گروه شهری: مسیر تردد خودروها در خیابان ولیعصر حدفاصل خیابان جمهوری تا چهارراه امیر اکرم که به‌دلیل خروج دستگاه حفار بخش جنوبی خط ۳مترو مسدود شده بود، بازگشایی شد.

نیمه جنوبی خط 3مترو به طول 12کیلومتر در هفته‌های آتی به بهره‌برداری خواهد رسید تا خدمات‌رسانی متروی تهران را از مرکز تا جنوب غربی پایتخت گسترش دهد. همچنین هابیل درویش مدیرعامل شرکت متروی تهران با اشاره به پیشرفت‌های متروی تهران در سال‌های اخیر گفت: ساخت متروی تهران از اوایل انقلاب شروع شده و در طول تاریخ بیست و چند ساله خود تا قبل از سال 84تنها 84کیلومتر مترو ساخته شده بود حال آنکه مترو بعد از 8سال توانسته در شاخص‌های مختلف تحسین جهان را برانگیزد.

تا قبل از سال 84تهران تنها دارای 3 خط نیمه کاره مترو بود که تعداد اندکی از شهروندان را در طول روز جابه‌جا می‌کرد، اما امروز مترو به سریع‌ترین و کارآمدترین سیستم حمل‌ونقل عمومی شهر تهران تبدیل شده است. تا قبل از سال 84متروی تهران در مجموع جابه‌جایی 214میلیون نفر را انجام داد درحالی‌که این رقم تا‌ماه جاری به بیش از4.5میلیارد نفر رسیده است.

درویش با اشاره به توسعه خطوط به‌عنوان یکی از شاخص‌های مترو در 8سال گذشته عنوان کرد: در سال‌های اخیر خطوط 3و 4و نیز خط متروی تهران-پرند که خارج از حیطه وظایف شهرداری تهران و شرکت متروی پایتخت بود، به خطوط مترو افزوده شدند تا خدمات رسانی به شهروندان به بهترین شکل با وجود همه بی‌مهری‌های دولت های نهم و دهم صورت گیرد.

ساخت بلندترین خط خاورمیانه در 8سال اخیر

ساخت خط3نیز در 8سال اخیر اتفاق افتاده است. به گفته درویش هم‌اکنون حدود 20کیلومتر از این خط در بخش جنوبی و میانی با 9ایستگاه آماده بهره‌برداری است. خط 3 مترو به طول 35کیلومتر‌(به استثنای خطوط پایانه و پارکینگ)، طولانی‌ترین خط مترو در خاورمیانه است که با 28ایستگاه از بزرگراه آزادگان در جنوب‌غربی تهران آغاز می‌شود و به ازگل و شهرک قائم در منتهی الیه شمال‌شرقی تهران می‌رسد.

همچنین یکی دیگر از اقدامات بی‌سابقه شرکت مترو در 8سال اخیر آغاز ساخت متروی تهران -فرودگاه امام(ره) -پرند به طول 50کیلومتر بوده است که در حال حاضر 78درصد این مسیر تا فرودگاه امام (ره)پیشرفت فیزیکی داشته و در حال ریل‌گذاری است. این مسیر شامل 32کیلومتر خواهد بود که در این مسیر ایستگاه‌های شهر آفتاب، واوان و فرودگاه امام (ره)نیز به بهره‌برداری می‌رسند. با احتساب خطوط و ایستگاه‌های بهره‌برداری شده باید گفت تهران در حال حاضر دارای نزدیک به 200کیلومتر خط فعال و بیش از 90ایستگاه است. علاوه بر این خطوط 6و 7نیز در دست ساخت است که تا به حال قسمت اعظمی از عملیات عمرانی آن به انجام رسیده است.

کد خبر 230135
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز