همشهری آنلاین: نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی در دیدارهای جداگانه با روسای بعثه حج کشورهای ترکیه، پاکستان و بوسنی و وزیر امور خارجه کشور بنین، اسلام مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران را اسلام اعتدالی دانست؛ اسلامی که خواستار پیشرفت، ترقی، رفاه اجتماعی و تحصیل عمومی برای همه مسلمانان و شهروندان کشورهای اسلامی است.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ستاد اطلاع‌رسانی حج 92، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی‌عسکر در دیدار با وزیر امور خارجه بنین، با تاکید بر ترویج اسلام اعتدالی، بر ضرورت برگزاری همایش‌هایی با موضوع "گفت‌وگوی مسالمت‌آمیز بین مذاهب مختلف اسلامی" اشاره کرد و گفت: اختلاف عقیده در همه جا وجود دارد. چهار مذهب اهل سنت در موارد متعددی اختلافات علمی و فقهی دارند اما این دلیل نمی‌شود که از همدیگر جدا شوند بلکه در محیطی که دموکراسی حاکم است با همدیگر می‌نشینند و گفت‌وگو می‌کنند. 

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با یادآوری هشدارهای جمهوری اسلامی ایران درباره خطر نفوذ افراد تندرو در جوامع اسلامی، به عملیات انتحاری و ظلم‌های افراد تندرو در سوریه، عراق و افغانستان که منجر به بدنام نمودن چهره اسلام در دنیا می‌شود اشاره کرد و اظهار داشت: این عناصر تندرو هم کشورهای اسلامی را به هم می‌ریزند و هم روابط دولت‌ها را مخدوش می‌کنند و مورد حمایت قدرت‌های استکباری هم هستند.

نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی با هشدار مجدد نسبت به افراطی‌گری‌هایی که به نام اسلام صورت می‌گیرد، به زندگی مسالمت‌آمیز میان هم‌وطنان شیعه و اهل سنت در جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد.

وی با تاکید بر عملیاتی شدن مفاد تفاهم‌نامه فی‌مابین بعثه حج جمهوری اسلامی ایران و وزرات امور خارجه بنین، نسبت به توسعه روابط کشورمان با کشور دوست و برادر بنین در بخش‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی ابراز امیدواری کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی‌عسکر در بخش دیگر سخنانش، استقبال آمریکا و اروپا از طرح جمهوری اسلامی ایران در رابطه با انرژی هسته‌ای را زمینه‌ساز باز شدن راه برای همکاری‌های مشترک در حوزه مسائل سیاسی و اقتصادی با کشورهای دیگر دانست.

بر طبق این گزارش، وزیر امور خارجه بنین نیز در این دیدار با بیان اینکه گفت‌وگوی سیاسی جمهوری اسلامی ایران و بنین در سطوح خیلی بالا جریان دارد، به تفاهم‌نامه‌های متعددی که در سفر اخیر رئیس‌جمهور سابق کشورمان به بنین منعقد شده است اشاره کرد و سرعت اجرای این تفاهم‌نامه‌ها را مطلوب توصیف نمود.

وی با اشاره به پیگیری اظهارات مقامات جمهوری اسلامی ایران در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، اظهار داشت: فکر می‌کنم ایران و بنین دارای ارزش‌های مشترکی هستند؛ ارزش‌هایی که در ارتباط با جنبش عدم تعهد، مبارزه و تلاش برای استقلال کشورها و مقابله با هر گونه دخالت خارجی هستند.

وزیر امور خارجه بنین با بیان اینکه از 10 میلیون جمعیت بنین حدود 4.5 میلیون نفر مسلمان هستند، اسلام در بنین را اسلام مسالمت‌آمیز توصیف کرد و گفت: در بنین هرگز تقابلی بین گروه‌های مختلف اسلامی وجود ندارد و قانون اساسی بنین، آزادی عقیده مذهبی را برای کلیه شهروندانش به رسمیت می‌شناسد.

بر طبق این گزارش، حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی‌عسکر در دیدار دیگری با رئیس کمیسیون امور مذهبی پاکستان، با اشاره به مشترکات فراوان میان ایران و پاکستان و رو به گسترش بودن روابط همه‌جانبه بین دو کشور، از آمادگی کارگزاران حج جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری نشست‌های کارشناسی با دست‌اندرکاران حج پاکستان جهت انتقال تجربیات در حوزه مدیریت عملیات حج خبر داد.

نماینده ولی‌فقیه و سرپرست حجاج ایرانی با یادآوری آموزه‌های اسلامی درباره رعایت نظافت، بر همراهی بعثه‌های حج برای فرهنگ‌سازی جهت ارتقای بهداشت در مشاعر مقدسه تاکید کرد و آمادگی خود برای اینکه ابزار آموزشی قبل از سفر زائران ایرانی در اختیار زائران کشورهای دیگر از جمله پاکستان قرار گیرد را اعلام کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی‌عسکر با تاکید بر مقابله با اختلافات طائفی در کشورهای اسلامی، گفت: مقام معظم رهبری در پیام خود که در مراسم برائت از مشرکین در صحرای عرفات قرائت شد، با صراحت و قاطعیت کامل، اهانت به مقدسات هر کدام از مذاهب اسلامی را حرام شرعی دانستند. مراجع عظام تقلید نیز همین نظر را ارائه داده‌اند.

بر طبق این گزارش، رئیس کمیسیون امور مذهبی پاکستان نیز حج را فرصتی برای دعا و برداشتن گام‌های عملی جهت اتحاد مسلمانان دانست و از تدوین سیاست‌های جدید حج پاکستان با بهره‌گیری از تجربیات بعثه‌های حج سایر کشورها خبر داد و خواستار آشنایی با عملیات حج جمهوری اسلامی ایران و آماده‌سازی حجاج ایرانی قبل از تشرف به سفر معنوی حج شد.

این گزارش می‌افزاید: حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی‌عسکر در دیدار با رئیس سازمان دیانت و رئیس بعثه حج ترکیه نیز با ارائه پیشنهاد ایجاد تشکلی از روسای بعثه‌های حج کشورها، گفت: تشکل روسای بعثه‌های حج کشورها می‌تواند در جهت همکاری‌های مشترک بخصوص در زمینه آموزش و آماده‌سازی حجاج کشورها موثر باشد.

نماینده ولی‌فقیه و سرپرست حجاج ایرانی همچنین با اعلام آمادگی جهت همکاری‌های پژوهشی میان بعثه‌های حج ایران و ترکیه، گفت: برخی عنوان طرح مباحث مسلمانان جهان اسلام در حج را مصداق جدال در حج می‌دانند؛ در صورتی که چنین نیست و طرح مسئله فلسطین در حج نه تنها جدال در حج نیست بلکه به عنوان یک فریضه دینی باید به آن نگاه کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی‌عسکر با ابراز تاسف از افراطی‌گری در برخی کشورهای اسلامی، بر ایجاد جبهه اعتدالی در دنیای اسلام تاکید کرد و با قدردانی از استقلال رای و هوشیاری دکتر محمد گورمز رئیس سازمان دیانت و رئیس بعثه حج ترکیه، دیدگاه وی به قضایای بین‌المللی را منصفانه دانست و گفت: علمای جهان اسلام نظیر شما که وجهه بین‌المللی دارند باید از مرزهای خود عبور کرده و برای حل مشکلات جهان اسلام اقدام کنند.

نماینده ولی‌فقیه و سرپرست حجاج ایرانی با بیان اینکه با خشونت نمی‌توان در هیچ کجای دنیا کاری از پیش برد، گفت: با مشارکت شخصیت‌های معتدل جهان اسلام باید برای نشان دادن جلوه‌های رحمانی دین مبین اسلام برنامه‌ریزی کنیم.

دکتر محمد گورمز رئیس سازمان دیانت و رئیس بعثه حج ترکیه نیز دیدار با برادران دینی در موسم حج را مصداق ذکر خدا دانست و با بیان اینکه کعبه را خانه پدری و مادری هر مسلمانی می‌دانم، گفت: باید همدیگر را با دل‌های باز و با صمیمیت و محبت همراهی کنیم چون کعبه خدا مرز ندارد و مسلمانان در هر گوشه دنیا خود را وابسته کعبه می‌دانند.

وی با قدردانی از جمع‌آوری فتاوای علما و مراجع شیعه درباره "تکفیر"، از آغاز اقدام مشابهی در ترکیه برای جمع‌آوری دیدگاه‌های علمای این کشور خبر داد و گفت: بزرگترین گناه بین مسلمانان این است که دین رحمت را دین ترس و خشونت معرفی کنند. گناه بزرگ ما هم این است که در مقابل چشمان‌مان مسلمانان را می‌کشند و ما فقط شاهد این صحنه‌ها هستیم.

بر طبق این گزارش، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی‌عسکر در دیدارهای فشرده‌ای که با روسای بعثه‌های حج یا وزرای امور دینی کشورها دارد با ناظم خلیل ایویچ رئیس بعثه حج بوسنی نیز دیدار کرد.

نماینده ولی‌فقیه و سرپرست حجاج ایرانی، مقاومت مردم بوسنی در برابر قتل عام و کشتار دسته‌جمعی آنها را ستودنی و یادآور عزت و عظمت این ملت دانست و ابراز امیدواری کرد مسلمانان بوسنی با اقدامات خود زمینه‌ساز توسعه فرهنگ غنی اسلام در دل اروپا شوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی‌عسکر با ابراز امیدواری نسبت به توسعه روابط ایران و بوسنی و انتقال تجربیات جمهوری اسلامی ایران در حوزه حج و زیارت، خاطرنشان کرد که باید حج کانونی برای توسعه فرهنگ اسلامی و وسیله هدایت برای عموم باشد.

وی در بخش دیگر سخنانش گفت: در صحنه بین‌المللی یک نوع اسلام‌هراسی برای کشورهای غربی و غیرمسلمان طراحی کرده‌اند و در کشورهای اسلامی هم یک گروه‌گرایی و قوم‌گرایی و فتنه مذهبی را رقم زده‌اند که آثارش را در سوریه، عراق، لبنان، افغانستان و پاکستان می‌توان شاهد بود. عوامل خارجی گروه‌هایی را به نام شیعه و گروه‌هایی را به نام سنی ایجاد کرده‌اند تا به مقدسات یکدیگر توهین کنند این درحالیست که مقام معظم رهبری و مراجع تقلید ما به طور رسمی اعلام کرده‌اند که اهانت به مقدسات اهل سنت، حرام شرعی است.

ناظم خلیل ایویچ رئیس بعثه حج بوسنی نیز از حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران از مردم بوسنی قدردانی کرد و حج را فرصتی برای ملاقات با نمایندگان کشورهای اسلامی دانست و خواستار انتقال تجربیات فرهنگی و اجرایی جمهوری اسلامی ایران در حوزه حج به کارگزاران حج بوسنی شد.

کد خبر 235717
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز