چهارشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: حجت الاسلام و المسلمین قرائتی گفت: هر روز که انسان بتواند بین غریزه و وظیفه و بین حق و باطل و حتی بین دو حق، حق‌ترین و احسن را انتخاب کند آن روز عید است.

محسن قرائتی

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام و المسلمین قرائتی در برنامه باران که از شبکه قرآن و معارف سیما بر روی آنتن رفت گفت: عید قربان یاد ابراهیمی(ع) است که از فرزند خود که سال ها منتظر آمدنش بود گذشت. اگر انسان بتواند بین غریزه و وظیفه، وظیفه را انتخاب کند آن زمان عید است و حضرت ابراهیم نیز این انتخاب را انجام داد.

وی اظهار داشت: هر روز که انسان بتواند بین غریزه و وظیفه و بین حق و باطل و حتی بین دو حق، حق ترین و احسن را انتخاب کند آن روز عید است و عید قربان عیدی است که بنیان گذارش حضرت ابرهیم(ع) است زیرا بین غریزه یعنی عشق به فرزندی که پس از سال‌ها و با تضرع از خداوند گرفته بود و وظیفه‌ای که خداوند بر روی دوش او گذاشته بود که باید فرزندت را بکشی وظیفه را انتخاب کرد. بنابراین عید روز پیروزی بر غریزه است.

وی افزود: متأسفانه به تازگی در ایران ما آدم هایی پیدا شده اند که برای طلاق عید می گیرند این عید، عید غلطی است که دیگر نباید آن را انجام داد. زیرا طلاق منفورترین کار نزد خداست و کار زشت عید ندارد. مسلما این افراد چون در زندگی شکست خورده اند عقده این شکست باعث انجام این کارها می‌شود.

رئیس ستاد اقامه نماز با بیان جایگاه حضرت اسماعیل(ع) در نزد خدا گفت: حاجیان همگی به دور قبر اسماعیل و به دور حجر اسماعیل می گردند. یعنی در حقیقت خداوند انسانها را به دور قبر اولیاء می گرداند حالا ما باید به وهابی ها بگوییم شما که می گویید به دور قبر گشتن شرک است و نباید قبر پیغمبر(ع) را رؤیت کرد و به خاطر همین افکار قبرها را خراب می کنید پس چرا خودتان به دور قبل اسماعیل می گردید! چرا پشت مقام ابراهیم که سنگی است که پای ابراهیم به آن خورده نماز می خوانید وهابی‌ها اصلا جواب قرآنی ندارند.

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی بیان داشت: هر کار که رنگ خدایی داشته باشد قرب به خدا و سبقت الله است و قربانی محسوب خواهد شد حتی اگر کسی پول خرید گوسفند ندارد و بگوید که خدایا از بدی هایی که دیگران در حق من کردند گذشتم همین گذشت مانند قربانی است زیرا برای رضای خداست و رنگ خدایی دارد.

وی با اشاره به اهمیت زکات و توجه به آن در کنار دیگر اعمال مانند حج، نماز و روزه گفت: حدیث است که بنای اسلام روی چند چیز است: ولایت، نماز، روزه، حج و زکات. اما متأسفانه ما به این توجه نمی کنیم و در حال حاضر تنها 5 درصد مردم زکات می دهند و 15 تا 25 درصد کسانی که به آنها خمس تعلق می گیرد خمس پرداخت می کنند. البته کسانی که پول حق را نمی دهند مسلما پولشان در راه دیگر خواهد سوخت.

وی تصریح کرد: بت پرستان با دستان خود بت می ساختند و به پای آن گریه می کردند. ما هم امروز چیزهایی مثل مقام و شأن و شخصیت را بت کرده ایم. مثلا به خود من می گویند که این همه به شبکه تلویزیونی می روید شأنت پایین می آید اما من می گویم هر جا که بتوانم حدیثی بخوانم این کار را انجام خواهم داد و به این حرف ها گوش نمی دهم زیرا شأن انسان به این حرف ها نیست.

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی گفت: امام خمینی در اواخر عمرشان به هر بهانه باب اسلام ناب محمدی را مطرح می کردند. ما پرسیدیم که مرادتان از اسلام ناب محمدی چیست، امام فرمود که آن قدر چیزهای دیگر به اسلام وارد شده که دیگر اسلام، اسلام ناب نیست. به همین دلیل است که وقتی امام زمان(عج) هم ظهور می کنند همه فکر می کنند که حضرت مهدی دین جدید آورده است. زیرا امام زمان بسیاری از خرافات و و اشتباهات و حتی عبادت های نادرست را از دین حذف می کند.

وی با بیان این که ما گاهی سلیقه هایمان را وارد دین می کنیم اظهار داشت: شهید مطهری در آن زمان می گفت که احکام درباره یخچال 5 حکم متفاوت شد. اول گفتند اسراف است و اسراف هم گناه کبیره است. بعد گفته شد که تجمل است و بعد شد مباح و پس از آن مستحب و حالا شده واجب. چگونه است که از گناه و حرام به واجب رسیدیم این اتفاقات برای این است که ما هر چیز را که دوست داریم وارد دین می‌کنیم.

این کارشناس دینی تأکید کرد: به ما گفته اند که باید دینتان را از کتاب الله و از عترت و در زمان غیبت از مجتهد عادل بی هوس بگیرید. حتی درباره مجتهدین نیز به ما گفته می شود که مجتهدی را انتخاب کنید که اعلم و باتقواتر باشد. اما ما در کشور این همه اسلام شناس داریم اما متأسفانه هرکس برای خودش می آید و درباره چیزی که دوست دارد حرف می زند. یکی درباره رجعت و یکی درباره بعثت و دیگری درباره علم غیب. یک مشت عارف غیر حقیقی هم پیدا شده اند برای خودشان دکان باز کرده اند و متأسفانه افراد زیادی به خصوص زنان مرید آن ها شده اند. ما عرفان را قبول داریم اما به شرطی که این عرفان از طریق فقه باشد.

وی با اشاره به نزدیک شدن به ماه محرم نکاتی را یادآور شد و گفت: کسانی که بیرون مسجد عزاداری می کنند ضمن این که کارشان عبادت است اما باید یک نگرانی درباره شان وجود داشته باشد و آن جداشدن عزادار از اسلام شناس است زیرا باید همه چیز مهر اسلام بخورد.

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی در پایان خاطر نشان کرد: متأسفانه در حال حاضر قدیمی ها مساجد را اداره می کنند و جوانان هیئت ها را. در صورتی که باید هر دو هم مسجد داری کنند و هم هیئت داری.

کد خبر 235223
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز