دوشنبه ۶ آبان ۱۳۹۲ - ۰۶:۴۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: کارشناسان نخستین سخت پوست سمی را که موجودی شبیه هزارپا بوده اما در غارهای زیرآبی زندگی می‌کند کشف کرده‌اند.

نخستین سخت پوست سمی کشف شد

به گزارش مهر، این موجود زیر غارهای زیرزمینی کارائیب، جزایر قناری و استرالیایی غربی زندگی و از دیگر سخت پوستان تغذیه می‌کند.

این سم دربرگیرنده معجونی از سموم از جمله آنزیم‌ها و عامل فلج‌کننده است.

نتایج این تحقیقات در مجله زیست‌شناسی و تکامل ملکولی منتشر شده است.

این موجود که در رده گوش پایان طبقه‌بندی شده، شکار خود را با یک ماده‌ای شبیه به آنچه در نیش مار زنگی یافت می‌شود، از پا در می‌آورد.

گوش‌پایان رده‌ای از سخت‌پوستان نابینا هستند که در آبگیرهای ساحلی دارای آب شور زندگی می‌‌کنند. گوش‌پایان تقریباً در تمامی حوضه‌ های اقیانوسی ازجمله استرالیا، دریای کارائیب و اقیانوس اطلس یافت می‌‌شوند.

این موجود بافت‌های بدن شکار خود را با سم درهم می‌شکند و سپس مایع را از اسکلت آن بیرون کشیده و از آن تغذیه می‌کند.

دکتر رونالد جنر یکی از نویسندگان این تحقیق و جانورشناس موسسه تاریخ طبیعی لندن اظهار داشت: بینش منحصر به فردی که این تحقیق برای ما فراهم آورده این است که درک ما را از تکامل حیوانات سمی ارتقا می‌دهد. تکنیک تغذیه شبه عنکبوت این گوش پا درمیان سخت‌ پوستان منحصر به فرد است. واضح است که این سم به خوبی برای این حیوانات نابینا و غارنشین که در فضای غارهای زیر آبی که از نظر مواد مغذی ضعیف هستند به خوبی با شرایط سازگار شده است.

سخت ‌پوستان گروه بزرگی از حیواناتی هستند که شامل میگوها، لابسترها، خرچنگ‌ها و کریل‌ها می‌شود. اکثر سخت‌ پوستان در آب زندگی می‌کنند اما معدودی از آن‌ها در خشکی به سر می‌برند.

کد خبر 236615
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز