گروه اجتماعی: رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه پلیس محبوب مردم است و باید محبوب‌تر باشدگفت: اگر در مسئله حجاب تذکری لازم است باید این تذکر از مدرسه، دبیرستان، دانشگاه‌ها، مساجد، علما و حوزه‌ها آغاز شود و آخرین مرحله کاری باشد که به تذکر پلیس بینجامد.

روحانی

حسن روحانی که در سی و دومین مراسم دانش آموختگی دانشجویان دانشگاه علوم انتظامی سخن می‌گفت و پایگاه اطلاع‌رسانی دولت خبر آن را منتشر کرد، ادامه داد: پلیس نباید بار همه را به دوش گیرد و وزارت کشور و نیروی انتظامی طبق وظیفه‌ای که در این زمینه دارند، پیشقدم بوده و یار همه کسانی که به غیر از دولت وظیفه اجرای فرهنگ در کشور را دارند، ‌است. روحانی تأکید کرد: باید یادمان باشد که ما قیم مردم نیستیم و همه باید خادمان این ملت بزرگ باشیم و زمینه‌ای را فراهم کنیم که مردم معیشت و فعالیت بهتر و رونق بیشتر در کسب و کار خود را ببینند.

رئیس‌جمهور ادامه داد: باید کاری کنیم که اخلاق و عفت در جامعه استقرار یابد و این جز با رفع بیکاری و فقر از جامعه محقق نمی‌شود؛ باید به‌گونه‌ای اقدام کنیم که مردم نسبت به نیازمندی‌های ضروری زندگی آسوده خاطر باشند.رئیس‌جمهور‌ در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: گرچه ایجاد امنیت، نخستین وظیفه حاکمیتی هر نظام و دولتی به شمار می‌رود اما در نظام مردم‌سالار ما باید در کنار مردم باشیم و رسالت و مسئولیت اصلی برقراری امنیت را به مردم بسپاریم؛ چرا که این مردم هستند که با ایمان، اعتقاد و حضور مومنانه خود در سراسر میهن، امنیت را ایجاد می‌کنند.

روحانی ادامه داد: پلیس در واقع در برقراری امنیت، مردم را مورد حمایت قرار می‌دهد و ما باید به نقطه‌ای برسیم که در هر محله، انجمن آن محله، ‌امنیت را برعهده داشته و پلیس به‌عنوان حامی و مددکار آن جمع، حضور داشته باشد که تا رسیدن به این نقطه راه طولانی در پیش نداریم. او گفت: پلیس در عین حال ‌که مظهر امنیت و زدودن هر تهدیدی برای مردم وجامعه است، مظهر ادب و اخلاق در ایران خواهد بود. اگر‌چه ‌ دولت و نیروی انتظامی، معلم مردم نبوده و مردم را دانش‌آموز نمی‌دانند. رئیس‌جمهور ادامه داد: مردم به‌عنوان صاحبان اصلی این سرزمین هستند و اگر امروز دولت توان و قدرتی دارد، این ناشی از رأی مردم است.

روحانی اقتدار پلیس برای برقراری نظم را برای مردم و به نمایندگی از آنان دانست و گفت: ما همه کارگزاران این ملت بزرگ هستیم. رئیس‌جمهور همچنین با بیان اینکه پلیس باید به‌عنوان یک جامعه‌شناس و روانشناس اجتماعی به جامعه بنگرد، گفت: همه تلاش نیروی انتظامی در قدم اول برای پیشگیری باشد و درصورتی که جرمی واقع شد، آنگاه مقتدرانه مجهز به همه فناوری‌های روز با مجرم برخورد کند و این خواست مردم ماست. اما متهم، غیرمجرم است.

ما در برابر متهمین یک نوع رفتار باید داشته باشیم و در برابر مجرمین، مخصوصا آنهایی که در جامعه جرم مشهود دارند که پلیس به‌عنوان ضابطان قانون و ضابطان قوه قضاییه در برابر جرم مشهود وظیفه خاص خود را دارد. او تأکید کرد: قانون باید در عین اقتدار مدنظر پلیس باشد چرا که پلیس معیار و محور قانون در جامعه بوده و مردم باید قانونمداری را در رفتار و اعمال پلیس و مقررات آن مشاهده کنند. روحانی گفت: پلیس باید مظهر عدالت باشد چرا که همه مردم از حقوق شهروندی مساوی برخوردار بوده و پلیس باید بیشترین کمک را در اجرای عادلانه حقوق شهروندی که یکی از شعارهای دولت تدبیر و امید بوده به انجام برساند.

پیش از سخنان رئیس‌جمهور سردار احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی گزارشی از آخرین اقدامات این نیرو در راستای حفظ امنیت مرزها، امنیت حمل‌ونقل جاده‌ای، مبارزه با مواد‌مخدر، مبارزه با جرائم سایبری و ارائه خدمات الکترونیکی به مردم ارائه کرد.
وی با بیان اینکه امروز 90درصد جرائم خشن ‌ در کمترین زمان کشف می‌شود تأکید کرد:

قدرت کشف جرائم افزایش یافته است و پلیس با تکیه بر دانش و آزمایشگاه جرائم خشن را در کمترین زمان کشف می‌کند. همچنین ضریب کنترل مرز افزایش یافته است و می‌توان گفت طرح انسداد مرز به 80درصد رسیده و استفاده از سامانه‌های الکترونیکی و اپتیکی در مرز رشد داشته است. در حوزه تصادفات نیز از سال 84تا‌کنون با وجود رشد 2.5برابری وسایل نقلیه میزان تلفات یک سوم کاهش یافته است و تنها در نیمه نخست امسال هزار نفر در جاده‌های کشور کمتر کشته شده‌اند.

به گفته احمدی مقدم در حوزه مبارزه با مواد‌مخدر نیز با بهره‌گیری از نیروهای خوب و سگ‌های موادیاب کشفیات پلیس افزایش نشان می‌دهد و مسیر ترانزیت مواد‌مخدر نیز از ایران در حال تغییر است. این در حالی است که با اقدامات پلیس قیمت مواد‌مخدر 6برابر افزایش یافته است. در این مراسم همچنین فرمانده دانشگاه علوم انتظامی‌ گزارشی از روند فعالیت‌های علمی و برنامه‌های این دانشگاه در راستای ارتقای سطح دانش و روز آمدی پرسنل نیروی انتظامی ارائه کرد.

سی و دومین مراسم دانش‌آموختگی دانشگاه علوم انتظامی صبح دیروز با حضور رئیس‌جمهور، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور و امیر احمدرضا پوردستان فرمانده نیروی زمینی انجام شد.رئیس‌جمهور در بدو ورود مورد استقبال احمدی‌مقدم رئیس پلیس کشور قرار گرفت و سپس در یادمان شهدا حاضر شد و به آنها ادای احترام کرد. همچنین رئیس‌جمهور از یگان‌های حاضر در میدان سان دید.

کد خبر 234465
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز