جمعه ۲۶ مهر ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: رشته موسیقی هنرستان هنرهای زیبا (واحد پسران) کرمانشاه با حضور حسین علیزاده هنرمند نوازنده و جمعی از مسوولان فرهنگی و هنرمندان کرمانشاه افتتاح شد.

alizadeh

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه کرمانشاه، حسین علیزاده در مراسم افتتاح رشته موسیقی که صبح 26 مهر ماه در هنرستان هنرهای زیبا کرمانشاه برگزار شد، ضمن تشکر از سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی این استان به خاطر توجه ویژه به بحث فرهنگ و هنر اظهار کرد: کرمانشاه همواره برای من یک منبع معنویت بوده و هر بار که به این استان آمده‌ام با توشه‌ای پر از معنویات از این استان رفته‌ام.

وی با ابراز خرسندی از حضورش در کرمانشاه یادآور شد: من از ابتدای آموزش موسیقی یعنی از همان نوجوانی که در چنین هنرستانی موسیقی را آموزش دیدم، یک ملودی با ریشه کرمانشاهی به من آموزش داده شد که در ذهنم مانده و آن را بعدها به یک آهنگ تبدیل و درکانون پرورش فکری به کودکان و نوجوانان ارائه دادم.

علیزاده افزود: من خیلی به کرمانشاه آمده و از معنویات این منطقه استفاده کردم و شیفته موسیقی این منطقه هستم.

وی تصریح کرد: در واقع سر منشاء بسیاری از ملودی فیلم‌هایی که من ساخته‌ام با تاثیر از موسیقی و نواهای اصیل کرمانشاهی است که واقعا الهام بخش است.

علیزاده ادامه داد: کرمانشاه یک شهر قهرمان است و تمام اسطوره‌های قهرمانی در کرمانشاه بوده و هستند.

این هنرمند در ادامه با بیان اینکه ترویج و گسترش فرهنگ ارزشی نیازمند توجه ویژه به آن است، گفت: هر ذره‌ای از فرهنگ کرمانشاه که به جای دیگر منتقل شود، می‌تواند فرهنگ آن منطقه را ارتقاء بخشد.

علیزاده تصریح کرد: موسیقی این منطقه یک موسیقی اسطوره‌ای بوده که ما را با اجدادمان یکی می‌کند و در واقع ما را به ریشه‌های خودمان وصل می‌کند.

وی گفت: برای ترویج و گسترش این فرهنگ اصیل و اسطوره‌ای از ابتدا باید برنامه‌ریزی‌های صحیح، خصوصا در این هنرستان صورت گیرد و ما باید در این هنرستان هنرمند تربیت کنیم، چرا که هنرمند تمام خصایل انسانی را در خود دنبال می‌کند.

علیزاده گفت: هم اکنون تهاجم کشورها دیگر از طریق فروش اسلحه و ... نیست و ابزار فرهنگی وسیله‌ای برای این تهاجمات محسوب می‌شود و فرهنگ و مقوله فرهنگی یک مبحث جهانی است که در تقسیم‌بندی‌های سیاسی اعم از شرقی غربی به دور است.

او افزود: هم اکنون موسیقی ایرانی در تمام جهان شناخته شده بوده و ایرانیان در بسیاری از فستیوال‌های جهانی حضور داشته و موسیقی ایرانی روند رو به رشدی را طی می‌کند.

وی با اشاره به برگزاری کنسرت‌های شهرام ناظری و علی اکبر مرادی تنبور نواز معروف کرمانشاهی گفت: این دو نفر که از مفاخر موسیقی ایران هستند، بیش از 80 درصد اجراهای خود را در خارج از کشور برگزار کرده‌اند.

این هنرمند پیشکسوت بار دیگر به پتانسیل‌های موسیقی در کرمانشاه اشاره کرد و گفت: باید دید که جوانان کرمانشاهی تا چه حد از فرهنگ این منطقه مطلع و چقدر مقام‌های کرمانشاه را می‌شناسند.

علیزاده تصریح کرد: ساز تنبور که منحصر کرمانشاه است، یک ساز مقدس بوده که تمام مقام‌شناسان جهان آن را با نام کرمانشاه می‌شناسند.

وی تاکید کرد: ما باید جوانان را با فرهنگ و هنر منطقه خود آشنا کنیم، چرا که موسیقی این منطقه بسیار بسیار غنی بوده و اهل فن یا شناختی از آن نداشته و یا در مورد آن اطلاعی ندارند.

حسین علیزاده در پایان خواستار برنامه‌ریزی صحیح در آموزش مباحث فرهنگی و هنری به جوانان شد و گفت: وظیفه ما این است که هنرمند تربیت کنیم و این هنرمندان باید هنرمندانی باهویت باشند.

ابراهیم رحیمی زنگنه سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاداسلامی استان کرمانشاه در این مراسم،‌ گفت: موسیقی سنتی و عرفانی به روح تعالی می‌بخشد و این موسیقی آوای ماندگار هستی است.

وی گفت: موسیقی اصیل سنتی و عرفانی روح را تعالی می‌بخشد و انسان را در مسیر معرفت الهی قرار می‌دهد.

وی توجه به موسیقی سنتی را با اهمیت ذکر کرد و با توجه به خصلت دورانی بودن موسیقی سنتی و برانگیزانندگی آن افزود: موسیقی سنتی باید در جامعه ترویج شود، چرا که به انسان معنویت و ارزش می‌بخشد و در واقع انسان را به اوج رساند و این موسیقی برخلاف موسیقی‌های خطی و غربی که انسان را از ارزشهای والای انسانی و معنوی دور می‌کنند و به ابتذال می‌کشانند، انسان را در مسیر معنویت قرار می‌دهد.

رحیمی به جایگاه موسیقی سنتی استان کرمانشاه نیز اشاره کرد و بیان داشت: جایگاه موسیقی استان کرمانشاه در سطح کشوری شناخته شده است و یقینا اگر قرار است به موسیقی توجه شود، باید به این جایگاه و موسیقی سنتی استان نیز توجه ویژه‌ای شود.

وی تولید آثار فاخر در حوزه موسیقی و قرار دادن آن در سبد فرهنگی خانوار را از دیگر راهکارهای رشد و تعالی موسیقی استان ذکر کرد و افزود: با این کار ضمن کمک به رشد موسیقی فاخر زمینه مقابله با هجمه جنگ نرم دشمنان را فراهم خواهیم آورد.

 

کد خبر 235412
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز