گروه اقتصادی: درحالی که هنوز تعهدات جایگزینی خودرو‌های فرسوده در سال جاری اعلام نشده و منتظر ابلاغ دستور‌‌‌العمل اجرایی توسط دولت است، در مرحله دوم اجرای این طرح تنها پرداخت تسهیلات یک میلیون و 500 هزار تومانی به متقاضیان مورد توجه قرار گرفته است.

با مهدی داداشی، قائم مقام ستاد نوسازی خودروهای فرسوده گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • چرا اهداف پیش بینی شده برای جایگزینی خودروهای فرسوده در تبصره 13 قانون بودجه سال 85 محقق نشده است؟

در تبصره 13 قانون بودجه اهدافی‌ برای جایگزینی خودروهای فرسوده پیش‌بینی شده بود که گرچه این اهداف کاملا محقق نشده اما به نتایج خوبی رسیده‌ایم و اگر اجرای این طرح از ابتدای سال اجرایی می شد، تحقق این اهداف دور از دسترس نبود اما با توجه به مشکلات اجرای طرح در سال‌های گذشته با ارجاع طرح جایگزینی خودرو‌های فرسوده به وزارت کشور بخشی از زمان تعیین شده برای اجرای طرح به بررسی و مطالعه این مشکلات و تشکیل جلسات برای رفع موانع موجود و اتخاذ مکانیزم اجرایی مطلوب اختصاص یافت و با این روند اجرای طرح مذکور از نیمه دوم سال گذشته آغاز شد و تا پایان سال موفق شدیم 150 هزار خودروی فرسوده را از رده خارج کنیم.

از سوی دیگر از آنجا که امکان اجرای تعهدات تبصره 13 تا زمان اجرایی شدن طرح در سال جاری امکان‌پذیر است تا پایان تیر ماه سال‌جاری تعهدات سال گذشته مبنی بر خروج 250 هزار خودرو فرسوده و جایگزینی با خودروهای دوگانه ‌سوز محقق خواهد شد.

  • با این روند آیا مشکلات اجرای طرح در سال گذشته برای تحویل خودرو جایگزین مرتفع شده است؟

 در سال گذشته سردرگمی مالکان خودروهای فرسوده و عدم ثبت سیستمی خودروهای متقاضی جایگزینی در نمایندگی‌ها مشکلاتی را برای اجرای طرح ایجاد کرده بود که این امر موجب شد تا ثبت نام متقاضیان در سال جاری به صورت اینترنتی انجام شده و با این روند در مرحله دوم اجرای طرح، متقاضیان قادر خواهند بود از طریق اینترنت محل و زمان مراجعه به مراکز اسقاط را متناسب با شرایط و منطقه محل سکونت خود انتخاب نموده و یک ماه پس از تحویل خودرو جایگزین، تسهیلات نقدی اجرای طرح را از طریق شماره حساب اعلام شده خود در بانک‌های ملت و صادرات دریافت نمایند.

  • چرا در مرحله دوم اجرای طرح فقط پرداخت تسهیلات نقدی خروج خودروهای فرسوده به متقاضیان مورد توجه قرار گرفته و خودروهای جایگزین به متقاضیان داده نمی شود ؟

در سال جاری با توجه به سیاستگذاری دولت اولویت و سهم بالایی برای دوگانه سوز کردن ناوگان حمل و نقل عمومی مانند تاکسی‌ و وانت بار در نظر گرفته شده است.

از سوی دیگر از سال گذشته برخی متقاضیان دریافت تسهیلات نقدی اجرای طرح وجود داشته‌اند و برخی نیز بیش از سقف تعهدات تعیین شده برای جایگزینی 250 هزار خودرو فرسوده در سال گذشته ثبت نام کرده‌اند که پرداخت تسهیلات نقدی به آنها مدنظر قرار گرفته است.

با این روند و توجه به این نکته که ممکن است ارایه خودروهای جایگزین به مالکان خودروهای سواری شخصی در سال جاری با توجه به اولویت‌های تعیین شده امکانپذیر نباشد، در مرحله دوم اجرای طرح در سال جاری پرداخت تسهیلات 5/1 میلیون تومانی به متقاضیان مورد توجه قرار گرفته است.

همچنین از آنجا که هر ساله مبلغ تسهیلات پرداختی به مالکان خودروهای فرسوده کاهش می یابد بهتر است مالکان خودروهای فرسوده شخصی با در یافت این تسهیلات خودرو فرسوده خود را از رده خارج کنند.

گرچه خودرو‌سازان توان تولید خوبی برای تولید خودروهای دوگانه‌سوز دارند اما با توجه به سیاست دولت این تولیدات بیشتر به سمت تولید تاکسی و وانت بار برای گاز سوز کردن ناوگان حمل و نقل عمومی خواهد بود.

کد خبر 23530

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز