مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۵ آبان ۱۳۹۲ - ۰۸:۴۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: خورشید دو پرتو قدرتمند خود را تنها دو روز پس از فوران یک توفان خورشیدی شدید، به سوی زمین شلیک کرد که البته عوارض خاصی از این شعله‌ها به بار نیامده‌است.

خورشید

براساس گزارش دیسکاوری، این شعله‌های خورشیدی به ترتیب با قدرت‌های X 1.7 و X.2 از خورشید به بیرون پرتاب شدند و رصدخانه دینامیک خورشیدی توانست تصویر آنها را به ثبت برساند.

هردوی این دو شعله از خوشه لکه خورشیدی جدیدی که به منطقه 1882 شهرت دارد فوران کرده‌اند و به گفته مقامات سازمان اقیانوس‌شناسی و اتمسفری آمریکا این فوران‌ها بر ارتباطات رادیویی اثرگذار بوده‌اند. اما احتمال بروز توفان مغناطیسی برروی اتمسفر زمین در اثر شلیک این دو شعله بسیار کم است.

اخترشناسان شعله‌های خورشیدی را در سه گروه M، C و X دسته بندی می‌کنند که در این دسته‌بندی C ضعیف‌ترین و X قدرتمند‌ترین شعله است. درصورتی که یک شعله X مستقیما زمین را هدف بگیرد می‌تواند به راحتی ارتباطات ماهواره‌ای و سیستم‌های موقعیت‌یابی زمین را مختل سازد و جان فضانوردان ایستگاه فضایی را به خطر بیاندازد.

به نظر نمی‌آید شعله‌های خورشیدی که دو روز گذشته از خورشید فوران کرده‌اند چنین خطراتی را برای زمین در پی داشته باشد،‌با این همه محققان در انتظارند تا تصاویر دقیق‌تری از این رویداد که به فوران کرونالی شهرت داشته و ذرات خورشیدی را با سرعتی بیش از یک میلیون مایل در ساعت به فضا پرتاب می‌کند، به دست آورده و ابعاد مختلف اثرات آن را بررسی کنند.

شعله X1.7 ساعاتی پس از شعله خورشیدی متوسط سری M و دو روز پس از توفان خورشیدی شدید M9.4 روز چهارشنبه فوران کرد. به گفته دانشمندان ناسا، افزایش تعداد شعله‌های خورشیدی درحال حاضر امری عادی است زیرا خورشید دوران اوج فعالیت‌های خود را سپری می‌کند. بشر از سال 1843 تا به امروز چرخه فعالیت‌های خورشید را رصد کرده و می‌داند که فوران شعله‌های متعددی خورشیدی در یک روز طی دوران اوج فعالیت‌های خورشید امری عادی است.

فوران کرونالی روز چهارشنبه به نظر در مسیر زمین رخ داده‌است اما از شدت کمی برخوردار بود. فوران‌های قدرتمندی که مستقیمان زمین را هدف بگیرند می‌توانند فاجعه به بار بیاورند. امسال سال اوج فعالیت‌های خورشید در دوره 11 ساله فعالیت‌های این ستاره غول‌پیکر است. تعداد لکه‌های خورشیدی در این دوران افزایش پیدا می‌کند و در نتیجه تعداد شعله‌های خورشیدی افزایش خواهد یافت. ا این همه اوج خورشیدی که هم‌اکنون درحال سپری شدن است،‌ به گفته دانشمندان طی 100 سال گذشته ضعیف‌ترین سال اوج خورشید بوده‌است.

کد خبر 236485
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز