گروه ادب و هنر: در مراسم پایانی سومین جشنواره سراسری شعر انقلاب که ۸ آبان در تماشاخانه مهر حوزه هنری با حضور مسئولان فرهنگی و چهره‌های ادبی و شاعران برگزار می‌شود، قرار است از ۲ چهره پیشکسوت و تلاشگر این عرصه، حسین اسرافیلی و محمدرضا عبدالملکیان تجلیل ‌شود.

جشنواره شعر انقلاب


علیرضا قزوه مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری که این روزها در نشست‌های خبری حوزه هنری حضور فعالی دارد، صبح دیروز نیز در نشست خبری سومین جشنواره سراسری شعر انقلاب، در جمع خبرنگاران، ضمن بیان اینکه شعر انقلاب پا به پای داستان انقلاب به کوشش امیرحسین فردی شکل گرفت تصریح کرد: زنده یاد فردی از بزرگان ادبیات و داستان انقلاب بود. تأکید بر کلمه انقلاب و حفظ ارزش‌های آن در ادبیات ما مورد تأکید ایشان بود. وی با اشاره به اینکه باید شعر و داستان را با ویژگی‌های انقلاب تطبیق دهیم و تلاش کنیم از خط انقلاب و تفکر امام دور نشویم، گفت: ادبیات می‌تواند فضای جامعه را ترسیم کند و خوشبختانه در این 3 دهه مسیر خوبی را طی کرده و در حال ایجاد یک سبک است؛ با استفاده از تجربه بزرگان که قبل از ما و انقلاب در خط بیداری بودند.

قزوه ضمن تأکید بر اینکه این سبک می‌تواند در دهه آینده شکل بگیرد، خاطرنشان کرد: ویژگی‌های ادبیات ما در 4دهه اخیر خاص است. ادبیات ما اکنون ویژگی‌ای دارد که در هیچ دوره‌ای در گذشته نبوده است. یکی از آنها که شاخص هم هست و مورد توجه پژوهشگران داخلی و خارجی قرار گرفته، ادبیات دفاع‌مقدس و آیینی است؛ یعنی تغییر در ادبیات ما در بخش دفاع‌مقدس و آیینی به حدی شاخص، نو و تازه است که در هیچ دوره گذشته ما شاهد آن نبوده‌ایم. ادبیاتی که نام می‌خواهد و ایجاد سبک در دهه‌های آینده ناگزیر است. ادبیاتی که نامش بیداری و سبک آن جمهوری باشد.

قزوه درباره بالندگی در شعر انقلاب نیز گفت: ادبیات ما در سیری افتاده است که هم از جهت کمیت و هم کیفیت رشد بسیار خوبی کرده و در سرزمین ما همانطور که غنی‌سازی اورانیوم می‌شود‌، غنی‌سازی ادبی هم شده و به بالاترین درجه غنی‌سازی در ادبیات رسیده است. سرزمین ما سرزمین مولانا و حافظ است. از دل این شاعران، شاعرانی به‌وجود آمده‌اند که با همه شاعران متفاوت هستند و شعر آنها شعر آزادی است‌؛ شعر قیصر‌، سلمان و صفارزاده‌، شعری آزاد‌ و بی‌پرواست که به هیچ‌کس بدهکار نیست؛ شعر انقلاب و مردم است. هیچ انقلابی در جهان از حیث مردمی بودن ویژگی انقلاب ما را ندارد.

514اثر به جشنواره رسید

همچنین علی داوودی ، دبیر هنری جشنواره گفت: حداقل کارکرد جشنواره این است که نیروهای آماده به خط در این عرصه را به جامعه معرفی می‌کند و در هر شرایطی می‌توان به آنها اتکا کرد. وی یکی از پیشرفته‌ترین جریانات در انقلاب را شعر عنوان کرد و افزود: آثار با کد‌گذاری در چند مرحله مورد ارزیابی قرار گرفتند، 514اثر به جشنواره رسید که از این بین 24اثر در حوزه پژوهش، 83مجموعه شعر و 407اثر تک اثر بودند. وی افزود: 169نفر آثار خود را به این دوره از جشنواره ارسال کردند که از میان شرکت‌کنندگان 57نفر خانم و 112نفر را شاعران مرد تشکیل می‌دهند.

داوودی همچنین با بیان اینکه جشنواره در بخش شعر (نو و کلاسیک) و پژوهش برگزار شده است ادامه داد: در هر بخش 6داور کار ارزیابی آثار را بر عهده داشتند که در نهایت از 18برگزیده در روز اختتامیه جشنواره - هشتم آبان ماه- تقدیر خواهد شد.

کد خبر 236775

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز