یکشنبه ۵ آبان ۱۳۹۲ - ۱۸:۲۴
۰ نفر

گروه سیاسی: انگار وزارتخانه ورزش و جوانان طلسم شده است؛ یعنی از همان زمانی که حمیدرضا سجادی دونده نتوانست حتی با تشویق‌های رضازاده وزنه بردار در صحن علنی از مانع مجلس هشتم بپرد تا همین دیروز که صالحی‌امیری دومین وزیر پیشنهادی روحانی برای این وزارتخانه نتوانست از مجلس نهم رأی اعتماد بگیرد، این وزارتخانه گویا طلسم شده بود.

کابینه  دولت - مجلس

 از وقتی که مجلس هشتم حکم به ادغام سازمان تربیت بدنی و سازمان ملی جوانان و تشکیل وزارت ورزش و جوانان داد و محمود احمدی‌نژاد بهانه آورد که تشکیل چنین وزارتخانه‌ای غیرقانونی است و بعدها هم مجلس به همین بهانه رأی به تخلفش داد تا همین دیروز، همین دیروز که باز پای اسفندیار رحیم مشایی جنجالی‌ترین چهره دولت دهم به مذاکرات مجلس درباره وزارت ورزش و جوانان بازشد، معلوم شد حاشیه دست ازسر این وزارتخانه برنخواهد داشت. دیروز نادران ادعا کرد که صالحی امیری برای دولت روحانی، مشایی برای دولت احمدی‌نژاد است و 141رأی مخالف را برای او خرید. امیری هم حرف‌های او را ناصحیح و تهمت خواند و او را به ائمه ارجاع داد. پرونده بررسی صلاحیت وزرای دولت یازدهم بازهم بسته نشد. نمایندگان مجلس دیروز با 185رأی موافق به علی اصغر فانی و 159رای موافق به فرجی دانا تکلیف وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و علوم را مشخص کردند اما مجوز حضور صالحی امیری در وزارت ورزش را صادر نکردند.

جنجال پخش زنده

برخلاف دور اول جلسات رأی اعتماد که نشست‌های بررسی صلاحیت وزرا از رسانه‌ملی پخش می‌شد، این‌بار خبری از پخش زنده جلسات نبود و همین مسئله تا پایان جلسه نوبت عصر مورد تذکر نمایندگان قرار گرفت تا جایی که لاریجانی در واکنش به تذکر مهدی کوچک‌زاده که گفته بود چرا مردم را محرم نمی‌دانید و از پخش زنده مذاکرات مجلس ممانعت به عمل می‌آورید؟ گفت که مجلس درخواستی برای قطع پخش مذاکرات نداشته است. معما آنجا پیچیده‌تر شد که مشاور رسانه‌ای روحانی هم اعلام کرد که دولت درخواست لغو پخش زنده جلسه را نداشته است.

خبر ایرنا در این‌باره یک مجهول از این ماجرا را حل کرد. این خبرگزاری نوشت که صدا‌وسیما هفته گذشته اعلام کرد که قصد دارد علاوه بر پخش مذاکرات از رادیو فرهنگ، همچون جلسه رأی اعتماد به کابینه یازدهم، جلسه بررسی صلاحیت 3وزیر پیشنهادی را زنده از شبکه خبر پخش کند اما بنا بر اعلام روز یکشنبه مسئولان روابط عمومی صداوسیما، با وجود اینکه تجهیزات فنی مورد نیاز برای پخش زنده این مذاکرات به بهارستان برده شده بود، به درخواست هیأت رئیسه مجلس، این کار منتفی شد.

شب‌نامه‌ها

نطق دفاعیه روحانی از وزرایش آن هم بدون پخش از رسانه ملی در فضایی آغاز شد که به گفته برخی نمایندگان طی روزهای گذشته شب نامه‌های زیادی علیه وزرای معرفی شده و به‌خصوص صالحی‌امیری وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان پخش شده بود. اسنادی که به گفته برخی نمایندگان، اطلاعاتی در آن بود که نشان می‌داد جریانی خاص با اتکا به منابع اطلاعاتی قوی قصد فضا‌سازی‌ علیه وزرای معرفی‌شده را دارد.

با این حال فضای مثبت مجلس نسبت به 2وزیر پیشنهادی را می‌شد از فهرست ثبت‌نامی موافقان و مخالفان وزرا حس کرد؛ چه اینکه فهرست مخالفان این بار بدون حضور نمایندگان مخالف دولت و تنها با نام یک نماینده تریبون دار آن هم در مخالفت با وزیر پیشنهادی ورزش بسته شده بود. بر این اساس بررسی صلاحیت علی‌اصغر فانی و رضا فرجی دانا در نوبت صبح در فضایی آرام ادامه یافت. روحانی در ابتدای جلسه علنی دیروز با تأکید بر خاص بودن شرایط کشور ابراز امیدواری کرد که برای آخرین بار در جلسه بررسی صلاحیت وزرایش در مجلس حاضر شود و در ادامه، یادی هم از وزرای پیشنهادی کرد که نتوانستند رأی اعتماد مجلس را جلب کنند و گفت که به‌صورت ویژه از آقای توفیقی تشکر می‌کنم.

روحانی درباره هر سه وزیر پیشنهادی هم مفصل سخنرانی کرد و با اشاره به ویژگی‌های رضافرجی دانا گفت که به‌دنبال مدیری بوده است که اعتقاد داشته باشد دانشگاه باید دانشگاه بماند، دانشگاه دارالتادیب یا محل فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی نیست.

آغاز بررسی صلاحیت

بررسی صلاحیت علی‌اصغر فانی با نطق مخالف علی ایرانپور آغاز شد. عزیزی فارسانی، سلطانی و باقری نمایندگان اردل و بروجرد و بناب در موافقت با فانی وی را فردی از جنس آموزش و پرورش دانستند. نوبت به بررسی صلاحیت فرجی دانا گزینه وزارت علوم هم که رسید، جو مجلس به همان اندازه آرام بود و معلوم شد که آرامش قبل از طوفان قرار نیست هنگام بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی علوم به هم بریزد.

اولین زن

بالاخره پای زنان مجلس هم به جایگاه هیأت رئیسه برای نطق درباره وزیران پیشنهادی روحانی بازشد. آن سکوتی که از سوی زنان نماینده درباره وزیران پیشنهادی روحانی در مردادماه امسال برمجلس حاکم شده بود را دیروز زهره طبیب نیا شکست و در مقام مخالف به ایراد نطق پرداخت و گفت که برنامه‌های فرجی‌دانا غیرواقع بینانه و ایده‌آلی است.

آتش در مجلس

بعد از محمد قسیم عثمانی و علی محمد احمدی که مخالفت‌ها با صالحی امیری را سیاسی دانستند الیاس نادران در کسوت مخالف به ارائه اسنادی پرداخت که به اعتقاد وی گویای تخلفات صالحی امیری در بیمه ایران، دوران مدیریت وی در خوزستان و نقش صالحی امیری در فتنه88 بود.

اینگونه بود که او آتش به مجلس انداخت و آرامشش را به هم زد. نادران خطاب به روحانی گفت که در مجلس صحبت از این است که نسبت صالحی به روحانی مثل مشایی به احمدی‌نژاد است و روحانی نباید بگذارد مشایی دیگری در مملکت پیدا شود. نطق مخالف او آرامش چند ساعته جلسه رأی اعتماد دیروز را برهم زد تا جایی که یکی از نمایندگان از علی لاریجانی خواست که جلسه برای مدتی غیرعلنی شود.

صالحی امیری اما در کمال آرامش به منتقدانش پاسخ‌های تند داد، خود را ولایی خواند و گفت که یک جریان می‌خواهد من را بزند که اگر زبان باز کنم آبروی آنها می‌رود. احمد توکلی به این بخش از سخنان صالحی‌امیری اعتراض کرد که من نامه‌ای نوشتم به نمایندگان که چطور یک‌نفر در یک سال می‌تواند 23کتاب بنویسد ولی ایشان به من و سایر منتقدان توهین کردند. لاریجانی البته گفت که چون در حال رأی‌گیری هستیم تذکر مناسب نیست اما شاید همین جملات و همین نامه بود که باعث شد صندلی وزیر ورزش و جوانان در دولت همچنان خالی بماند.

کد خبر 236581
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز