دوشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۲ - ۱۷:۵۴
۰ نفر

گروه بین‌الملل: یک روز پس از موضعگیری مخالفان سوریه در مخالفت با حضور در کنفرانس ژنو۲ وزیر خارجه آمریکا بر ضرورت برگزاری فوری این کنفرانس تأکید کرد.

جان گری

 همچنین در داخل سوریه 40نفر در یک انفجار کشته شدند.وزیر خارجه آمریکا پس از دیدار با فرستاده سازمان ملل به سوریه، بر ضرورت تعیین زمانی مشخص و دقیق برای برگزاری نشست ژنو2 درباره سوریه تأکید کرد و خواستار برگزاری فوری آن شد. این نخستین‌باری است که مقام‌های آمریکایی با این جدیت درباره ضرورت برگزاری این کنفرانس سخن می‌گویند. یک روز پیش از این اظهارات، شورای ملی مخالفان یکی از اصلی‌ترین ارکان شکل‌دهنده به ائتلاف مخالفان سوریه اعلام کرد که در این کنفرانس هرگز شرکت نخواهد کرد. به‌نظر می‌رسد اظهارات جان کری در واکنش به مواضع این مخالفان باشد.

جان کری همچنین بر اهمیت برگزاری این کنفرانس در اواسط‌ماه نوامبر آینده تأکید کرد. بان کی مون دبیرکل سازمان ملل در آخرین نشست شورای امنیت درباره سوریه اعلام کرده بود که این نشست در میانه‌ماه نوامبر امسال برگزار خواهد شد. وزیر خارجه روسیه هم در واکنش به‌خودداری شورای ملی مخالفان از شرکت در کنفرانس ژنو2 اعلام کرد که چنین امری تنها به نفع گروه‌های مسلح تکفیری است.

سرگئی لاوروف تصریح کرد که جان کری به وی وعده یکپارچه‌سازی‌ مخالفان برای شرکت در این کنفرانس را داده اما آنچه اکنون بیان می‌شود برخلاف این اظهارات است. وی تصریح کرد که در پی خروج برخی از گروه‌های مسلح اززیر چتر این ائتلاف، این ائتلاف دچار نوعی ازهم پاشیدگی شده است. همزمان با این اظهارات، ‌اخضر ابراهیمی فرستاده سازمان ملل به سوریه هم اعلام کرد که طی هفته جاری برای دیدار با تمامی طرف‌های سوری در چارچوب تلاش برای برگزاری کنفرانس ژنو‌2 عازم خاورمیانه خواهد شد. پیش از این، ‌ابراهیمی برگزاری این نشست در‌ماه نوامبر را بعید دانسته بود. به موازات اظهارات کری و ابراهیمی، رئیس‌جمهور سوریه از آمادگی کشورش برای شرکت در این نشست خبر داد.

بشار اسد در دیدار با هیأتی لبنانی با وجود اعلام آمادگی برای شرکت در این نشست، در واقع‌بینانه‌بودن زمان برگزاری آن تشکیک کرد. وی افزود: سوریه با تکیه بر 2 اصل صندوق‌های رأی‌گیری و توقف حمایت از تروریسم در این نشست شرکت خواهد کرد. اما با وجود تأکید دیپلمات‌ها بر اتخاذ رویه سیاسی در حل و فصل بحران، میدان منازعات در سوریه سمت وسویی دیگر دارد و در تازه‌ترین انفجارها در این کشور، ده‌ها نفر کشته و زخمی شدند.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد که در انفجار خودروی بمبگذاری‌شده‌ای در حومه استان ادلب در شمال غرب سوریه دست‌کم 40نفر کشته و ده‌ها نفر دیگر زخمی شده‌اند. در پایتخت هم انفجار 2خودروی بمبگذاری‌شده ساختمان رادیو و تلویزیون را هدف گرفت اما تلفاتی جانی در پی نداشت و تنها عاملان انفجارها کشته شدند. در استان ادلب همچنین‌ افراد مسلح 6عضو صلیب سرخ جهانی و یک نیروی هلال احمر سوریه را ربودند. خبرگزاری سوریه گزارش داد که افراد مسلح ضمن ربودن کارمندان صلیب سرخ در حومه استان ادلب آنان را به مکانی نامعلوم منتقل کردند. در مقابل، کمیته صلیب سرخ جهانی بر عزم خود در ادامه انجام مسئولیت‌های خود تأکید کرد.

ایوان واتسون سخنگوی این کمیته تصریح کرد که ربودن این افراد باعث توقف کمک‌رسانی‌ها نخواهد شد. واتسون تصریح کرد که اغلب ربوده‌شدگان سوری تبار بوده‌اند. از سوی دیگر، سازمان منع سلاح‌های شیمیایی از طرف‌های درگیر خواست تا آتش‌بس موقتی را برقرار سازند تا بازرسان بتوانند به سایت‌های شیمیایی تحت‌کنترل گروه‌های مسلح دسترسی یابند. احمد زومیتشو. مدیر تیم مأمور برچیدن سلاح‌های شیمیایی در سوریه تصریح کرد که دسترسی به سایت‌های تحت‌کنترل مخالفان دشوار است و درگیری‌ها مانع دسترسی به آنها می‌شود. وی از طرف‌های درگیر خواست آتش‌بس موقتی به‌مدت چند ساعت و در محدوده‌های سلاح‌های شیمیایی برقرار کنند. زومیتشو تصریح کرد که در مناطق تحت کنترل مخالفان، هر روز طرف کنترل‌کننده تغییر می‌کند از این رو، هماهنگی در این‌باره دشوار است.

کد خبر 235066
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز