یکشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۲
۰ نفر

حمید ضیایی‌پرور: با اینکه همه متخصصان در دنیا بر مضر بودن مصرف فست‌فود تأکید می‌کنند،گویا در ایران این مسئله خیلی جدی گرفته نمی‌شود به‌طوری که مصرف فست‌فود روزبه‌روز بیشتر شده و فروشگاه‌های عرضه‌کننده غذاهای فست‌فودی هر روز مانند قارچ در گوشه و کنار شهر می‌رویند.

با این حال وزارت بهداشت تنها به‌عنوان نظاره‌گر این رویداد نقش ایفا می‌کند و هیچ اقدام در خور توجهی برای مقابله با این روند انجام نمی‌دهد.فست‌فود یا غذایی که سریع حاضر می‌شود، محصول جامعه صنعتی غرب است. سبک زندگی جدید که در آن هر دو فرد اصلی خانواده - یعنی پدر و مادر- شاغل هستند ایجاب می‌کند تا غذاهایی در خانواده طبخ و مصرف شود که سریع حاضر می‌شود.

سوسیس و کالباس به‌عنوان غذاهای نیمه آماده در مدت زمان بسیار کوتاهی آماده خوردن می‌شوند و ماده اصلی اغلب غذاهای فست فودی همین 2 فرآورده غذایی هستند. این غذاها به‌دلیل استفاده از مواد نگهدارنده و مواد نامرغوب در تولید همواره مورد انتقاد کارشناسان تغذیه بوده‌اند. حتی در غرب صنعتی نیز امروز مصرف فست‌فود رو به کاهش بوده و دنیا به سمت اسلوفود یا غذاهایی که به شیوه آرام و در زمان طولانی پخت شده‌اند روی آورده است.

درباره تولید این فراورده غذایی در ایران سؤالات و اما و اگرهای زیادی وجود دارد و کیفیت این محصولات در ایران بسیار پایین است تا جایی که سال گذشته یک انگشت بریده در یک بسته همبرگر تولیدی پیدا شد و برخی مطبوعات به طنز عکس شست یک انسان را روی طرحی گرافیکی منتشر کردند که نوشته شده بود: «شصت(عکس شست انسان) درصد گوشت» روزنامه همشهری نیز مدتی پیش در پی گزارش یک شهروند مبنی بر موش خوردگی یک بسته کالباس تولیدی یک برند معتبر غذایی در ایران مطلبی در این‌باره تهیه کرد و ماجرا را به شرکت تولید‌کننده و وزارت بهداشت نیز اطلاع داد اما هیچ‌کس حاضر به پیگیری ماجرا نشد.

سال گذشته نیز در منطقه آزاد کیش جشنواره‌ای برگزار شد که طی آن بزرگ‌ترین پیتزای جهان به طول چند کیلومتر طبخ شده و به مصرف ده‌ها هزار نفر رسید. در پخت این پیتزا از چندین تن سوسیس و کالباس استفاده شده بود. روزنامه همشهری پیش از برگزاری این جشنواره طی یادداشتی بر نادرست بودن این اقدام تأکید کرد و نوشت که این مسئله ترویج مصرف فست‌فود در کشور به شمار می‌رود ضمن اینکه پیتزا یک غذای غربی است و بهتر است درصورت برگزاری چنین جشنواره‌ای مثلا بزرگ‌ترین دیگ قورمه سبزی جهان بارگذاشته شود تا علاوه بر مفید بودن غذا، فرهنگ غذایی ایران نیز به دنیا معرفی شود اما هیچ توجهی به این تذکر نشد و وزارت بهداشت نیز یا تجاهل کرد و یا مایل به برخورد با این رویداد نبود.

حالا در همایشی که به مناسبت روز جهانی غذا برگزار شده وزیر بهداشت در پاسخ به پرسش خبرنگاری پیرامون مصرف فست‌فود و عادات غذایی‌‌اش گفته: من هرگز اهل خوردن فست‌فود نیستم و مصرف فست‌فود در منزل ما ممنوع است. تاکنون لب به سوسیس و کالباس نزده‌ام و فرزندانم معمولا بیرون از منزل غذا نمی‌خورند. رئیس کمیسیون بهداشت مجلس نیز با بیان اینکه من توصیه می‌کنم مردم اصلا سوسیس و کالباس مصرف نکنند گفته: هر وقت رئیس سازمان غذا و دارو خودش سوسیس و کالباس خورد ما نیز مصرف این محصولات را به مردم توصیه می‌کنیم. واقعیت این است که سکوت وزارت بهداشت و سایر دستگاه‌های مسئول در قبال گسترش فرهنگ مصرف فست‌فود بزرگ‌ترین حمایت از این عادت نادرست غذایی در ایران است.

کد خبر 234894
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز