با درآمد حاصل از فروش این آثار هزینه‌های جاری مرکز را تامین می‌نمایم و مازاد آن برای کمک به ادامه تحصیل دختران مستعد که خودشان و یا مادرانشان با مرکز پردیس همکاری دارند هزینه خواهد شد.

این هنرمند محیطی در پایان خاطرنشان کرد: در مدت زمان بیش از یک دهه فعالیت برای برگزاری جشنواره‌های محیطی، همه مدیران مرکز هنرهای تجسمی با حسن نیت مجوزهای لازم برگزاری جشنواره‌ها را صادر کردند که از آن‌ها تشکر می‌کنم، اما در تمام سال‌هایی که در جزیره هرمز کار کردم، مسئولان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان یا بی‌توجه بوده‌اند و یا اینکه برای صدور مجوزها کارشکنی می‌شد.

کد خبر 236850

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز