دوشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۲ - ۱۷:۲۹
۰ نفر

گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: فشار مدارس دولتی برای دریافت اجباری پول از مردم هر روز افزایش پیدا می‌کند و این فشار‌ها موجب اعتراض مردم شده است.

مدرسه

افزون بر این، دریافت اجباری پول برای هوشمندسازی مدارس دولتی عادی نیز ادامه دارد. البته مسئولان آموزش و پرورش اجباری بودن دریافت پول را قبول ندارند و پول دریافتی را کمک‌های داوطلبانه می‌خوانند. سرپرست وزارت آموزش و پرورش که برای تصدی پست وزارت نیز به مجلس معرفی شده است این تصمیمات را مربوط به مدیریت قبلی آموزش و پرورش می‌داند.

سال‌های تحصیلی 91-90 و 92-91 به مدارس دولتی عادی سرانه‌ای پرداخت نشد و بار مالی هزینه‌های مدارس دولتی بر دوش مردم تحمیل شد، البته در آغاز به کار دولت یازدهم مبلغ 50میلیارد تومان سرانه به مدارس دولتی پرداخت شد که دردی را درمان نکرد. همچنین سرپرست وزارت آموزش و پرورش کمیته‌هایی برای بررسی همه مشکلات پیش روی آموزش و پرورش تعیین کرده است ولی آنطور که از اظهارات وی استنباط می‌شود قرار است نتایج بررسی‌های این کمیته در برنامه‌ریزی‌های سال تحصیلی آینده گنجانده شود و مردم امسال هم باید بار مالی مدارس را به جای دولت بر دوش بکشند.

تعیین کف برای کمک‌ به مدرسه

با تشکیل انجمن‌های اولیا و مربیان در مدارس دولتی عادی، امر خطیر دریافت اجباری پول به این انجمن‌ها واگذار شده است و مدیران مدارس نیازها، نظرات و برنامه‌های خود را اعلام می‌کنند و انجمن‌های اولیا و مربیان که در چند سال اخیر وظیفه دریافت اجباری پول از مردم برای تأمین هزینه‌های مالی مدارس را برعهده گرفته‌اند لاجرم کف کمک‌های مالی به مدارس را تعیین و تصویب می‌کنند.
برخی شهروندان در تماس با همشهری نسبت به ادامه روند دریافت اجباری پول در مدارس دولتی اعم از عادی و خاص اعتراض کرده‌اند و خواستار رسیدگی مسئولان شده‌اند. 

پدر یکی از دانش‌آموزان تهرانی در این‌باره گفت: فرزند من در یک دبستان دخترانه دولتی عادی درس می‌خواند و اولیای مدرسه اعلام کرده‌اند باید مبلغ 350هزار تومان برای هوشمندسازی مدرسه بپردازم. وی افزود: تأمین هزینه‌های خانوار مشکل‌تر از گذشته شده و پرداخت مبالغ مختلف به مدرسه روی زندگی من تأثیر منفی می‌گذارد و افزون بر پرداخت هزینه هوشمندسازی مدرسه، باید مبلغی نیز به مدرسه کمک کنم. پدر یکی از دانش‌آموزان دبیرستان دخترانه... منطقه5 تهران هم گفت:

فرزندم 2سال گذشته در این دبیرستان درس می‌خواند و امسال پس از شروع سال تحصیلی یکباره اعلام شد این دبیرستان به هیأت امنایی تبدیل شده است و باید مبلغ 650هزار تومان شهریه پرداخت کنید. وی اظهار کرد: قبول این ماجرا برای پدران و مادران دانش‌آموزان قدری سخت بود که بدون افزایش سطح کیفی، یک‌شبه دبیرستان هیأت امنایی می‌شود و ما باید در مدرسه دولتی شهریه بپردازیم، موضوع را پیگیری کردیم و متوجه شدیم اداره کل آموزش و پرورش با ذکر نام برای مدارس منطقه 5 شهریه تعیین و ابلاغ کرده است.
به گفته وی با وجود تعیین مبلغ 450هزار تومان از سوی آموزش و پرورش شهرتهران، ‌مدیر این دبیرستان از ما مبلغ 650هزار تومان طلب کرده است! حال پرسش این است چرا مدارس به دستورالعمل آموزش و پرورش شهر تهران عمل نمی‌کنند.

نبود نظارت

تبدیل مدارس دولتی عادی به مدارس خاص و شهریه بگیر در دوره وزارت حاجی‌بابایی روند شتابانی داشت و با هدف کاهش بار مالی آموزش و پرورش بر دولت هر روز از تعداد مدارس عادی دولتی کاسته و بر تعداد مدارس استعدادهای درخشان، نمونه دولتی، هیأت امنایی و شاهد افزوده شد. برخی مسئولان برای توجیه این کار اعلام کردند که تبدیل مدارس دولتی عادی به مدارس خاص، براساس درخواست اولیا و مربیان مدارس است و آنها اصراری بر این کار ندارند، ولی واقعیت امر چیز دیگری بود و هدف، دریافت شهریه از مردم بود.
برای مثال یکی از دبیرستان‌های منطقه5 تهران در نامه‌ای که برای دریافت شهریه از والدین دانش‌آموزان فرستاده آمده است: «با توجه به عملکرد مثبت دبیرستان... ‌ در سال‌های گذشته مسئولان آموزش و پرورش را بر آن داشت که در تبدیل وضعیت دبیرستان از دولتی به هیأت امنایی اقدام شایسته مبذول نمایند. لذا برابر دستورالعمل شماره 7.125723تاریخ 92.7.14 شهریه ثبت‌‌نام در دبیرستان... به شرح ذیل اعلام می‌گردد:‌ پایه اول: 450 هزار تومان، پایه سوم: 500‌هزار تومان، پایه چهارم: 650‌هزار تومان.»

در ادامه نیز آمده است: «اولیای گرامی جهت تسهیل و یاری در امور آموزشی و اجرایی دبیرستان خواهشمنداست مبالغ مربوط را حداکثر تا 30مهر 92به‌حساب دبیرستان به شماره... واریز و فیش مربوط را به نام دانش‌آموز به معاون دبیرستان تحویل نمایند...». پشت این نامه نیز تصویر دستورالعمل اداره کل آموزش و پرورش شهرتهران برای رفع هرگونه ابهام درج شده است.

ورود آموزش و پرورش به بحث شهریه دولتی‌ها

اخیرا سرپرست وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده که ما 2نوع مدرسه داریم؛‌ دولتی و غیردولتی، از طرفی طبق اصل 30قانون اساسی تحصیل در مدارس دولتی رایگان است و نباید وجهی در این مدارس دریافت شود. از سوی دیگر تاکنون روال تعیین مبلغ شهریه مدارس هیأت امنایی بدین شکل است که هیأت امنای هر مدرسه مبلغ شهریه را تعیین و به منطقه آموزش و پرورش پیشنهاد می‌کند، منطقه نیز پس از تأیید برای کسب مجوز به اداره کل آموزش و پرورش می‌فرستد و پس از تأیید اداره کل آموزش و پرورش برای اجرا به مدارس ابلاغ می‌شود. مدارس نیز موظف هستند نرخ شهریه تعیین شده را در معرض دید اولیا و دانش‌آموزان قرار دهند.

جالب اینکه این‌بار آموزش و پرورش شهر تهران به جای هیأت امنا شهریه را تعیین کرده است. کف شهریه مدارس هیأت امنایی منطقه5 تهران 400هزار تومان برای سال اول و یک میلیون و 100هزار تومان برای سال چهارم تعیین و ابلاغ شده است که این مبالغ اعتراض برخی والدین را به‌دنبال داشته است. برخی مدارس هم بیش از میزان تعیین شده از پدران و مادران دانش‌آموزان دریافت می‌کنند.

کد خبر 235897
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز