یکشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۲ - ۰۸:۵۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: برای کنترل و پیشگیری از افراط در خوردن غذاهای متنوع در میهمانی‌ها بهتر است چند نکته را رعایت کنیم.

۷ پیشنهاد برای مهار پُرخوری در میهمانی‌ها

یکی از مهیج‌ترین مرحله در میهمانی‌ها، پذیرایی و وعده‌ی ناهار یا شام است. معمولاً چشم‌ها منتظر غذاهای خوش رنگ و لذت بخش است؛ و چه اشتیاقی برای چشیدن انواع غذاها وجود دارد.

ما همگی فراموش می‌کنیم که میهمانی زمانی برای افراط و زیاده‌روی نیست، چون خیلی وقت‌ها به هم می‌گوییم «میهمانی است بابا، بخور! فردا نخور!» ولی چه زیباتر است که میزبان فقط با یک نوع غذا، تکلیف میهمان را روشن کند!

و اما چند پیشنهاد برای خویشتن‌داری در مقابل هوس‌های فراوان در میهمانی‌ها

1- به خوبی نگاه کنیم!

قبل از انتخاب غذا و خوردن حتماً همه‌ی غذاها را به خوبی نگاه کنیم و سعی کنیم انتخابی آگاهانه داشته باشیم و بدانیم می‌خواهیم چه بخوریم و مطمئن باشیم چشم‌های‌مان گرسنه‌تر از ما هستند.

2- نوشیدنی‌های شیرین را محدود کنیم!

سعی کنیم آب خنک را جایگزین شربت‌ها و نوشابه‌ها کنیم و در خوردن نوشابه‌های رژیمی زیاده‌روی نکنیم. گاهی در مقابل نوشابه‌های رژیمی، سست می‌شویم و اگر از نوع غیر رژیمی یک لیوان می‌خوریم، 2 لیوان رژیمی می‌خوریم که می‌شود، همان! در مورد نوشیدنی‌های گرم هم آن را که کم چرب تر و کم شیرین‌تر است انتخاب کنیم مثلاً چای را به شیرکاکائو ترجیح دهیم.

3- «نه» گفتن را به کار ببریم

لازم نیست به همه‌ی غذاها جواب مثبت داده و از همه‌ی آن‌ها بخوریم. به یاد بیاوریم که باز هم این غذا در دسترس‌مان قرار خواهد گرفت و ما در آینده می‌توانیم دوباره آن‌ها را امتحان کنیم.

4- قبل از رفتن بخوریم!

خیلی گرسنه وارد میهمانی نشویم، بهتر است. می‌توانیم یک ساعت قبل از رفتن، یک تخم مرغ آب‌پز یا یک عدد میوه بخوریم که هم انرژی‌زا هستند و هم کم کالری؛ هم حس سیری را ایجاد می‌کنند و هم نشاط آور هستند. این باعث می‌شود هم ضعف نکنیم و هم صبورانه‌تر با غذاها برخورد کنیم.

5- آهسته بجویم!

هرگز عجله‌ای در بلعیدن لقمه‌ی داخل دهان‌مان نداشته باشیم. با آرامش و با کمال رضایت لقمه‌مان را بجویم و دائم حس پُری‌مان را چک کنیم. هشدار دهنده‌ی خوبی است!

6- سبزیجات را اولین انتخاب‌مان قرار دهیم

در ابتدا سروقت سبزیجات برویم. ولی فراموش نکنیم سالاد را همراه غذا نخوریم، بلکه قبل از غذا بخوریم.

سبزیجات و سالاد را ترجیحاً کم سُس و چه بهتر بدون سس بخوریم. اگر بتوانیم فقط از طعم دهنده‌هایی مانند آب لیمو خصوصاً تازه یا سرکه و... استفاده کنیم بسیار بهتر است. البته در مقابل سس‌ها و طعم دهنده‌ها باید دقت کنیم چرا که ممکن است اشتهای‌مان را افزایش دهد، و ناخودآگاه به خاطر آن‌ها، غذا خوردن را ادامه دهیم.

7- کنترل نامحسوس مقدار غذا در موقع کشیدن

حتماً قبل از کشیدن، یک نفس عمیق بکشیم و در مقدار غذایی که می‌کشیم، زیاده‌روی نکنیم.

پیش غذاها و پس غذاها را می‌توانیم جایگزین غذای اصلی کنیم. اگر یک پیش و یا پس غذا نظرمان را بسیار جلب کرده، و نمی‌توانیم از آن بگذریم، می‌توانیم آن را جایگزین غذای اصلی‌مان کنیم. البته کار چندان درستی نیست و فراموش نکنیم این قبیل غذاها مملو از چربی و قندهای ساده است! و سرشار از کالری!

منبع: تبیان

کد خبر 235636
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز