حمید ضیایی‌پرور: با اینکه اغلب سازمان‌های مرتبط با حوزه فناوری اطلاعات، یکی از ماموریت‌های ثابت خود را حمایت از خط و زبان فارسی در محیط دیجیتال تعریف کرده‌اند، هنوز اقدام در خور توجهی برای حمایت از زبان فارسی در این محیط جدید انجام نشده است.

برخی پروژه‌های مرتبط با این موضوع نیز بعد از سال‌ها پژوهش و تحقیق مشمول مرور زمان شده و عملا با شکست مواجه شده‌اند.
نمونه برجسته این پروژه‌ها، پروژه تولید نرم‌افزار خطایاب زبان فارسی است که پیشینه آن به سال 1385 بر می‌گردد. در تاریخ 1385.5.10، شورای‌عالی انقلاب فرهنگی مصوبه‌ای به شرح زیر تصویب کرد:

«به‌منظور ساماندهی نگارش زبان فارسی در محیط‌های رایانه‌ای و صیانت از دستور خط صحیح زبان فارسی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف است ظرف مدت ٦‌ماه نسبت به طراحی نرم‌افزار نوشتار رایانه‌ای مجهز به سیستم غلط‌یاب خودکار و براساس دستور خط زبان فارسی مصوب فرهنگستان زبان و ادب فارسی اقدام کند.»

در همان زمان بسیاری از کارشناسان معتقد بودند که تولید چنین نرم‌افزاری با توجه به پیچیدگی‌های آن نیاز به زمان بیشتری دارد و طی مدت 6ماه، مصوبه به دستگاه مربوطه هم نمی‌رسد چه برسد به طراحی و تولید آن توسط دستگاه متولی موضوع!طی 4سال، پروژه مذکور بارها میان دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف دست به‌دست شد، از مرکز تحقیقات مخابرات ایران گرفته تا دانشگاه صنعتی شریف و مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سرانجام نهادی که متولی تولید این نرم‌افزار شد شورای‌عالی اطلاع‌رسانی بود نه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که در مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی مکلف به تولید آن شده بود.

در سال 1389 شورای‌عالی اطلاع‌رسانی خبر داد که نسخه رایگان نرم‌افزار ویراستیار1 فارسی به‌عنوان نخستین نرم‌افزار خطایاب در وب‌گاه www.virastyar.ir عرضه شده است. البته نسخه اولیه این نرم‌افزاربه قدری اشکال داشت که عملا هیچ کاربری قادر به استفاده از آن نشد.

به همین دلیل طراحان آن تصمیم گرفتند نسخه‌های دیگری از آن را تولید کنند. چندین سال گذشت و خبری از این نرم‌افزار نبود تا اینکه هفته گذشته شورای‌عالی اطلاع‌رسانی خبر داد: «نرم‌افزار خطایاب املایی، دستوری و معنایی فارسی (وارسیگر فارسی - وفا) از معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور - دبیرخانه شورای‌عالی انفورماتیک کشور، گواهی تأیید فنی نرم‌افزار اخذ کرده است.
اما امروز که این خبر خوش را می‌شنوید اگر سری به گوگل بزنید متوجه می‌شوید که افزونه غلط‌گیر فارسی مایکروسافت سال‌هاست تولید شده و به‌صورت رایگان از اینترنت قابل دریافت است.

در واقع کاری را که ما با صرف هزینه‌های بسیار و بعد از 7سال تازه داریم به سرانجام می‌رسانیم سال‌ها پیش توسط مایکروسافت انجام شده و کاربران آفیس سال‌هاست از این افزونه استفاده می‌کنند.هر چند اگر همین الان هم سری به سایت نرم‌افزار غلط یاب فارسی بزنید از حجم کامنت‌ها و دیدگاه‌های کاربران متوجه خواهید شد که بسیاری از آنها با این افزونه مشکل دارند و قادر به استفاده از آن نبوده‌اند حتی بسیاری از کاربران که این افزونه را دانلود کرده‌اند قادر به نصب آن روی رایانه نیستند.

سال‌ها پیش وقتی در گفت‌وگو با دکتر حمید شهریاری دبیر شورای‌عالی اطلاع‌رسانی از او پرسیدم مشکل اصلی بر سر راه تولید این نرم‌افزار چیست؟ گفت: مشکل اصلی در نبود یک بانک اطلاعات کامل واژگان فارسی به شیوه قابل استفاده در رایانه است اما به‌نظر می‌رسد علاوه بر مشکل بانک اطلاعاتی مذکور، مشکلات فنی متعددی نیز بر سر راه این پروژه وجود داشته است؛ مشکلاتی که باعث شده تا امروز هم این نرم‌افزار قابل استفاده برای کاربران فارسی زبان نباشد.

کد خبر 235417
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز