همشهری آنلاین: دکتر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و مذاکره‌کننده اصلی گروه ۱+۵ دوشنبه‌شب در ژنو با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند.

اشتون - ظریف

ایرنا نوشت: اشتون برای انجام این دیدار در محل اقامت «محسن نذیری» نماینده دائم کشورمان نزد دفتر اروپایی سازمان ملل متحد در ژنو سوییس حضور یافت.

این دیدار در حالی انجام می‌شود که از امروز (سه‌شنبه) دور جدید مذاکرات تهران با کشورهای گروه ۱+۵ متشکل از آمریکا، روسیه، انگلیس، فرانسه، چین و آلمان آغاز می‌شود.

هنوز جزییات مذاکرات دکتر ظریف با خانم اشتون منتشر نشده است اما دیپلمات‌ها گفتند که در این دیدار، وزیر امور خارجه کشورمان درباره طرح پیشنهادی جدید تهران گفت‌وگو کرده است.

کاترین اشتون شب گذشته و پیش از عزیمت به ژنو با «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا در لندن دیدار و گفت‌وگو کرد.
ظریف و اشتون پیش از این، چندین بار به صورت تلفنی با یکدیگر درباره مسایل مختلف از جمله موضوع هسته‌ای کشورمان، بحران سوریه و سایر مسایل منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو کرده‌اند؛ همچنین در حاشیه شصت و هشتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک نیز دیدار داشته‌اند.

رییس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران ظهر دوشنبه در صدر یک هیات بلندپایه سیاسی، فنی و حقوقی عازم ژنو شد.
«سیدعباس عراقچی» معاون حقوقی و بین‌المللی وزیر امور خارجه، «مجید تخت‌روانچی» معاون اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه، «حمید بعیدی‌نژاد» مدیرکل سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه، «داود محمدنیا» مشاور حقوقی وزیر امور خارجه و «محمد امیری» مدیرکل پادمان‌های سازمان انرژی اتمی اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان با گروه ۱+۵ هستند که دکتر ظریف را در این سفر همراهی می‌کنند.

«هلگا اشمید» معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، «وندی شرمن» به نمایندگی از دولت آمریکا، «سرگئی ریابکوف» به نمایندگی از سوی دولت روسیه، «سایمون گس» به نمایندگی از سوی دولت انگلیس، «ژاک اودیبر» به نمایندگی از سوی دولت فرانسه، «وانگ مین» به نمایندگی از سوی دولت چین و «هانس دیتر لوکاس» به نمایندگی از سوی دولت آلمان در مذاکرات با کشورمان حضور دارند.

پیش از این شهر ژنو سه بار در سال‌های ۱۳۸۷، ۱۳۸۸ و ۱۳۸۹ میزبان مذاکرات کشورمان با گروه ۱+۵ بوده و این چهارمین بار است که کشور سوییس میزبانی مذاکرات ایران با گروه ۱+۵ را برعهده می‌گیرد.

وزیران امور خارجه ایران و گروه ۱+۵ پیش از این در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک با یکدیگر دیدار کردند و برای نخستین بار پس از ۳۴ سال قطع رابطه سیاسی میان تهران و واشنگتن، دکتر ظریف با جان کری همتای آمریکایی خود در حاشیه این نشست به مدت ۳۰ دقیقه گفت‌وگو کرد.

ظریف تنها در مذاکرات افتتاحیه فردا حضور خواهد داشت و از دور دوم، مذاکره‌کننده ایرانی «سیدعباس عراقچی» خواهد بود.
به گفته عراقچی، اعضای هیات مذاکره‌کننده کشورمان در حاشیه نشست با ۱+۵ با نمایندگان ۶ کشور از جمله آمریکا نیز دیدارهای دوجانبه خواهند داشت.

کد خبر 235086
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز