همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه کشورمان گفت: مبنای ما در مذاکرات امتیاز دادن و گرفتن نیست و کسانی که با دیدگاه حاصل جمع صفر وارد مذاکرات می شوند ضرر خود و طرف مقابل را تضمین می‌کنند.

محمد جواد ظریف

مهر نوشت: محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه که در راس هیئتی برای حضور در مذاکرات ایران و 1+5 به سوئیس سفر کرده در بدو ورود به ژنو در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در اینباره که آیا ایران امتیازاتی را در قبال رفع تحریم ها 1+5 واگذار خواهد کرد گفت: مبنای ما در مذاکرات امتیاز دادن و گرفتن نیست.

وی افزود: من معتقدم کسانی که با دیدگاه حاصل جمع صفر وارد مذاکرات بین المللی می شوند ضرر خود و طرف مقابل را تضمین می کنند.

ظریف اظهار داشت: این بازی می تواند بازی باخت - باخت باشد مانند بازی ای که تا الان ادامه دادند و یا بازی برد- برد باشد در بازی برد- برد نباید نگاه ما نگاه امتیاز دهی و امتیاز گیری باشد.

ظریف تاکید کرد: باید نگاه رسیدن به یک راه حل مورد قبول باشد.

ظریف گفت: مذاکراتی که امشب با دیدار بنده و خانم اشتون شروع می‌شود و فردا با جلسه افتتاحیه و جلسه بین کارشناسان و معاونین ادامه خواهد داشت مرحله جدید و اولین دور گفتگوهای ایران و 1+5 بعد از اجلاس وزرا در نیویورک است.

وی افزود: این اولین آزمایش خواهد بود که میزان جدیت فضای 1+5 را بسنجیم چون جلسه اول در سطح وزرا برگزار شد و اعلام اراده سیاسی بود.

وزیرامورخارجه تصریح کرد: برداشت ما از جلسه اول این بود که کلیه هیات‌ها آمادگی دارند و ابراز تمایل داشتند که به صورت سریع به راه حل مورد توافق طرفین برسیم و از طریق مذاکره مشکل حل شود.

وی ادامه داد: من اعتقاد دارم مشکلی وجود ندارد و برنامه هسته ای ایران کاملا صلح آمیز است و نیاز است با یک برخورد متوازن و متعادل موانعی را که در این چند سال ایجاد شده از میان برداریم و به سمت اجرای حقوق هسته ای ایران ضمن ایجاد اطمینان در سطح بین الملل از صلح آمیز بودن کامل پیش رویم.

ظریف خاطرنشان کرد: در این میان منافع و معیشت مردم را باید بهبود ببخشیم و به سمت رفع تحریم ها حرکت کنیم. این کاری است که فردا خواهیم کرد، بدبین نیستیم باید اراده طرف سیاسی را در عمل ببینیم اگر این اراده سیاسی وجود داشته باشد می توانیم در آینده قابل تصور به نتیجه برسیم.

وزیرامورخارجه ادامه داد: مسئله هسته ای موضوعی نیست که در یک جلسه به نتیجه برسد سالها طول کشیده این مسئله ایجاد شده و دوران طولانی را طی کرده است در این دوران بی اعتمادی بویژه بی اعتمادی ما نسبت به غرب تشدید شده و نیاز به زمان است ولی امیدواریم این کار را در کمترین زمان ممکن انجام دهیم. ما معتقدیم طول کشیدن بیش از حد اعتماد را از بین می برد و کاهش زمان مذاکره از اهداف ما است.

وی درباره بسته پیشنهادی ایران خاطرنشان کرد: بسته پیشنهادی ایران حاضر است یک چارچوبی برای راه حل در این بسته وجود دارد که به طرف مقابل ارائه می دهیم چارچوب ما مورد بررسی قرار می گیرد و جزئیات آن توسط همکاران ما مورد مذاکره قرار می گیرد. ما فکر می کنیم کار دشواری نیست و همکاران بنده و من آمادگی داریم که در تمام موارد اگر ملاحظه یا سئوالی باشد پاسخ دهیم.

ظریف ادامه داد: کشورهایی که در 1+5 شرکت می کنند شاید نیاز داشته باشند بعد از ملاحظه بسته ما با مقالات عالیرتبه کشورشان مشورت کنند درست است که این موضوع به عنوان موضوع محوری ما است اما کشورهای دیگر احتمال موضوعات دیگری نیز دارند و همه مواضع ملی خود را توسط افرادی که اینجا هستند مطرح نمی کنند ضمن اینکه ما توقع داشتیم با آمادگی کامل بیایند.

وزیرامورخارجه تاکید کرد به هر حال فکر می کنیم دور از انتظار نباشد که توقع داشته باشیم هیات ها برای بررسی موضوعاتی که فردا و پس فردا در ژنو مطرح می شود به زمان نیاز داشته باشند البته فکر می کنم این زمان باید کوتاه باشد و باید در فاصله زمانی کمی جلسات بعدی را داشته باشیم و به نتیجه برسیم.

وی درباره چارچوب زمانی در طرح ایران گفت: مبنای طرح ما زمان است ما معتقدیم یکی از روش های ایجاد اعتماد این است که زمان را باز نگذاریم و در یک بازه زمانی مطلوب مذاکرات را پیش ببریم که هیچ یک از طرف ها احساس نکنند طرف دیگر می خواهد با وقت کشی برخی از اهداف جانبی را پیش ببرد.

وی تصریح کرد: به همین خاطر چارچوب زمانی تعیین کردیم من قبلا گفته ام فکر می کنم حداکثر ظرف یک سال مرحله نهایی اجرای طرح برسیم البته طرح مراحل مقدماتی و میانی و مرحله نهایی دارد مراحل مقدماتی را فکر می کنیم ظرف یکی دو ماه اجرا کنیم حتی امکان اجرای زودتر آن نیز وجود دارد و به نظر می رسد اعضای 1+5 به دلیل سازوکار به زمان بیشتری نیاز داشته باشند. باید اینها را در نظر بگیریم.

ظریف گفت: معتقدم ظرف یک سال ما می توانیم موضوع هسته‌ای ایران را به یک موضوع عادی در آژانس بین المللی انرژی اتمی تبدیل کنیم البته این به شرطی است که حسن نیت در طرف مقابل وجود داشته باشد.

ظریف همچنین درباره تفاوت این طرح در عمل با طرح های گذشته اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد که نگرانی های معقول را مرتفع کند . این به مفهوم آن نیست که ایران از حقوق خود دست می کشد . اعتقاد دارم دست کشیدن از حقوق یا فشار آوردن به ایران برای دست کشیدن از حقوق راه خوبی برای رفع نگرانی غرب نیست.

وی ادامه داد: آنها با این روش ها بیشتر نگران می‌شوند. وضعیت انرژی هسته ای و توانمندی هسته‌ای ایران به شکلی است که در واقع این توان قابل رفع و از بین بردن نیست. با تحریم و فشار این توان از بین نمی رود.

وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: باید روش هایی با هم ایجاد کنیم که ضمن حفظ حقوق هسته ای مردم ایران ، این اظمینان حاصل شود که ما برنامه دیگری به جز صلح آمیز نداریم. مردم ایران هم از نظر مذهبی و فتوای رهبری و هم از نظر ملاحظات استراتژیک و امنیت سلاح هسته ای را به نفع سیاست و امنیت کشور نمی دانند و باید نگرانی ها رفع شود و این نگرانی ها نباید از اول وجود می داشت.

کد خبر 235134
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز