گروه شهری: تعدادی از نمایندگان تهران در مجلس شورای اسلامی به همراه مسئولان شهری از بخش جنوبی خط۳ متروی تهران بازدید کردند.

نمایندگان مجلس

آنها در این بازدید تأکید داشتند که مجلس پیگیر اعتبارات و نیازهای مترو خواهد بود. خط3 متروی تهران سال گذشته وارد چرخه حمل‌ونقل عمومی شد و 2 ایستگاه از بخش میانی آن حدفاصل شهید بهشتی و چهارراه ولیعصر به بهره‌برداری رسید. نمایندگان با بازدید از 10ایستگاه دیگر نیمه جنوبی خط3 مترو، نیمی از بلندترین خط متروی پایتخت را درآستانه بهره‌برداری قرار دادند.

تحویل سالی 30کیلومتر مترو با تأمین اعتبار

هابیل درویش، مدیرعامل شرکت متروی تهران در جمع خبرنگاران با اشاره به لزوم تأمین اعتبار خطوط مترو تصریح کرد که اگر پول داشته باشیم، سالانه 30کیلومتر مترو تحویل شهروندان می‌دهیم. پیش از آغاز تحریم‌های خارجی و افزایش قیمت دلار ماهانه 5 میلیارد تومان برای کار دستگاه‌های حفار مکانیزه لازم بود که این روند بی‌شک افزایش یافته است. به گفته مسئولان، اولویت امسال و سال 93 شرکت قطار شهری پایتخت متمرکز بر بهره‌برداری از خط3 است.

این خط با 37کیلومتر، طولانی‌ترین خط متروی تهران است که از بزرگراه آزادگان شروع می‌شود و تا شهرک قائم در شمال شرق شهر ادامه دارد. براساس آمار دست‌اندرکاران، در حال حاضر 13کیلومتر نیمه جنوبی خط3 مراحل پایانی خود را طی می‌کند که در روزهای آینده با 5ایستگاه به بهره‌برداری می‌رسد. این بخش شامل 10 ایستگاه است که سایر ایستگاه‌های آن به مرور کامل می‌شود و به بهره‌برداری می‌رسد.

با احتساب بخش میانی و بخش جنوبی 20کیلومتر از خط3 مترو زیربار ترافیک خواهد رفت. با افتتاح و بهره‌برداری از نیمه جنوبی خط3 مترو قرار است روزانه 700هزار سفر به سفرهای قطار شهری پایتخت اضافه شود. درصورت تأمین اعتبار و رفع موانع فاینانس طی 3سال همه خطوط در دست احداث به بهره‌برداری می‌رسد. در اواخر دولت دهم فاینانسی برای مترو بازشد که با آن تا حدودی کارها پیش رفت اما پس از آن دیگر فاینانس‌ها با مشکلاتی مواجه شده است.

درویش در جمع خبرنگاران گفت: امروز مدیریت در مترو، مدیریت جهادی است و به‌اصطلاح مدیریت پنجاه‌و هفتی است که با آن مترو در حال ساخت است. سید جعفر تشکری هاشمی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران نیز که در این بازدید حضور داشت، خطاب به نمایندگان تهران گفت: خطوط 3، 6 و 7 از سال82 مطرح بوده که به‌دلیل مشکلات داخلی و فاینانس برزمین مانده بود. معاون شهردار تهران از نمایندگان خواست رفع مشکلات نقدینگی و تأمین اعتبارات را در دستور کار قرار دهند.

مترو یکی از شاخص‌های توسعه متوازن

حسین طلا در بازدید از خط3 مترو به همشهری گفت: پیرو جلسات گذشته برای حل مشکلات ترافیکی شهر، با حضور معاون حمل ونقل و ترافیک شهردار تهران و مدیرعامل شرکت متروی تهران این بازدید صورت گرفت. سخنگوی مجمع نمایندگان استان تهران گفت: ‌مجمع نمایندگان تهران یک میلیارد دلاری را که از صندوق توسعه ملی قرار است در اختیار شهرداری قرار گیرد و چندسالی است به تعویق افتاده، دنبال خواهد کرد. علی‌اصغر زارعی، نماینده مجلس نیز در گفت‌وگو با همشهری با اشاره به کاهش فاصله شمال و جنوب تهران به وسیله متروی خط3 گفت:

مجمع نمایندگان چند‌ماه پیش هم بازدیدی از این خط داشت که در مدت زمان بسیار کم‌پیشرفت قابل توجهی داشته است. از قابلیت‌های این خط این است که جنوب غربی تهران را به خوبی پوشش می‌دهد. اسماعیل کوثری، دیگر نماینده تهران با ابراز امیدواری از روند ساخت خطوط متروی تهران، تصریح کرد که اگر این اتفاق برای خطوط 6 و 7مترو نیز رخ دهد و با سرعت این خطوط ساخته شود، حمل‌ونقل عمومی توسعه یافته و مشکلات شهروندان تهرانی در سفرهای درون‌شهری کاهش می‌یابد.

حمید رسایی نیز با بیان اینکه در طول این چند سال مدیریت حاکم بر مترو به واقع مدیریت جهادی بوده، گفت: سرمایه‌گذاری در جنوب تهران و بخش‌های محروم، سرمایه‌گذاری برای دل امام(ره) است چراکه اینجا نقطه اصلی‌ای است که هزینه‌های انقلاب از آن تأمین شده و شاید زودتر از اینها باید اینجا سرمایه‌گذاری می‌شد.

در انتظار تجهیزات تخصصی برق

نیمه جنوبی خط3 مترو در آخرین مراحل تجهیز قرار گرفته و تنها در انتظار تجهیزات تخصصی برق است. بهمن اسکندری، مجری بخش جنوبی خط3 متروی تهران گفت: هم‌اکنون تمامی کارهای عمرانی قسمت جنوبی خط 3 تمام‌شده و تنها منتظر رسیدن تجهیزات تخصصی برق است. وی با اشاره به اینکه تجهیزات مورد نیاز به بندرعباس رسیده و به‌زودی ترخیص و نصب خواهد شد، گفت: تمامی کارهای ساخت تمام‌شده و بعد از نصب تجهیزات تخصصی که برای تغییر ولتاژ برق در ایستگاه‌های باقیمانده است نصب شده و خط3 متروی تهران مورد بهره‌برداری رسمی قرار خواهد گرفت.

کد خبر 235915
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز