همشهری آنلاین: معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به برپایی جشن ولایت علوی، اکمال دین نبوی در ۲۰۸۷ بقعه متبرکه و امامزاده سراسر کشور، از حرکت کاروان های شادی و نمادین غدیر در این روز به سمت امامزادگان کشور خبرداد و گفت: یکی از رسوم این عید حضور در منزل سادات و تبریک عید به این عزیزان است و قصد داریم با راه اندازی این کاروان ها و با همراهی مردم ، این روز را به امامزادگان سادات کشور تبریک بگوئیم.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام احمد شرفخانی معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه، در نشست خبری صبح روز یکشنبه پیرامون « جشن ولایت علوی، اکمال دین نبوی » در جمع خبرنگاران با بیان اینکه عید غدیر خم از اعیاد مهم مسلمانان و عیدالله اکبر نام گذاری شده است، اظهار کرد: غدیر تنها یک واقعه و رویداد دینی نیست بلکه عید غدیر موضوعی اعتقادی و اکمال دین اسلام محسوب می شود.

وی با اعلام اینکه براساس روایات باید خطبه غدیر را به فرزندان خود بیاموزیم ، افزود: دلیل این مهم ، آن است که واقعه غدیر خم نسل به نسل در میان مسلمان آموزش داده شود تا نهادینه گردد.

حجت الاسلام شرفخانی با اشاره به اینکه جشن ولایت علوی ، اکمال دین نبوی برای سومین سال متوالی برگزار خواهد شد ،تصریح کرد: این جشن با هدف ؛ ترویج و نهادینه کردن فرهنگ غدیر در جامعه ، تبیین جایگاه امامت و ولایت، اجرای صحیح و امینانه نیات واقفان مرتبط با غدیر و امام علی (ع) و ... برگزار می شود.

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه اضافه کرد: جشن ولایت علوی ، اکمال دین نبوی در سراسر کشور و در 2087 امامزاده و بقعه متبرکه برگزار می شود ، ادامه داد: این جشن براساس نام گذاری صورت گرفته در سازمان اوقاف برای ایام دهه ولایت، از روز عرفه آغاز شده و تا عید غدیرخم ادامه خواهد داشت.

وی گفت: براساس نام گذاری صورت گرفته ؛ روز عرفه، روز ولایت و نیایش نام گذاری شده بود که در بیش از 2 هزار بقعه متبرکه کشور مراسم دعای عرفه با استقبال بی نظیر مردم، جوانان و نوجوانان برگزار شد و روز عید قربان نیز به نام ولایت و اطاعت نام گذاری شده بود که با هماهنگی ستاد اقامه نماز استان ها، نماز این روز در امامزادگان شاخص اقامه شد.

حجت الاسلام شرفخانی افزود: روز سوم این دهه، ایثار و شهادت نام گرفت که با دعوت و حضور خانواده های معزز شهدا، غبار روبی امامزادگان و مزار شهدا مجاور این اماکن متبرکه صورت پذیرفت و در روز چهارم که به نام ولایت و بصیرت نام گذاری شده بود با توجه به تقارن با روز جمعه، برنامه هایی ویژه خانواده ها در امامزادگان اجرا شد.

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه در روز پنجم این دهه که به نام ولایت و جوانان نام گذاری شده بود با هماهنگی صورت گرفته با آموزش و پرورش، دانش آموزان در امامزادگان سراسر کشور حضور یافتند ، تاکید کرد: در روز ششم این دهه که ولایت و قرآن نام گرفت با توجه به تقارن با شب ولادت امام هادی (ع) زیارت جامعه کبیره در امامزادگان شاخص قرائت می شود.

وی با اشاره به اینکه روزهای هفتم ، هشتم و نهم این دهه به ترتیب ولایت و معرفت، ولایت و وقف ، ولایت و بانوان نام گذاری شده است ، تصریح کرد: در روز چهارشنبه اول آبان ماه همزمان با نهمین روز دهه ولایت، نخستین همایش بانوان و ولایت در 400 امامزاده و بقعه متبرکه سراسر کشور برگزار می شود.

حجت الاسلام شرفخانی از نام گذاری روز عید غدیرخم به نام ولایت و مودت خبر داد و گفت: در مراسم ویژه این روز که در 2087 امامزاده و بقعه متبرکه سراسر کشور برگزار می شود ، شامل ؛خطبه خوانی غدیر ، شعر خوانی غدیر با حضور شعرا برجسته ، قرائت عقد اخوت (برادری) در 600 بقعه متبرکه به عنوان یکی از سنت های حسنه و اعمال مستحب این روز، پیش بینی شده است.

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه اضافه کرد: تجلیل از سادات ، تکریم از خادمان امامزادگان ، قرائت میثاق نامه غدیر که یک متن واحد به منظور تجدید میثاق با ولایت است و... از دیگر برنامه های پیش بینی شده در این جشن است.

وی از حرکت کاروان های شادی و نمادین غدیر در این روز به سمت امامزادگان کشور خبرداد و گفت: یکی از رسوم این عید حضور در منزل سادات و تبریک عید به این عزیزان است و قصد داریم با راه اندازی این کاروان ها و با همراهی مردم ، این روز را به امامزادگان سادات کشور تبریک بگوئیم.

حجت الاسلام شرفخانی با بیان اینکه نمایشگاه عید ملکوت در 1550 امامزاده کشور برگزار می شود ، ادامه داد: مسابقه کتابخوانی خلعت غدیر که براساس 40 نکته از خطبه غدیر برگرفته از سخنان پیامبر اکرم (ص) با رویکرد سبک زندگی اسلامی تهیه شده است، در این ایام برگزار می شود که 500 هزار نسخه از این کتاب به چاپ رسیده و بصورت رایگان در امامزادگان اهدا می شود و علاقه مندان فرصت دارند تا 30 آبان ماه، پاسخنامه مسابقه را ارسال کنند تا از جوایزی از قبیل ؛ کمک هزینه سفر حج عمره ، کمک هزینه سفر عتبات عالیات، کمک هزینه سفر مشهد مقدس و قلم گویای قرآنی بهره مند شوند.

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه از میان بیش از 120هزار موقوفه سراسر کشور تنها 482 موقوفه با موضوع ولایت و غدیر وجود دارد، گفت: با توجه به اینکه یکی از اهداف این جشن، ایجاد وقف جدید با نیت ولایی است ، ایستگاه های «همه واقف باشیم» در 600 امامزاده سراسر کشور با هدف مشاوره و ترغیب و تشویق متمکنین برای وقف جدید، راه اندازی خواهد شد.

وی درپایان ضمن درخواست از رسانه ها و خبرنگاران برای ترویج و تبیین فرهنگ غدیر به عنوان یکی از اعیاد بزرگ اسلامی، خاطرنشان کرد: عید غدیر در کشور دچار برخی کم لطفی هاست درحالی که بزرگترین عید مسلمانان است و باید رسانه ها با پرداختن به آن، فرهنگ این عید را نهادینه کنند.

کد خبر 235736
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز