چهارشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: لی وی که از زندگی در شهر بزرگ و کار مداوم خسته شده بود، تصمیم می‌گیرد برای استراحت به شهر کوچک و آرامی پناه ببرد، اما او می‌گوید: انتظار نداشتم اقامت کوتاه مدتم در جزیره گرمسیری وانینگ در استان‌های نان تا این اندازه دیجیتالی باشد.

smart city

smart city

دانلود فیلم تنها 2 دقیقه طول کشید، اسکن کدهای دو بعدی با تلفن برای دریافت اطلاعات درباره گیاهان محلی و ایجاد یک برنامه ورزشی و بدنسازی در سالن هوشمند سلامت هتل، من کاملا جذب این شهر شدم.

به گزارش رادیو بین المللی چین وانیننگ، که با سرمایه گذاری ساخت شهر "هوشمند" برای تقویت صنعت گردشگری خود می‌کوشد، در میان 193 شهری است که برای تبدیل به یک شهر هوشمند از سوی مقامات برنامه ریزی شهری چین تایید شده است.

برنامه شهر هوشمند، که از ماه نوامبر گذشته آغاز شد بخشی از تلاش‌های چین برای گسترش راه‌هایی در راستای ترویج نوع جدیدی از شهرنشینی است.

تحلیلگران بر این باورند که این برنامه تصویر زیبایی از آینده زندگی شهری کشور و پتانسیل رشد اقتصادی را نشان می‌دهد.

ایده اصلی شهر هوشمند نخستین بار از سوی آی.بی.ام خلق شد، این مفهوم استفاده از تکنولوژی‌هایی مانند " کنترل اینترنتی" را ترویج می‌کند که به کاربران این اجازه را می‌دهد تا وسایل خود را از طریق کامپیوتر با مهارت تمام کنترل کنند و همچنین اطلاعات را با تمام شهر به اشتراک بگذارند.

انتظار می‌رود با چنین مفهومی تغییرات در تمام پایه‌های زندگی شهری از سیستم حمل و نقل گرفته تا بخش‌های مالی ایجاد شود. با کمک داده‌های آماری، شهرهای بزرگ قادر به محاسبه ترافیک هستند و با ایجاد مسیرهای حمل و نقل منطقی در کاهش ترافیک تاثیر مثبتی خواهند داشت.

در پکن، "کنترل اینترنتی" برای سهولت جابجایی، پزشکی از راه دور و خانه‌های هوشمند تا سال 2015 تکمیل می‌شود. این در حالی است که شانگهای بر روی توسعه فن آوری پهنای باند بی‌سیم و گسترش برنامه‌های اطلاعاتی تمرکز کرده است.

گوو لی چیاو، معاون مدیر بخش علوم و فن آوری وزارت مسکن و توسعه شهرسازی در این زمینه گفت: ساختار شهرهای هوشمند باعث ایجاد سهولت در تحول صنعت شهری چین و مدیریت نوآورانه اجتماعی می شود و بر بهبود محیط زیست و ترویج سیستم های خدمات عمومی تاثیر خواهد گذاشت.

بر طبق گفته‌های گوو، جدا از 193 شهری که در این برنامه قرار دارند، مکان‌های بسیار دیگری نیز برای برنامه‌های هوشمند شهری ثبت نام کرده اند. این نشان می دهد که دولت های محلی بیشتری متوجه شده اند که دیگر روش های قدیمی شهرسازی نمی تواند در توسعه پایدار اقتصادی محلی تاثیری داشته باشند.

بیش از 80 شهر نیز برای طراحی برنامه های شهر هوشمند با وزارت مسکن و توسعه شهرسازی چین قرارداد بسته‌اند، که مالیات‌های ساخت و ساز شهر هوشمند را در طول 3 تا 5 سال آینده برای مقامات محلی توضیح داده است.

وانگ یوکای پروفسور آکادمی دولتی چین می‌گوید: با توجه به افزایش جمعیت چین تا سال 2030، مفهوم حمل نقل نیز در شهرها و روستاها تغییر می‌کند و بسیاری از روستاها تبدیل به شهر می‌شوند.

آمارها نشان می‌دهند بسیاری از موسسه‌های سرمایه گذاری، از جمله بانک توسعه چین، قول وام‌هایی را داده است که کمتر از 440 میلیارد یوان (72 میلیارد دلار) نباشد.

وانگ می‌گوید: سرمایه گذاری در این بخش بسیار کلان است. بسیاری از صنایع بویژه فن آوری‌های هوشمند و شرکت‌های دیجیتالی از این برنامه سود خواهند برد، اما هنوز برای تخمین زدن در این بازار کمی زود است.

او می گوید: با وجود نگرانی‌هایی که ممکن است بر سر راه این طرح پیش بیاید، دولت باید یک طرح کلی داشته و به تدریج استانداردهایی برای ساخت شهر هوشمند ایجاد کند.

وی در پایان گفت: رم یک روزه ساخته نشد. ساخت شهرهای هوشمند باید گام به گام و با برنامه ساخته شوند.

کد خبر 235218
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز