همشهری‌آنلاین: یک پژوهش واقعیت مجازی موفق به ساخت نوعی فناوری شده که در آن می‌توانید با یک تصور «آلیس در سرزمین عجایب» تا اندازه یک عروسک کوچک شده یا تا 9 متر بلند شوید!

واقعیت مجازی

به گزارش ایسنا، دانشمندان دانشگاه کارولینسکای سوئد این ترفند را با استفاده از پژوهش قبلی معاوضه بدن اجرا کردند.

دانشمندان برای ایجاد این تصور در داوطلبان به آنها هدست‌های واقعیت مجازی دادند که آنها با تماشای بدن خود از طریق این دستگاه، خود را مانند یک عروسک می‌دیدند.

هنگامی که پای این عروسکهای خیالی همزمان با پای خود داوطلب مورد تماس قرار می‌گرفت، باعث می‌شد تا مغز این افراد با تصور واقعی بودن عروسک فریب بخورد.

پژوهش جدید قدمی فراتر گذاشته و یک عروسک معمولی را برای آزمایش تصور عروسکی یا قد 9 متری استفاده کرد.

این پژوهش نشان داد که اندازه بدن، تاثیر نیرومندی بر شیوه دریافت مردم از فضای اطرافشان دارد. دیدگاه متداول این است که انسانها اندازه و فاصله را با تعبیر نشانه‌های مختلف تصویری از قبیل اندازه ظاهری یک جسم و چگونگی حرکت آن دریافت می‌کنند اما این پژوهش نشان داده که چگونه احساس بزرگ یا کوچک بودن می‌تواند با در نظر گرفتن بدن به عنوان یک نقطه مرجع اساسی در دریافت انسان بر وی تاثیر داشته باشد.

دریافت‌های متغییر از فضا در این داوطلبان با آزمایش‌هایی از قبیل درخواست از آنها برای برآورد اندازه موانع مختلف و رفتن به سمت آنها با چشمان بسته به آزمون گذاشته شد.

در حالت «عروسکی»، این تصور باعث شد که افراد، اندازه و فضای اطرافشان را بسیار بزرگ تصور کنند. این تاثیر در آزمایش تصور «غول‌پیکر» بودن کاملا برعکس بود.

این پژوهش به نمایش این واقعیت کمک کرد که می‌توان از شیوه‌های واقعیت مجازی برای اجرای تصور تعویض بدن با بدنهای مصنوعی کوچک یا بزرگ استفاده کرد.

دانشمندان بر این عقیده‌اند که این پژوهش از کاربردهای عملی بالقوه برای کنترل روباتها برخوردار است.

به گفته این دانشمندان، امروزه از روبات‌ها برای انجام کار در مناطقی که دسترسی به آن برای انسان ممکن نیست مانند لوله‌های نفت یا مناطق رادیواکتیوی استفاده می‌شود. این کار تاکنون توسط اهرم و دکمه انجام می‌شد؛ اما با این فناوری جدید، انسان می‌تواند خود را تا اندازه این روبات کوچک احساس کرده و در نتیجه کنترل آن مستقیم‌تر و کارآمدتر شود.

کد خبر 136292
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز