گروه ادب و هنر: پس از یک‌دوره چندساله فراموشی و فرسایش، حالا 2 بال اصلی فعالیت‌های فرهنگی در پایتخت، دست به دست هم داده‌اند تا کتابخانه‌های ابرشهر تهران، به جایگاه بالاتری دست یابند.

سازمان فرهنگی – هنری شهرداری تهران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آستانه تابستان و فصل رونق کتابخانه‌های عمومی، با تدابیر جداگانه‌ای برای بهبود اوضاع نابسامان تالارهای ساکت و ساکن تهران دورخیز کرده‌اند.

این دورخیز برای سازمان فرهنگی – هنری، طرح تجهیز کتابخانه‌های تهران نام دارد. طرحی که قرار است 300 تا 500 میلیون تومان را در مرحله اول صرف 80 کتابخانه عمومی این سازمان کند.

مدیر امور کتاب کتابخوانی سازمان یاد شده در این‌باره می‌گوید: مرحله نخست این طرح، 6 ماه طول می‌کشد و هزینه‌های اجرای آن حدود 300 تا 500 میلیون تومان برآورد شده است.

امیرحسین دهقانی می‌پذیرد که تجهیزات کتابخانه‌ها در سال‌های اخیر فرسوده شده‌اند و اقدام مناسبی برای نوسازی‌شان صورت نگرفته است. اما گذشته از این، حرکت لاک‌پشتی نهاد کتابخانه‌های عمومی در مسابقه با خرگوش تیزتک چاپ کتاب‌های جدید، آن‌قدر عقب افتاده که برای رسیدن به آن، واقعا چاره‌ای جز پرواز باقی نمانده است.

با این وصف، 163 نماینده مجلس شورای اسلامی، 3 روز پیش در نامه‌ای به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، از مدیریت کتابخانه‌های کشور تقدیر کردند. به اعتقاد این نمایندگان، وضعیت کتابخانه‌های عمومی کشور در چند سال اخیر قابل مقایسه با گذشته نبوده است و گزارش‌ها حاکی از آن است که در سراسر کشور، نهضت کتابخوانی آغاز شده است.

در نامه نمایندگان، از مهندس ملک‌احمدی، مدیر نهاد کتابخانه‌های عمومی وزارت ارشاد، به‌خاطر فعالیت‌های گسترده‌اش در این حوزه، تشکر ویژه شده و استمرار مدیریت او تقاضا شده است.

یکی از فعالیت‌های گسترده، نامه‌نگاری‌های این نهاد با وزارت کشور برای دریافت بدهی‌های نیم‌درصدی شهرداری است، هرچند که آغازگر این اقدام، شخص وزیر بوده است.

صفار هرندی 10 روز پیش در نامه‌ای به وزیر کشور خواستار گزارش وزارت کشور درباره بدهی‌های مذکور شد. مطابق قانون، شهرداری‌های کشور موظفند نیم‌درصد از کل درآمدهای خود را به نهاد کتابخانه‌های عمومی تحویل دهند.

وزارت کشور نیز ملزم است گزارش نحوه اجرای این قانون را هر 3 ماه یک‌بار به مجلس شورای اسلامی ارائه کند. آنطور که وزیر ارشاد در نامه‌اش نوشته است شهرداری تهران هم‌اکنون بیشترین بدهی را به انجمن کتابخانه‌های عمومی دارد و مجموع این بدهی‌ها به بیش از 20 میلیارد تومان رسیده است.

پس از اقدام صفار هرندی، درحالی‌که هنوز یک هفته از ارسال نامه وی به وزیر کشور نگذشته بود، معاون اداری – مالی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز نامه مشابهی را به سیدمهدی هاشمی، معاون عمرانی وزارت کشور فرستاد تا هم‌کار محکم‌کاری شود و هم این نهاد، از قافله عقب نماند.

اما این 2 نامه در شرایطی برای وزارت کشور فرستاده شدکه تنها یک روز پیش از ارسال نامه وزیر، شهردار تهران از امضای توافق‌نامه‌ای میان معاونت اداری – مالی شهرداری و نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور خبر داده بود.

محمدباقر قالیباف در آخرین روز از ماه اردیبهشت به خبرگزاری مهر گفته بود که این توافق‌نامه در روزهای پایانی سال گذشته امضا شده است و براساس آن، مشکل بدهی‌های نیم‌درصدی شهرداری، حل خواهد شد.

با این وصف، به نظر می‌رسد 2 مرغابی بلندپرواز فعالیت‌های فرهنگی در 2 سال اخیر، هنوز برای منقار گرفتن چوب محکمی که تاب تحمل این لاک‌پشت کهن‌سال و فرسوده را داشته باشد، به زمان بیشتری نیاز دارند، اما چشم‌انداز، انگار از برکه خوش آب و هوایی در دوردست حکایت می‌کند.

کد خبر 23518

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز