گروه شهری: شروع فصل سرما و متعاقب آن معضل وارونگی هوا که بیش از ۲دهه است هوای شهر تهران را در ایام سرد سال با افزایش غلظت آلاینده‌ها مواجه ساخته و سلامت و جان شهروندان تهرانی را به خطر انداخته است، دیروز در دستورکار شورای شهر تهران قرارگرفت.

شورا

به همین مناسبت محمد حقانی، عضو کمیسیون خدمات شهری و سلامت شورای شهر در نطق پیش از دستور خود ضمن ابراز تأسف بابت اینکه از دهه70 به این طرف، نه از طرف دولت و نه شهرداری قدمی جدی به‌منظور بررسی علمی آلودگی هوا و اجرای راهکارها برداشته نشده، گفت: مقرر بود تا ابتدای سال 91سوخت با استانداردهای یورو4 و از ابتدای سال 92سوخت با استاندارد یورو5 توزیع شود که این مهم هنوز به‌طور کامل محقق نشده است.

حقانی در توضیح مهم‌ترین اقداماتی که می‌تواند در ماه‌های آتی در بحث کاهش وارونگی هوا و انباشت آلاینده‌ها در تهران مؤثر باشد به موضوعاتی نظیر جلوگیری بدون اغماض و مداوم از تردد خودروها و موتورسیکلت‌های دودزا و جلوگیری از تردد خودروهای فاقد برگ معاینه فنی و تعویض کاتالیست‌های خودروها اشاره کرد که می‌تواند تا 80درصد از آلودگی اینگونه وسایل نقلیه بکاهد.

وی همچنین از لزوم نظارت و مدیریت بر تولید آلودگی خودروهای سنگین، از رده خارج‌کردن مینی‌بوس‌های فرسوده، افزایش آگاهی عمومی درباره پدیده وارونگی هوا از طریق رسانه‌ها به‌ویژه رسانه ملی سخن گفت و از نیروهای انتظامی و پلیس راهنمایی و رانندگی خواست تا با عزم جدی و همیشگی، نه در طرح‌های ضربتی چند روزه و تنها در روزهای اوج آلودگی هوا بلکه به‌طور مستمر از تردد خودروهای دودزا جلوگیری می‌کنند.

مرتضی طلایی، نایب‌رئیس شورای شهر تهران نیز با تأیید اظهارات محمد حقانی گفت: ما باید به‌عنوان اعضای شورای شهر تهران سپر افراد بی‌دفاع، کودکان، بیماران، جانبازان و سالمندان در برابر آلودگی مرگ‌آور هوای شهر تهران باشیم.به گفته طلایی، براساس آمار سازمان بهداشت جهانی متأسفانه ایران در میان آلوده‌ترین کشورهای جهان از نظر آلودگی هوا در جایگاه سوم قرار دارد.

وی همچنین با استناد به تحقیقات صورت گرفته ضمن اشاره به اینکه مرگ‌ومیر ناشی از بیماری‌های قلبی، عروقی، تنفسی و سکته‌های مغزی در تهران بیشترین سهم را دارد، گفت: ارتباط معناداری بین مرگ‌ومیر‌های ناشی از بیماری‌های مورد اشاره با آلودگی هوا وجود دارد. معصومه آباد، عضو کمیسیون سلامت شورای شهر تهران نیز با تأکید بر اینکه موضوع آلودگی هوا برای دولت و شهرداری جدی نیست، گفت: اگر این موضوع جدی بود با توجه به فضای موجود با تلفاتی که طبق گزارش وزارت بهداشت به 4هزار نفر در سال رسیده است، قطعا باید کار مؤثری را انجام می‌دادند. آباد با استناد به گزارش WHO (سازمان بهداشت جهانی) گفت: آلودگی ناشی از بنزن (بخار ناشی از بنزین) در هوای شهر تهران 10برابر استاندارد جهانی است این درحالی است که سرطان‌زابودن این گاز صد درصد به اثبات رسیده است. آباد در عین حال خواستار پیگیری موضوع برگشت معاینه فنی خودروها از 5به 2سال توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی شد.

جدیت در پیگیری مصوبات شورا

احمدمسجد جامعی، رئیس شورای شهر تهران نیز با تأکید بر اینکه هوای پاک برای شهر تهران باید اولویت اول ما باشد خواستار آن شد تا مصوبات شورای شهر درباره وارونگی هوا، ریزگردها و سوخت ناقص که منجر به آلودگی شیمیایی می‌شود به‌طور جدی مورد پیگیری قرار گیرد. عباس جدیدی، دیگر عضو شورای شهر نیز از لزوم حفظ باغات در شهر تهران برای تلطیف هوا سخن گفت و بابت از بین رفتن بسیاری از باغات شمال شهرتهران ابراز تأسف کرد. محسن سرخو، عضو کمیسیون عمران شورا نیز درباره معضل آلودگی هوا گفت: طبق طرح جامع حمل ونقل در سال 87 از 19میلیون جابه‌جایی در تهران 5میلیون و 500هزار جابه‌جایی توسط خودروهای شخصی انجام می‌شد.

وی افزود: قرار بود تا سال 1404کل جابه‌جایی‌ها به 25میلیون سفر برسد و از این میان نیز سهم خودروهای شخصی و موتورسیکلت‌ها 4میلیون و 500هزار سفر باشد این درحالی است که در سال 91از 22میلیون سفر 12میلیون جابه‌جایی اختصاص به وسایل نقلیه شخصی داشت امری که نشان می‌دهد میزان استفاده از وسایل نقلیه شخصی نه‌تنها کاهش نیافته که رو به‌افزایش است و به همین دلیل نیز هر سال بر میزان آلودگی هوا افزوده می‌شود.

الزام شهرداری به تملک، حفظ و بازسازی عمارت و باغ عین‌الدوله

یکی از مصوبات مهم دیروز شورای شهر اختصاص به یک فوریت طرح الزام شهرداری تهران به تملک، حفظ و بازسازی عمارت و باغ معروف به عین‌الدوله داشت. دیروز محمدمهدی تندگویان با اشاره به مشکل گودبرداری صورت‌گرفته در مجاورت باغ عمارت تاریخی عین‌الدوله که 15سال است برای عمارت و ساکنان اطراف آن مشکل ایجاد کرده گفت: در سال 71 ملک توسط شهرداری تهران تملک شد اما پس از مدتی بخشی از حیاط این عمارت به مساحت حدود 5هزار متر به فردی حقیقی واگذار شد.اظهارات تندگویان به گودبرداری انجام شده به عمق 18متر در قسمت باغ این عمارت اشاره داشت کهبه از بین رفتن 1000اصله درخت از باغ این مجموعه منجر شد.

وی گفت: این اقدام به‌دلیل اعتراض سازمان میراث فرهنگی و گردشگری متوقف شد اما از آن زمان تا‌کنون که حدود 15می‌گذرد گودبرداری به همین شکل باقیمانده و زمینه تخریب اساسی در فضای محیطی را به‌وجود آورده است. یکی از انتقادات اعضای شورای شهر ازجمله تندگویان این بود که چرا با وجود پیگیری‌ها و مکاتبات متعدد که به ممنوعیت ساخت‌وساز در این اراضی انجامیده بازهم در سال 90به فروش گذاشته شده؛ اعضای شورای شهر در قالب این طرح از شهرداری تهران خواستند تا نه‌تنها این ملک را برای همیشه از فهرست املاک قابل فروش خود خارج کند بلکه نسبت به تملک، حفظ و بازسازی عمارت و باغ عین‌الدوله اقدام کند. بنابراین گزارش، معروف است که در سال 1320عمارت عین‌الدوله محل وقوع یکی از اتفاقات تاریخ‌ساز جهانی بوده و در بالکن این عمارت قرارداد معروف تهران به امضای 3 نفر از ابرقدرت‌های آن روز جهان به نام‌های استالین، چرچیل و روزولت به امضا رسیده در عین حال نمای زیبای داخلی و بیرونی این عمارت نماینده معماری دوران قاجاریه است.

کمبود 6هزار مسجد در تهران

شورای شهر تهران همچنین یک فوریت طرح الزام شهرداری تهران به تهیه و تکمیل طرح جامع ساماندهی مساجد در کلانشهر تهران‌ را به تصویب رساند. به گفته ناصحی، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر با اشاره به اینکه هر شهروند تهرانی کمتر از ۱۵ سانتی‌متر فضای مسجد در اختیار دارد گفت: تهران 8میلیون نفر جمعیت دارد این درحالی است که برای این تعداد جمعیت تنها 2هزار مسجد داریم. محمد سالاری، دیگر عضو شورای شهر نیز با اشاره به اینکه از سوی شهرداری تهران اقدامات خوبی در حوزه ساخت مسجد صورت گرفته گفت: نیاز است در سطح محلات شهر تهران بررسی شود و محلاتی که نیازمند ساخت مسجد هستند شناسایی شود. غلامرضا انصاری اما نگران این بود که با تصویب این مصوبه سنت حسنه و قدیمی ساخت مسجد توسط شهروندان و خیرین به امری دولتی تبدیل شود. کاشانی نیز ضمن تأیید این سخن انصاری خواستار تسریع در تصویب این طرح شد تا در فصل بودجه‌نویسی فرصت لازم برای بررسی این موضوع فراهم باشد.

کد خبر 236065
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز