همشهری آنلاین: ژاپن برای دفاع از ادعای مالکیتش بر چند جزیره که چین و کره جنوبی نیز ادعای مالکیت آن را دارند از یوتیوب به عنوان یک سلاح استفاده می‌کند.

براساس گزارش CNN، وزارت امور خارجه ژاپن برروی شبکه رسمی خود در یوتیوب دو ویدئو منتشر کرده که در یکی از آنها توکیو با استناد به تصاویر قدیمی و سفید و سیاهی که به سال 1895 باز‌میگردند، ادعا می‌کند مالکیت جزیره سنکاکو که در چین با نام دیائویو شناخته می‌شود از آن او است.

در ویدئوی دیگر تصاویری مشابه متعلق به سال 1990 ادعای ژاپن درباره مالکیت جزیره تاکشیما که در کره جنوبی به دوکدو شهرت دارد را مصور کرده‌است. هردو این ویدئوها برروی یوتیوب بیش از نیم‌میلیون بار تماشا شده‌اند و از سویی دیگر چین و کره جنوبی استفاده ژاپن از شبکه‌های اجتماعی برای به کرسی نشاندن ادعایش را مورد انتقاد قرار داده‌اند.

دولت چین اعلام کرده جزیره دیائویو و دیگر جزایر وابسته به آن همیشه جزو قلمرو چین بوده‌اند و چین مدارک مستدلی برای اثبات این مالکیت در دست دارد. به گفته دولت چین مهم نیست که ژاپن چه تبلیغاتی علیه چین کند، زیرا این‌کار واقعیت موضوع را که این جزایر به چین تعلق دارند،‌تغییر نخواهد داد. چین از ژاپن خواسته تا به سرعت رفتار خود را اصلاح کرده و تمامی فعالیت‌های تحریک‌آمیزش را متوقف سازد.

قانون‌گذاران احزاب اصلی کره جنوبی نیز خواستار مقابله با فعالیت‌های محرک ژاپنی‌ها شده‌اند. وزیر امور خارجه کره جنوبی همچنین درخواست کرده تا ژاپن ویدئوی مربوط به جزیره داکدو را از روی یوتیوب بردارند و مقامات دیپلماتیک ژاپن را برای تسلیم اعتراضی رسمی احضار کرده‌است.

توکیو در پاسخ اعلام کرده که این تصاویر ویدئویی باقی خواهند ماند و زارت امور خارجه این کشور قصد دارد فیلمی درباره جزایر کوریلز که روسیه ادعای مالکیت آن را دارد نیز برروی یوتیوب قرار دهد.

کد خبر 236471
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز