همشهری آنلاین: مدیرعامل بنیاد بین‌المللی غدیر از برگزاری بیش از ۱۵۰ عنوان برنامه در دهه امامت و ولایت خبر داد و گفت: برنامه‌های امسال حول دو محور،‌ غدیر طرح اسلام برای مدیریت جامعه و ولایت محور وحدت امت اسلامی برگزار می‌شود.

غدیر

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حسین ظریف‌منش در نشستی خبری برنامه‌های دهه ولایت و امامت که از سوی دستگاه‌های مختلف اجرایی‌، مذهبی،‌ حوزوی‌، دانشگاهی و نهادهای مختلف برگزار می‌شود را تشریح کرد.

وی با بیان این‌که «ماه ذی حجه ماه ولایت است» گفت: بنیاد برای دهه ولایت دو دسته برنامه دارد یک دسته برنامه‌های گرامیداشت ناظر به امر ترویج و تبلیغ جشن و ایجاد یک فضای توام با شادی برای همه شیعیان و مسلمانان جهان است. دسته دوم برنامه‌های فرهنگ‌ساز با تبیین فلسفه غدیر و توسعه حقیقت غدیر و بیان مفهومی است که متعلق به جهان اسلام است.

ظریف‌منش با بیان این‌که «غدیر آمده تا بگوید سیاست متعلق به همه مردم است» تصریح کرد: بر این اساس علاوه بر جشن و سرور و بیان ولایت حضرت علی (ع) تلاش می‌کنیم غدیر را به عنوان الگوی اسلام برای چگونه مدیریت کردن بر جوامع بیان کنیم، زیرا غدیر مفهوم حاکمیت و چگونگی حاکم را تبیین می‌کند.

وی تاکید کرد: این مفهوم همان چیزی است که بشر امروز تشنه آن است و بیداری اسلامی که امروز در کشورهای مختلف با فراز و نشیب‌هایی روبه رو شده است نیاز مبرم به این آموزه دارد.

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی غدیر با اشاره به این‌که «غدیر ناسخ سفسطه جدایی دین از سیاست است» گفت: این همان شعاری است که غرب و استکبار به دنبال آن است و غدیر بیان اراده الهی در زمینه نوع حکومت و چگونگی تعیین حاکم است.

ظریف‌منش در ادامه شعار امسال برنامه‌های دهه امامت و ولایت را "لبیک یا رسول‌الله" عنوان کرد و افزود: انتخاب این شعار در پاسخ به خواسته پیامبر اکرم (ص) در روز غدیرخم است که فرمودند "این پیام را حاضران به غایبان برسانند".

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی غدیر در ادامه این نشست از آغاز برنامه‌های دهه ولایت و امامت از روز چهارشنبه 24 مهرماه خبر داد و به عناوین روزهای این دهه اشاره کرد و گفت: از روز چهارشنبه 24 مهرماه تا روز جمعه 3 آبان‌ماه این عناوین به شرح زیر برای ایام این دهه انتخاب شده است. 1- توحید، ولایت و اطاعت، 2- ولایت‌، ایثار و شهادت‌، ‌3- ولایت،‌ عدالت و انتظار 4- ولایت، وحدت و بیداری اسلامی 5- ولایت، بصیرت و دشمن‌ستیزی 6- ولایت و هدایت 7- ولایت،‌ معرفت و محبت 8- ولایت‌، اخلاق و سیاست 9- امامت و ولایت 10- ولایت و حکومت اسلامی.

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی غدیر خاطرنشان کرد: بنیاد در این دهه زمینه ترویج‌، تبلیغ و هماهنگی‌های کلان این برنامه‌ها را در سطح کشور برعهده دارد و بیشترین فعالیت‌ها از سوی مردم و تشکل‌های مردم نهاد و دستگاه‌های مختلف اجرایی انجام می‌شود.

ظریف‌منش به بخش فعالیت‌های دستگاه‌های اجرایی کشور در ایام دهه ولایت اشاره کرد و گفت: برگزاری برنامه‌های ویژه و با کیفیت در صدا و سیما، فعالیت 100 روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی برای برگزاری برنامه‌های مختلف،‌ فضاسازی معنوی و تبلیغی شهرها با همکاری شهرداری‌ها برای محلات و فرهنگسراها،‌ بازسازی واقعه غدیر در 122 نقطه کشور توسط سازمان بسیج مستضعفین،‌ برگزاری نشست‌های علمی به همت بسیج دانشجویی‌،‌ دانش‌آموزی،‌ اساتید و ادارات‌، اعزام مبلغ و انتشار خطبه غدیر از سوی سازمان اوقاف و تبلیغات اسلامی، برگزاری مراسم جشن توسط هیات رزمندگان اسلام با بیش از 600 واحد تحت پوشش و تبیین غدیر در نمازهای جمعه سراسر کشور از جمله این برنامه‌ها است.

وی همچنین به عمده برنامه‌های همایش‌های علمی که از عید قربان تا عیدغدیر توسط دستگاه‌های مختلف برگزار می‌شود، اشاره کرد و افزود: نزدیک به 20همایش علمی در سراسر کشور با توجه به ضرورت توسعه حقیقت غدیر و تبیین فلسفه آن به صورت بین‌المللی و داخلی برگزار می‌شود که از جمله آنها می‌توان به کنگره بین‌المللی غدیر که از سوی مرکز تحقیقات امام علی(ع) یکم و دوم آبان‌ماه برگزار می‌شود، اشاره کرد.

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی غدیر ادامه داد: برگزاری جشنواره غدیر از سوی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد،‌ دومین همایش فرهنگ غدیر در تبریز و کرمانشاه، همایش تحلیل و واکاوی غدیر در اراک‌، همایش ملی سیره علوی در خرم‌آباد، همایش زلال جاری غدیر در اصفهان، کنگره ملی نقش آل‌بویه در ترویج فرهنگ غدیر در گیلان از جمله همایش‌های ملی خواهد بود.

ظریف‌منش گفت: همچنین همایش جایگاه بانوان در جامعه اسلامی و غدیر،‌ همایش خطبه‌خوانی غدیر و سبک زندگی در قم، همایش غدیر از منظر اهل سنت در خراسان رضوی، دومین همایش ولایت در خوزستان‌، همایش غدیر و بیداری اسلامی در خراسان رضوی و همایش علمی و پژوهشی امتداد غدیر در خراسان جنوبی در دهه ولایت برگزار خواهد شد.

وی همچنین در ادامه از برگزاری جشنواره شعر غدیر در 29 مهرماه خبر داد و گفت: در این مراسم از 18 شاعر با 50 شعر که از میان 170 شاعر برگزیده شده‌اند در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی تجلیل خواهد شد.

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی غدیر ادامه داد: دومین جشنواره آثار دانشجویی در حوزه امامت،‌ ولایت و غدیر نیز 7 آبان‌ماه در دانشگاه قوه قضاییه و دومین جشنواره سراسری فرهنگی و هنری غدیر در اصفهان و جشنواره آثار هنری غدیر در موزه امام علی(ع) تهران برگزار می‌شود.

وی همچنین از برگزاری مراسم ویژه زیارت جامعه کبیره در سالروز ولادت امام هادی(ع) خبر داد و گفت: طرح "لبیک یا رسول‌الله" نیز در راستای حفظ،‌ شرح و خطبه‌خوانی غدیر در طول ایام دهه ولایت در مساجد و دستگاه‌های مختلف برگزار خواهد شد.

ظریف‌منش با اشاره به این‌که «طرح ختم یک میلیون خطبه غدیر نیز به صورت داوطلبانه به عنوان حرکتی در این ایام به صورت پیامک در نظر گرفته شده است» افزود: یکی از دستورات مهم در روز عید غدیر اعلام وحدت و برادری است، لذا مراسم عقد اخوت برای تحکیم پیوند برادری در بسیاری از مساجد کشور برگزار خواهد شد.

وی در پایان از برگزاری کنفرانس بین‌المللی غدیر در آلمان به عنوان یکی دیگر از برنامه‌های این دهه در خارج از کشور اشاره کرد و گفت: در خارج از کشور دو برنامه که یکی در رابطه با شیعیان و مسلمانان آن کشورها و دسته دیگر برای مردم بومی با ترویج فضائل امیرالمومنان حضرت علی(ع) در نظر گرفته شده است.

کد خبر 235028

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز