همشهری آنلاین: رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه تحریم‌ها و مدیریت نادرست در ایجاد مشکلات فعلی کشور موثر بوده‌اند گفت: برای رفع برخی مشکلات باید سیاست خارجی کشور اصلاح شود.

هاشمی رفسنجانی

به گزارش ایسنا، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در دیدار با جمعی از فعالان اقتصادی استان کرمانشاه به وضعیت صادرات نفت و رابطه تجاری ایران با کشورهای خارجی اشاره کرد و با بیان این‌که «این شرایط برای مردم و فعالان اقتصادی سخت است» ادامه داد: مدیریت کشور می‌توانست جور دیگری عمل کند که مشکلات امروز کشور کمتر باشد. در بحث انرژی هسته‌ای می‌توانیم به گونه‌ای عمل کنیم که هم اهداف‌مان محقق شود و از این تکنولوژی در مواردی همچون کشاورزی، پزشکی و ... که نیاز داریم استفاده کنیم و هم این مشکلات برای کشور ایجاد نشود.

وی اظهار کرد: برای رفع برخی مشکلات که ریشه‌شان در خارج است باید سیاست خارجی‌مان را اصلاح کنیم. همان کاری که ما پس از جنگ کردیم، در زمان جنگ شرق و غرب با ما دشمن بودند، اما با تدبیر درست ابتدا توانستیم در سازمان ملل قطعنامه‌ای بگیریم که صدام را محکوم کنیم و بعد از آن بازار را باز کردیم و بخش خصوصی وارد کار شد و تولید و سرمایه‌گذاری در کشور رونق گرفت.

وی با اشاره به مواضع افراطی برخی گروه‌ها، گفت: برخی با افراطی‌گری نمی‌گذارند با جاهایی که باید رابطه‌مان برقرار شود، رابطه برقرار کنیم، حتی در داخل هم نمی‌گذارند افراد مستعد و خلاق کار کنند و کارآفرینی نمایند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این‌که «افراط و تفریط در هر جایی باشد مشکل ایجاد می‌کند»، گفت: افغانستان، عراق، مصر و ... به دلیل همین افراطی‌گری‌هاست که امروز با این مشکلات مواجه‌اند. رهبر معظم انقلاب نیز که در مجلس خبرگان خدمت‌شان بودیم فرمودند که مشکل دنیای اسلام همین افراطی‌گری‌هاست.

وی تصریح کرد: امروز ما هم به نوعی دچار این مشکلات هستیم که اگر هوشیاری خود را حفظ کنیم به تدریج حالت اعتدال به کشور بر می‌گردد، البته افراطی‌ها دست و پا خواهند زد. اعتدال هم اصل بزرگ اسلام است و هم در فطرت ایرانی‌ها قرار دارد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با انتقاد از روند اجرای اصل 44 در کشور گفت: خصوصی‌سازی در کشور به نحو مطلوبی اجرا نشده و واگذاری‌های صورت گرفته نیز به واقع واگذاری به بخش خصوصی نبوده است.

هاشمی‌رفسنجانی همچنین با بیان این‌که «فساد اداری یک واقعیت تلخ در کشور است»، گفت: باید به صورت جدی با فساد مبارزه شود.

وی با اشاره به ظرفیت‌های بالای استان کرمانشاه در بخش‌های مختلف گفت: حدود هفت میلیارد متر مکعب آب‌های سطحی از غرب کشور خارج می‌شود که اگر بتوانیم درست از این منابع استفاده کنیم این منطقه آباد خواهد شد.

وی با اشاره به مشکلاتی که از سوی برخی فعالان اقتصادی استان عنوان شده بود، گفت: عمده این مشکلات مربوط به کلان کشور است که آن‌ها را به دولت منتقل می‌کنم.

درابتدای این نشست جمعی از فعالان اقتصادی استان کرمانشاه به بیان مشکلات‌شان پرداختند.

کد خبر 235172
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز