همشهری آنلاین: دور جدید مذاکرات جمهوری اسلامی ایران با اعضای گروه ۱+۵ شامل ایالات متحده آمریکا، روسیه، انگلیس، فرانسه، چین و آلمان ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه صبح سه شنبه به وقت محلی در هوای سرد و بارانی شهر ژنو سوئیس برگزار شد.

ایرنا نوشت: دکتر «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان که مسوولیت هدایت و راهبری پرونده هسته ای کشورمان را برعهده دارد، روز دوشنبه در راس هیات بلندپایه سیاسی، فنی و حقوقی وارد ژنو شد و قرار است در این مذاکرات طرح پیشنهادی جدید تهران را بصورت پاور پوینت به اعضای گروه ۱+ ۵ ارائه کند.

«سیدعباس عراقچی» معاون حقوقی و بین المللی وزیر امور خارجه، «مجید تخت روانچی» معاون اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه، «حمید بعیدی نژاد» مدیرکل سیاسی و امور بین الملل وزارت خارجه، «داود محمدنیا» مشاور حقوقی وزیر امور خارجه و «محمد امیری» مدیرکل امور پادمان‌های سازمان انرژی اتمی اعضای تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان با گروه ۱+۵ را تشکیل می‌دهند و ریاست گروه ۱+۵ را نیز «کاترین اشتون» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا عهده دار است.

«وندی شرمن» «سرگئی ریابکوف»، «ژاک اودیبر»، «هانس دیتر لوکاس»، «سایمون گس» به ترتیب نمایندگان آمریکا ، روسیه، فرانسه، آلمان و انگلیس در این مذاکرات هستند.

تنها نماینده کشور چین در این دور از مذاکرات تغییر کرده است چرا که «ما جائو شو» دستیار وزیر امور خارجه چین که نمایندگی این کشور را در گروه ۱+۵ برعهده داشت، اکنون سفیر این کشور در استرالیا است و پکن به جای او، «وانگ مین» سفیر سابق این کشور در سازمان ملل متحد را راهی ژنو کرده است.

شب گذشته «کاترین اشتون» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ضیافت شام وزیر امور خارجه کشورمان که در محل اقامت «محسن نذیری» نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد دفتر اروپایی سازمان ملل در ژنو برگزار شد، شرکت کرد.

مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران طرح پیشنهادی جدید تهران را که دارای چارچوب زمانی است، به صورت «پاور پوینت» به گروه ۱+۵ ارائه خواهد کرد.

در این طرح پیشنهادی، گام های اول و آخر طرفین مشخص شده است تا مسیر مذاکرات روشن باشد. گام های میانی نیز در طول مذاکرات و پس از برداشته شدن گام اول تعیین می شود.

به گفته عراقچی مذاکرات می تواند ظرف ۶ ماه تا یکسال ادامه یابد و اجرای گام نخست نیز ۶ ماه بطول بینجامد . البته دکتر ظریف مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران می گوید در صورتی که طرف مقابل حسن نیت خود را در عمل نشان دهد می توان ظرف حداکثر یکسال موضوع هسته ای ایران را به موضوعی عادی در آژانس بین المللی انرژی اتمی تبدیل کنیم .

دکتر ظریف تنها در نشست افتتاحیه مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ حضور دارد و از دور دوم مذاکرات، ریاست هیات ایران را عراقچی به عهده دارد زیرا نمایندگان کشورهای ۱+۵ در سطح معاونان وزیران خارجه شرکت کرده اند.

از آنجا که سطح نمایندگان ۱+۵ در سطح معاونان وزرای خارجه است، پس از دریافت پیشنهاد ایران با مقامات عالی رتبه خود مشورت خواهند کرد که مذاکره کننده اصلی ایران امیدوار است این زمان طولانی نباشد زیرا طولانی بودن زمان مذاکرات نیز موجب ایجاد بی اعتمادی می شود.

دهها خبرنگار، عکاس و فیلمبردار از رسانه های داخلی و خارجی برای پوشش خبری و تصویری دور جدید مذاکرات ایران و ۱+۵ در ژنو حضور یافته اند.

هیات رسانه ای ایران در محل مرکز کنفرانس های بین المللی ژنو مستقر هستند که با محل مذاکرات که در ساختمان اصلی مرکز اروپایی سازمان ملل متحد در ژنو برگزار می شود، فاصله زیادی دارند.

کد خبر 235136
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز