همشهری آنلاین: سرپرست حجاج ایرانی درباره تفاوت‌های حج ایرانیان در قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: حج ایرانیان پس از انقلاب اسلامی از پوسته ظاهری خارج و حال و هوای معارفی بیشتری پیدا کرد. امام خمینی (ره) الگوی حج‌گزاری را حج ابراهیمی محمدی معرفی کردند؛ به این معنا که در حج باید همه منافع جوامع اسلامی تامین شود و حج، انسان‌ها را متحول کند.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ستاد اطلاع‌رسانی حج 92، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی‌عسکر در گفت‌وگو با گروه اعزامی تلویزیون ملی ساحل عاج در مکه مکرمه، در تبیین مختصات حج ابراهیمی محمدی افزود: حج باید کانونی برای گسترش معنویت به جهان شود، در موسم حج باید مشکلات مسلمانان و جهان اسلام مطرح گردد و اندیشمندان و بزرگان جوامع اسلامی، برای حل مشکلات مسلمانان تصمیم بگیرند. لذا امام راحل (ره)، حج را علاوه بر اینکه کانون توحید قلمداد می‌کردند، آن را وسیله‌ای برای تحول سیاسی، اخلاقی و بین‌المللی مسلمانان قرار دادند و با همین نگاه، بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران بحث برائت از مشرکین را به عنوان رکن سیاسی حج مطرح کردند؛ به این معنا که در حج علاوه بر طواف و نماز و سعی و حضور در مشاعر، باید از دشمنان بیزاری جوییم و جلوی سلطه‌گری آنها را بگیریم بنابراین حج امروز ایرانیان با حج قبل از انقلاب اسلامی، بسیار متفاوت است.

سرپرست حجاج ایرانی در پاسخ به پرسشی درباره ویژگی‌های عملیات حج ایرانیان، با بیان اینکه سفر زائران ایرانی از آغاز تا پایان با هزینه‌ای حدود 3 هزار تا 3 هزار و 500 دلار توسط سازمان حج و زیارت برنامه‌ریزی می‌شود، به خدماتی که کارگزاران حج جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های اسکان، تغذیه، بهداشت و درمان، حمل‌ونقل هوایی و درون شهری و امور فرهنگی و آموزشی به زائران ارائه می‌دهند اشاره کرد و از انتشار بیش از یک‌هزار کتاب و جزوه در زمینه مناسک حج، آداب سفر و اخلاق معاشرت، تاریخ اسلام، معرفی اماکن مدینه و مکه و اسرار و معارف حج خبر داد و گفت: به اذعان مسئولان عربستان سعودی، هم اکنون حج جمهوری اسلامی ایران بهترین حج است.  

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با بیان اینکه بیش از 120 هزار تصویر توسط عکاسان حرفه‌ای تهیه شده و در آرشیو موسسه فرهنگی هنری مشعر وابسته به بعثه مقام معظم رهبری وجود دارد، به آموزش‌های مجازی و تلویزیونی به زائران کشورمان اشاره کرد و گفت: شبکه اینترنتی تلویزیونی لبیک نیز در طول شبانه‌روز، برنامه‌هایی در حوزه حج و زیارت پخش می‌کند.

سرپرست حجاج ایرانی در پاسخ به سوالی درباره ترکیب سنی و جنسی زائران ایرانی گفت: شرط سنی برای حجاج تعیین نکرده‌ایم و حجاج ایرانی در سنین مختلف هستند اما میانگین سنی تشرف حجاج ایرانی بین 55 تا 65 سال است. در ایام عمره 15 هزار سهمیه برای اعزام دانشجویان اختصاص داده‌ایم که این موضوع در کنار اینکه عمره‌گزاران معمولا به صورت خانوادگی و با فرزندان مشرف می‌شوند، میانگین سنی زائران کشورمان در ایام عمره را رو به کاهش می‌برد. درباره ترکیب جنسی زائران هم گفتنی است که زنان و مردان دارای نسبت نزدیک به هم هستند.     

حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی‌عسکر همچنین با تاکید بر اینکه کیفیت امکاناتی که در اختیار زائران اعم از شیعه و سنی قرار می‌گیرد یکسان است، گفت: در بعثه مقام معظم رهبری، هم شورای استفتاء مربوط به اهل تشیع و هم شورای افتاء مربوط به اهل سنت فعال است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی‌عسکر با اشاره به فعالیت‌های پژوهشکده حج و زیارت در شهر مقدس قم، از "دانشنامه حرمین" به عنوان یکی از دستاوردهای این پژوهشکده نام برد و گفت: دانشنامه حرمین به صورت دایره‌المعارف است که تا کنون پنج جلد از آن ترجمه شده است. فصلنامه میقات حج نیز به شماره هشتاد و پنجم از انتشار خود رسیده و مقالات تخصصی در حوزه حج در آن منتشر می‌شود. سی و هشتمین مجله عربی میقات‌الحج نیز منتشر شده که دوره انتشار این مجله نیز هر شش ماه یکبار است.

نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی، از پایگاه اطلاع‌رسانی حج به نشانی hajj.ir  ، کتابخانه دیجیتالی حج با بیش از 2 هزار کتاب و مقاله و 700 نرم‌افزار قابل بلوتوث، به عنوان دیگر ابزار بعثه حج جمهوری اسلامی ایران نام برد.

ایشان در پاسخ به گزارشگر تلویزیون ساحل عاج که خواستار اظهارنظر درباره عملیات عمرانی و توسعه‌ای در مسجدالحرام شد، اظهار داشت: توسعه در امر حج یک ضرورت است. مسجدالحرام خیلی زودتر از این باید توسعه پیدا می‌کرد. نزدیک 38 سال قبل یک مهندس ایرانی طرحی را به مسئولان عربستان ارائه کرد که بر اساس آن امکان اسکان پنج میلیون زائر در منا وجود داشت. در همان زمان یک منبع آب در منا ساخته شد و بنا شد ساختمان‌سازی نیز در منا صورت گیرد ولی برخی علمای وهابی مخالفت کردند و ساختمان‌سازی در منا را بدعت دانستند، حال امروز شاهد هستیم که چقدر مشکل در منا وجود دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی‌عسکر با بیان اینکه دو شهر مدینه و مکه با تلاش همه مسلمانان باید به عنوان دو شهر نمونه در جهان مطرح شود، خاطرنشان کرد: این دو شهر باید از پیشرفته‌ترین وسایل نقلیه روز برخوردار گردد تا زائران بتوانند راحت جابجا شوند. همچنین شایسته است که سیستم‌های مدرن نظافت برای این شهرها استفاده گردد و به همه مسلمانان آموزش عمومی درباره رعایت نظافت، طمانینه در انجام اعمال و ... ارائه شود.

سرپرست حجاج ایرانی همچنین نظارت بیشتر عربستان بر شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات به حجاج کشورهای مختلف در عرفات و منا را ضروری دانست و گفت: عربستان در راستای بحث توسعه در حج می‌تواند مشعرالحرام را با سنگفرش کند تا زائران کشورهای مختلف مجبور نباشند بر روی خاک و در شرایط نامناسب در مشعر وقوف کنند.

این گزارش می‌افزاید: گزارشگر تلویزیون ملی ساحل عاج در پرسش دیگر خود از سرپرست حجاج ایرانی جویا شد که وقتی مذهب رسمی جمهوری اسلامی ایران مذهب شیعه است، چگونه به توسعه ارتباط با کشورهایی که مذهب غالب مسلمانان آن سنی است می‌اندیشند. حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی‌عسکر نیز در پاسخ به این پرسش گفت: روابط جمهوری اسلامی ایران با کشورها ارتباطی به مذهب آنها ندارد. جمهوری اسلامی ایران با همه کشورهای دنیا چه مسیحی، چه یهودی و چه مسلمان ارتباط دارد اما با اسرائیل ارتباط نداریم چون این رژیم یک رژیم جعلی است.

نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی افزود: جمهوری اسلامی ایران از فلسطین حمایت می‌کند در حالی که همه آنها اهل سنت هستند، از افغانستان و پاکستان و عراق حمایت می‌کنیم چون همه آنها مسلمان هستند و هم شیعه و هم سنی در آنها زندگی می‌کنند. بنابراین ارتباط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای مختلف بر اساس معنویت و احترام متقابل است.

کد خبر 235979
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز