خشکی دریاچه ارومیه و تالاب گاوخونی سیلی‌ای بود که بر پیکر محیط‌زیست کشور وارد شد و همه مسئولان را از خواب بیدار کرد.

به گزارش ایسنا، معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط‌زیست در صبحانه کاری با مسئولان صنایع بزرگ اصفهان افزود: در شروع به‌کار دولت یازدهم، میثاق‌نامه‌ای در برابر مسئولان قرار گرفت که توجه به سرمایه‌های انسانی و حفظ محیط‌زیست به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اصول در آن مطرح شده بود. ابتکار با بیان اینکه ما باید گذشته را نادیده بگیریم و آسیب‌های وارد‌شده به اعتماد عمومی مردم، محیط‌زیست و اقتصاد را پشت سر بگذاریم تا بتوانیم آینده را بسازیم، تصریح کرد: حکمفرمایی محیط‌زیست ازجمله برنامه‌های اولیه من به‌عنوان رئیس سازمان محیط‌زیست بوده و اعتقاد دارم که این سازمان، متولی اجرایی محیط‌زیست نیست بلکه فقط یک سازمان ارائه‌کننده برنامه و تعیین خط‌مشی است.

وی اضافه کرد: رصد اجرای قوانین و نظارت بر دستگاه‌ها بر‌عهده این سازمان است اما اجرای قوانین، آن هم به‌صورت دقیق، بر‌عهده تک‌تک مردم است که براساس تخصص‌ها تعریف‌های متفاوتی دارد. ابتکار ادامه داد: دانشگاهیان امروز باید در مسائل کاربردی در کنار مسئولان حرکت کنند یعنی به مسئولان راهکار ارائه دهند که چگونه یک تالاب را احیا کنند یا سندی غیرآلاینده را توسعه بخشند.

ابتکار با اشاره به اینکه ما در مسائل زیست‌محیطی در قرون وسطی قرار داریم، ادامه داد: صنعت و محیط‌زیست سالیان درازی است که در کشورهای پیشرفته دنیا در کنار هم پیش می‌روند و کوچک‌ترین مشکلی ندارند اما امروز این مشکل در کشور ما پابرجاست و صنعت و محیط‌زیست همیشه با یکدیگر درگیرند.

رئیس سازمان محیط‌زیست تصریح کرد: صنعت و توسعه به راحتی می‌توانند در کنار محیط‌زیست پیش بروند همانگونه که کشور فنلاند به ما نشان داد که می‌توان هم در حوزه صنعت و هم در عرصه محیط‌زیست رتبه یک را داشت. ابتکار به آب مجازی و برق‌های پیرامون آن اشاره کرد و گفت: اقتصاد فقط دلار و بانک نیست بلکه آب مجازی نیز خود یکی از موضوعات مهم اقتصادی کشور است. ما باید در فرایند توسعه‌ای آب مجازی را به دقت مدنظر قرار دهیم و متوجه باشیم برای تولید یک کیلو فولاد یا یک کیلو گوشت گوسفندی چه میزان آب مجازی مصرف کرده‌ایم؟

وی افزود: تمام برنامه‌ریزی‌ها از انتخاب متولی برای توسعه تا پایان اجرایی و عملیاتی شدن توسعه، باید مبتنی بر بحث آب مجازی باشد و سپس سیاست‌های کاری خود را پیش ببریم.معاون رئیس‌جمهورگفت: پژوهش، پشتوانه حرکتی ما خواهد بود؛ البته پژوهشی که بتواند راهکار ایجاد کند. ما امروز نیازمند مطالعات کاربردی هستیم که بتواند راه‌حل بلندمدت ارائه دهد.

 

کد خبر 235931

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز