سه‌شنبه ۷ آبان ۱۳۹۲ - ۰۶:۰۷
۰ نفر

خرم‌آباد: چند روز پیش وعده وزیر راه‌وشهرسازی برای توقف مسکن مهر کلید خورد و حالا کارشناسان مسکن و نمایندگان مجلس نظرات مختلفی را درخصوص مزایا و معایب این اقدام بیان می‌کنند.

مسکن مهر

این در حالی است که هنوز از گوشه و کنار کشور گزارش‌‌هایی مبنی‌بر مشکلات اساسی پروژه‌های مسکن مهر در حال ساخت یا به سرانجام رسیده منتشر می‌شود. در بین متقاضیان مسکن مهر، عده‌ای نگران انحلال تعاونی‌های طرف‌قرارداد هستند که در بهترین حالت ممکن می‌تواند واگذاری خانه آنها را با تأخیر روبه‌رو سازد و عده‌ای دیگر نیز اگرچه در خانه مهر خود ساکن شده‌اند اما باید مشکلاتی نظیر نبود آب آشامیدنی سالم، گاز و بهداشت محیط را به جان بخرند.

از میان پروژه‌های مسکن مهر کشور نمونه کاملی که اقدامات غیرکارشناسی را در آن می‌توان دید مساکن مهر استان لرستان است. سایت 63هکتاری مسکن مهر خرم آباد هم که واقعا نمونه تکمیل‌تری از اقدامات غیرکارشناسی است؛ چراکه به‌رغم ساکن شدن 198خانوار در آن، مجتمع همچنان شبکه آب، فاضلاب و گاز ندارد. این پروژه از همان ابتدا به‌خاطر جانمایی اشتباه مورد انتقاد بسیاری از کارشناسان قرار گرفت. موضوعی که حتی در مورد مسکن مهر پلدختر لرستان هم مطرح شده بود و دست آخر با آسیب رسیدن به مسکن مهر پلدختر به‌خاطر جاری شدن سیل، نیکزاد، وزیر وقت راه و شهرسازی را مجبور کرد تا اعلام کند برای حل مشکل نیاز به سیل‌بند است.

بنای خانه روی خاک دستی

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان در رابطه با سایت 63هکتاری مسکن مهر خرم آباد و مشکلات آن به مهر گفت: صفر تا 100طراحی پروژه‌های مسکن مهر در این سایت توسط تعاونی‌ها انجام شد و متأسفانه در همان آغاز اجرای پروژه معلوم شد که پروژه‌های مسکن مهر روی خاک دستی بناشده‌اند و بخش زیادی از فونداسیون‌ها مشکلات فنی دارند. شهرام ملکی افزود: پس از اینکه متوجه این موضوع شدیم با اطلاع‌رسانی به وزارت راه و شهرسازی دستور توقف اجرای پروژه را گرفتیم که پروژه برای بازنگری در طراحی و موقعیت زمین یکسال متوقف بود. وی عنوان کرد: پس از بررسی‌های لازم تعداد واحدهای مسکن در این سایت به 3هزارو72 واحد کاهش پیدا کرد و خسارت لازم نیز در این زمینه به تعاونی‌ها پرداخت شد. ملکی یادآور شد: در پیگیری‌های انجام شده به‌جز 900واحد مسکن مهر که مربوط به 10تعاونی است نتوانسته‌ایم کار تسویه را با تعاونی‌ها انجام دهیم و این امر موجب شده مردم بگویند سهم آورده ما دست تعاونی‌هاست و تعاونی‌ها می‌گویند که سهم آورده خرج واحدهای مسکن مهر شده و تعیین تکلیف در این زمینه را به بعد از حسابرسی موکول می‌کنند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان لرستان نیز گفت: مشکل تعاونی‌ها در سایت 63هکتاری مسکن مهر خرم آباد از زمانی ایجاد شد که در سال 88 تصمیم بر خارج کردن تعاونی‌ها از گردونه کار مسکن مهر مرکز استان گرفته شد.حامد ویس‌کرمی با بیان اینکه این تصمیم در آن مقطع زمانی تصمیم کارشناسی شده‌ای نبوده است، بیان داشت: اگر تعاونی‌ها در جریان کار می‌ماندند و کار را دنبال می‌کردند مسائل کنونی به‌وجود نمی‌آمد. وی با بیان اینکه پس از انحلال تعاونی‌ها کار تسویه حساب 81تعاونی فعال در پروژه مسکن مهر خرم آباد در دستور کار قرار گرفت، بیان داشت: این در حالی است که به لحاظ قانونی ما اختیارات چندانی برای برخورد با تعاونی‌ها نداریم.

خرید آب از تانکر

معاون شرکت آب و فاضلاب استان لرستان درخصوص معضل بی‌آبی واحدهای مسکن مهر اظهار کرد: به‌دلیل طولانی شدن و عدم‌نظارت بر سایت پروژه 400میلیون تومان از دریچه‌ها و اتصالات شرکت آبفا به سرقت رفت. طاهر فلاح نژاد با بیان اینکه در حال حاضر کار آبرسانی تا جلوی بلوک‌های مسکن مهر انجام شده و سایت از خط انتقال آب موقت نیز برخوردار است افزود: هم‌اکنون مشکل ما نصب ایستگاه پمپاژ آب این پروژه برای وصل انشعاب آب واحدهای مسکن مهر است. شهرام ملکی مدیرکل راه و شهرسازی لرستان نیز گفت: در حال حاضر کار تأمین آب این خانواده‌ها به وسیله تانکر صورت می‌گیرد و 198خانواده آب مورد نیاز را از تانکرها خریداری می‌کنند. به هر ترتیب مسکن مهر خرم‌آباد آنقدر مشکلات ریز و درشت دارد که استاندار لرستان در جلسه اخیر شورای مسکن این واکنش را از خود نشان داد:« این دیگر چگونه مسکن مهری است که این همه مشکل دارد.» هوشنگ بازوند با تأکید بر اینکه این مشکلات باید در یک برنامه زمانبندی مشخص رفع شود، از مدیران دستگاه‌های مرتبط پرسید که آیا با این شرایط خودشان حاضرند در یکی از این واحدها مستقر شوند؟

کد خبر 236777

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز