همشهری آنلاین: اسوه کامل(بررسی سبک زندگی و ابعاد نورانی وجود اقدس حضرت زین العابدین و سید الساجدین علی بن الحسین(ع)) نوشته حجت الاسلام سید محمد محسن دعایی از سوی انتشارات مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلامی مشهد منتشر شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، اقتدا به اسوه یعنی تعیُن بخشیدن به تمام شئون وجودی و رفتاری بر اساس مختصات وجودی و رفتاری اسوه. به عبارت بهتر« تأسی اسوه» یعنی تغییر «سبک زندگی» بر اساس زندگی اسوه. از اینرو برای معنی دار شدن زندگی به معنای حقیقی و شروع پیمایش قوس صعود تا لقاء حضرت الله، تنهاترین راه و مطمئن ترین راه«سبک زندگی اسلامی» است. از همین جاست که در زیارت قدسی عاشورا می خوانیم« پروردگارا زندگی من را زندگی محمد و آل محمد قرار بده و مرگ مرا نیز مرگ آنها».

کتاب حاضر که اینک با ویرایش جدید چاپ دوم خود را تجربه می کند، یک دوره کامل سبک شناسی تحلیلی زندگی یکی از برجسته ترین اسوه های عالم بشریت حضرت سجاد(ع) است که تمام مقاطع عمر شریف این امام همام را با رویکردی کاربردی و عملیاتی و رسیدن به درس های عملی برای زندگی وا می کاورد و آب مَعینِ حیات را در فصل تموز برای بشر سرگردان و حیران در عصر معاصر به ویژه نسل جوان فرهیخته ای که از آلوده شدن در فضای ویروس زده فرهنگ غربی و تباهی زجرآور بی هویتی ناشی از تأسی به سبک زندگی الحادی و شهوانی هراس دارد، ارائه می کند.

از آنجا که احساس می شود باید به جای کلی گوئی و شعار، نسخه های عملی حیات بخش ارائه نمود و با زبان اقناع برای جوان برومند و آزاده امت اسلام سخن گفت، پژوهش حاضر را می توان گامی مؤثر در این زمینه تلقی کرد.

در این چاپ نویسنده علاوه بر اصلاحات ادبی و ویراستاری سعی کرده است تا روی کیفیت اقتباس از اسوه سجادی تمرکز صورت دهد تا بتواند زوایای مختلف سبک زندگی اسلامی را بر اساس الگوی معصومانه ششمین معصوم(ع) به تصویر بکشد.

بعد از مقدمه و دورنمایی کلی از مباحث اصلی کتاب، کتاب از 11 فصل تشکیل می شود. مروری گذرا بر زندگی نامه حضرت سجاد(ع) و اثبات امامت حضرت، همراه پدر تا شهادت، رهبری نهضت حسینی پس از شهادت پدر، مقطع حضور حضرت سجاد(ع) در مدینه تا هنگام وفات، بُعد فردی وجود مبارک امام چهارم(ع) «کمالات بی پایان»، بُعد فرهنگی وجود اقدس حضرت سجاد(ع)«مدیریت نهضت فرهنگی اسلام»، بُعد اجتماعی وجود نورانی حضرت سجاد(ع)« تصویری کامل از فضائل بی پایان انسان کامل»، بُعد سیاسی وجود اقدس حضرت امام سجاد(ع) « تبلور تام صفت عزت و حکمت الهی»، بعد اقتصادی وجود اقدس حضرت امام سجاد(ع)«تجسم توحید، توکل، ایثار، انفاق گسترده و آینده نگری مثبت»، غروب غمبار یک آسمان نور و کمال فصول این کتاب هستند.

کیفیت لباس حضرت، کیفیت راه رفتن حضرت(متانت فوق العاده)، نحوه نشستن حضرت، نقش انگشتری حضرت، امام سجاد(ع) و حفظ کرامت نفس در تهیه مرکب سواری، افطاری، سحر و شام حضرت(کیفیت غای حضرت)، بعضی از میوه ها و غذاهای مورد علاقه حضرت، صوت زیبای حضرت سجاد(ع) در موقع تلاوت قرآن، عدم تکلم حضرت در مابین الطلوعین، کیفیت سلوک حضرت در ماه رمضان، سایر حالات و ویژگی های فردی حضرت از جمله مباحث و موضوعاتی است که در این کتاب مورد بحث و برسی قرار گرفته اند.

اسوه کامل(بررسی سبک زندگی و ابعاد نورانی وجود اقدس حضرت زین العابدین و سید الساجدین علی بن الحسین(ع)) نوشته حجت الاسلام سید محمد محسن دعایی برای نوبت دوم بهار امسال در452 صفحه از سوی انتشارات مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلامی مشهد منتشر شده است.

کد خبر 235525
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز