همشهری آنلاین: یک عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: مداح باید از افراط و تفریط‌های دینی فاصله گرفته و جایگاه خود را با جایگاه عالم ربانی مقایسه نکند.

محرم

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی اکبر حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با تسلیت فرارسیدن ایام شهادت امام حسین(ع) عنوان کرد: متاسفانه در فضای اجتماعی و سیاسی جامعه نسبت به مقوله عزداری دچار افراط و تفریط‌هایی شده‌ایم که این افراط و تفریط‌ها به ضرر جامعه مداحی و دینی ما تمام می‌شود.

وی افزود: مدح و مداحی جزء ضرورت‌های مهندسی فکری تشیع است و ما وام‌دار این معنا هستیم. اگر مداحی و عزداری‌هایی که احساسات دینی را برانگیخته و زمینه‌های عزت و غیرت حسینی را فراهم می‌کند، وجود نداشت، نیمی از فرهنگ عزاداری و عاشورا از بین می‌رفت. پس ما باید از مدح و مداحی به درستی صیانت کنیم.

حسینی تاکید کرد: همانگونه که برای عالمان دین ویژگی‌های مهمی وجود دارد، مداحان هم نیز دارای یک سری ویژگی‌های مهم هستند که باید با درنظر گرفتن این ویژگی‌ها از به وجود آمدن آسیب‌ها جلوگیری کنند.

این عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در ادامه با اشاره به این‌که «ما به طور طبیعی در مقوله مداحی با آفت‌ها و آسیب‌هایی مواجه هستیم» خاطرنشان کرد: مداحان باید اخلاص در کار را در نظر بگیرند چرا که آنها کار دینی انجام می‌دهند و کار دینی حتما باید با اخلاص و دانش لازم همراه باشد.

وی تاکید کرد: راستگویی، اخلاص‌،‌ مستندگرایی، اطمینان و اعتقاد به آنچه که گزارش می‌دهند از ضرورت‌های مداحی است.

حسینی گفت: اگر اخلاص در کار دینی باشد هرگز مداح دچار خودبینی، بازارگرایی و حسادت نمی‌شود. مداح واقعی، مداحی است که هدفش را از مداحی روشن کرده و بداند که به نوعی مبلغ دین است.

این عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تاکید کرد: مداح باید برای خود روشن کند که وقتی از امام حسین(ع) و یاران ایشان می‌خواند در حقیقت مدح خدا را می‌کند چراکه ائمه تجلی حضور خدا بر زمین هستند و این مداحی در حقیقت مدح خدا و توحید است. پس برای این کار ارزشمند باید از مسائل دنیوی فاصله بگیرد.

وی اضافه کرد: مداح باید دقت کند که فراتر از جایگاه خود گام برندارد، در حقیقت جایگاه خود را به درستی بشناسد و خود را با عالم ربانی که دانش لازم و کافی برای فهم دین دارد مقایسه نکند چرا که این مقایسه کار اشتباهی است.

حسینی در پایان گفت: مداح باید بداند که رشد اندیشه‌های فکری با روحانیون دینی است نه با مداح، چرا که اگر مداح وارد این مقوله شود آسیب

بزرگی برای دین است و برای اینکه مداح جایگاه خود را به درستی بشناسد مردم، مسوولین و خود مداح تاثیرگذار و مهم است.

کد خبر 237512
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز