همشهری آنلاین: پرس تی‌وی، مصاحبه‌ای با دکتر ویلیام بیمن، استاد دانشگاه مینه‌سوتا، در مورد یک نظرسنجی که در گاردین مطرح شده، انجام داده است. در این نظرسنجی اکثر پاسخ‌دهندگان بر این باور بودند که حسن روحانی، شایسته‌ترین نامزد برای دریافت جایزه صلح نوبل امسال است.

آن‌چه در ذیل می‌آید، برگردان این مصاحبه است.

  • پرس تی‌ وی: در حال حاضر، به نظر می‌رسد که پیشنهادهای اخیر روحانی، تاثیرات مثبتی بر شهروندان سراسر جهان داشته است، نظر شما در این مورد چیست؟

بیمن: این کاملا درست است و هیچ شکی وجود ندارد که روحانی، واقعا سزاوار دریافت جایزه صلح نوبل است. رویه او در قبال غرب، قابل توجه است. با تغییر شرایطی که بین امریکا و متحدانش و ایران رخ داده است و حضور او در سازمان ملل و اظهارات وی، تاثیر مثبتی بر شهروندان سراسر جهان داشت.

  • خوب شما می‌بینید که ایران در چند سال گذشته همواره توسط غرب و رسانه‌هایش به شکل یک اهرمن و شیطان تصور می‌شد، ولی در حال حاضر به نظر می‌رسد که افکار عمومی آگاه شده است. به نظر شما آیا این وضعیت می‌تواند رهبران و حاکمان غربی را وادار کند که با صداقت بیشتری بر سر میز مذاکره حاضر شوند؟

خوب بیایید واقع‌بین باشیم. یک نظرسنجی ارائه شده توسط روزنامه گاردین به تنهایی نمی‌تواند قدرت‌های غربی را به تغییر دیپلماتیک وادارد. اما شکی وجود ندارد که وقتی شما افکار عمومی بیان شده به این شیوه را می‌بینید، قدرت‌های غربی مجبورند این واقعیت را نیز به حساب آورند. اظهارات روحانی تاثیر بسیار مثبتی بر روی مردم جهان داشته است و بنابراین این مساله نه تنها بر روی سیاست بلکه در نگرش‌ها نیز تاثیر خواهد گذاشت.

کد خبر 234535
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز