گروه ادب و هنر: با نزدیک‌شدن به ایام محرم و با پایان اجرای نمایش‌های مجموعه تماشاخانه ایرانشهر و خانه هنرمندان، این مجموعه هنری میزبان نمایش‌های جدید می‌شود. «بی سرزمین‌تر از باد» به کارگردانی حسن باستانی و نمایش «زیرگذر سقاخانه» به‌کارگردانی رضا رشادت به روی صحنه خواهند رفت.

نمایش بی‌سرزمین‌تر از باد


این روزها در تماشاخانه ایرانشهر 3نمایش روی صحنه است که هر 3 نمایش به‌دلیل استقبال تماشاگران تمدید شده‌است. اجرای نمایش «سنگ‌ها در جیب‌هایش» کاری از پارسا پیروزفر که هر شب ساعت 19:30در سالن استاد ناظرزاده کرمانی روی صحنه می‌رود تا 10آبان ادامه خواهد داشت. سومین تجربه کارگردانی پارسا پیروزفر با بازی رضا بهبودی در مورد 2هنروری است که با بازی در نقش‌های متفاوتی از یک فیلم هالیوودی (در مقام کارگردان، سیاهی‌لشگر، دستیار کارگردان و...) تضاد آشکار میان زندگی واقعی با فضاسازی فیلم را نشان می‌دهند. از این نمایش علاوه بر هنرمندان ایرانی همچون همایون شجریان، بیژن کامکار، ارسلان کامکار، اردوان کامکار، قشنگ کامکار، بهزاد فراهانی، اصغر فرهادی، بهمن فرمان‌آرا، حبیب رضایی، حمید پورآذری، حامد بهداد، نیکی کریمی، فاطمه معتمدآریا، تهمینه میلانی، لیلا حاتمی، علی مصفا و کمال تبریزی، هنرمند خارجی ژان کلود کاری‌یر، نمایشنامه‌نویس، فیلمنامه‌نویس و بازیگر فرانسوی هم دیدن کرد.

نمایش «شیش و هشت» کاری از نیما دهقان نیز تا 10آبان هر شب ساعت 18:30با حضور فرزین صابونی، سیامک صفری، الهام کردا، جواد پولادی و هدایت هاشمی در سالن استاد سمندریان، تماشاخانه ایرانشهر به اجرا درمی‌آید. این نمایش داستان عاشق شدن معلمی است که جیرجیر کفش‌هایش مشکلاتی را برای مطرح کردن علاقه‌اش به‌وجود می‌آورد.

سالن استاد سمندریان در ساعت 20:30 میزبان نمایش کمدی «شایعات» به کارگردانی رحمان سیفی‌آزاد است که اجرایش تا 10آبان با نقش‌آفرینی احمد ساعتچیان، مجید صالحی، جواد عزتی، سعید چنگیزیان، نگار عابدی، ‌رویا میرعلمی، فهیمه امن‌زاده و بهرام افشاری ادامه خواهد داشت. این نمایش به زبان کمدی شایعه‌سازی‌ را به‌عنوان پدیده‌ای مرسوم در جوامع امروزی مورد بررسی قرار می‌دهد. با پایان اجرای 2 نمایش شیش‌و‌هشت و نمایش شایعات تالار استاد سمندریان میزبان نمایش بی‌سرزمین‌تر از باد خواهد شد. حسن باستانی در مقام کارگردان و نمایشنامه نویس این نمایش را در سی‌و‌یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به صحنه برده بود. این نمایش که متناسب با حال و هوای محرم است برگرفته از شیوه نمایش‌های ایرانی است که با نگاهی مدرن به نمایش‌های ایرانی و بالاخص تعزیه به اجرا درمی‌آید. داستان هم به اواخر امپراتوری ساسانی در ایران بازمی‌گردد و با نگاهی تاریخی اساطیری به حمله اعراب به ایران و آغاز درگیری‌های آن دوران پرداخته است. در وقفه‌ای ۴۰ ساله نیز بخشی از داستان نمایش به حادثه کربلا و حرکت مسلم‌بن‌عقیل به سوی کوفه و حضور ایرانی‌هایی که در این واقعه شرکت داشتند اختصاص دارد. بخشی از داستان نمایش تخیلی و بخش دیگری از آن برگرفته از تاریخ است.

‌آنطور که باستانی اعلام کرده است نمایش بی‌سرزمین‌تر از باد نسبت به جشنواره تئاتر فجر تنها تغییرات کوچکی در طراحی صحنه و میزانسن داشته‌ و کلیت نمایش نسبت به جشنواره تئاتر فجر تغییراتی نداشته‌است. محمد ساربان، محسن علیمحمدی، فاطمه سرلک، حسن بختیاری، مهدی رحیمی و حسن دوشاه در این نمایش بازی دارند.

با پایان اجرای نمایش «دش من» به‌کارگردانی و نویسندگی ابراهیم گله‌دارزاده در تماشاخانه استاد انتظامی خانه هنرمندان، نمایش زیر گذر سقاخانه به کارگردانی رضا رشادت در این سالن اجرا می‌شود. اجرای نمایش دش من تا 10آبان به‌دلیل استقبال مخاطب تمدید شد. داستان این نمایش درباره چند زن رخت‌شوی است که در بحبوحه جنگ جهانی و اوج قحطی پیکر نیمه‌جان جوان تحت تعقیبی را در محل کار خود پیدا می‌کنند و برای نجات او از دست نیروهای روس و انگلیس مخفیانه دست به کارهای بزرگی می‌زنند.

اما زیر گذر سقاخانه یکی از آخرین نمایشنامه‌هایی است که توسط اکبر رادی، نمایشنامه‌نویس صاحب نام نوشته شده است. داستان این نمایش در یکی از محلات قدیمی تهران در‌ماه محرم حول دهه 50 و جریانات پهلوانی و لوطی‌گری می‌گذرد. این نمایش سال گذشته به‌مدت یک‌هفته در تالار مولوی اجرا و با استقبال گسترده مخاطب روبه‌رو شد. نمایش زیرگذر سقاخانه در پانزدهمین جشنواره تئاتر دانشگاهی ایران در بخش‌های کارگردانی و طراحی صحنه مقام نخست را کسب کرد و بازیگر نقش اول مورد تقدیر قرار گرفت.

کد خبر 236773

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز