گروه شهری: در جریان بازدید خبرنگاران و مدیرعامل مترو، جزئیاتی از نخستین خط متروی شهرک های اقماری کشور منتشر شد.

مترو

خط تهران-پرند که تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد، هم‌اکنون به پیشرفت 70 درصدی رسیده است و درصورت تأمین هزینه‌های وعده داده شده توسط دولت، می‌تواند دست‌کم 500 هزار نفر را در ماه‌های آتی در مسیر ایستگاه شاهد تا شهر جدید پرند جابه‌جا کند. در این بازدید مدیرعامل مترو از احتمال تهیه واگن‌های خط تهران- پرند با اختصاص فاینانسی از سوی راه‌آهن کشوری خبر داد که می‌تواند پروژه را در سال‌جاری به افتتاح نزدیک کند.

با افتتاح این خط، ظرفیت جابه‌جایی متروی تهران به حدود 4میلیون نفر در روز خواهد رسید اما مدیرعامل مترو دیروز اعلام کرد که این خط به‌رغم پیشرفت‌های چشمگیر، به 300میلیارد تومان دیگر نیاز دارد که باید طبق وعده دولت، تأمین شود. در سال 1390پروژه نخستین خط متروی اقماری پایتخت در مسیر تهران- فرودگاه امام خمینی- پرند از سوی دولت دهم به متروی تهران واگذار شد که قرار شد 400میلیارد تومان آن را دولت و 100میلیارد تومان آن از سوی شهرداری تهران تأمین اعتبار شود.

دولت و شهرداری هریک تاکنون 100میلیارد تومان به مسئولان پرداخت کرده‌اند اما دولت باید 300میلیارد تومان دیگر برای پایان فاز نخست این خط بپردازد. هم‌اکنون عملیات خاکریزی و زیرسازی متروی تهران-پرند 90درصد و ساخت پل‌های مسیر نیز 90درصد پیشرفت کرده است. همچنین 11دهنه از پل‌های بزرگ و 10کیلومتر از مسیر نیز ریل‌گذاری شده است.

مبدأ متروی تهران-پرند از کمربندی صالح آباد در ورودی شمال شرق بهشت زهرا آغاز می‌شود و به طول حدود 5کیلومتر تا ایستگاه شهر آفتاب به‌صورت زیرزمینی ادامه دارد. درباره ویژگی‌های منحصر  به فرد این خط می‌توان گفت که این خط مترو می‌تواند به مسافران خط یک هم خدمات‌رسانی کند. ضمن اینکه مسافران را به‌صورت سریع‌السیر جابه جا کند. نکته دیگر اینکه باتوجه به اینکه در دیگر خطوط قطار درون شهری تهران، شب‌ها مترو خدمت رسانی ندارد و مسافران فرودگاه امام بیشتر شب‌ها وارد می‌شوند، بنابر این 2 واگن برای ساعات نیمه شب درنظر گرفته شده تا مسافران به هر نقطه از خط یک که می‌خواهند جابه جا شوند.

سرعت ناوگان مترو در این خط حدود 120کیلومتر خواهد بود که بالاترین سرعت در ناوگان مترو است و می‌تواند جابه جایی مسافران از ایستگاه شاهد تا پرند را در مدت 38دقیقه میسر سازد. طول کل مسیر 51کیلومتر، تعداد ایستگاه‌ها 5 ایستگاه (شهرآفتاب، واوان، فرودگاه شماره 1، فرودگاه شماره 2و پرند) تعداد تقاطع‌ها 7تقاطع در فاصله زمانی 6دقیقه و وضعیت جابه جایی مسافر 13,020نفر در ساعت و در یک جهت است. تعداد ناوگان مورد نیاز 14 ست قطار خواهد بود. این پروژه در 3 فاز تعریف شده است که فاز اول ایستگاه شاهد تا شهرآفتاب، فاز دوم شهرآفتاب تا فرودگاه و فاز سوم فرودگاه تا پرند خواهد بود. در حال حاضر 70درصد از اجرای پروژه تا فرودگاه یعنی 2 قطعه اول به اتمام رسیده است.

متروی تهران - پرند به طول تقریبی 51کیلومتر با 5 ایستگاه تعبیه شده که در حال حاضر بیش از 70درصداز این پروژه پیشرفت فیزیکی داشته و بیش از 90درصد خاکریزی و زیرسازی آن انجام شده است. همچنین 3 ایستگاه شامل شهرآفتاب تا فرودگاه و پرند به اتمام رسیده است. هابیل درویش، مدیرعامل شرکت متروی تهران در حاشیه بازدید از مراحل اجرای خط متروی تهران-پرند با اشاره به ویژگی‌های این پروژه از خدمت رسانی شبانه مترو به مسافران فرودگاه امام گفت: درصورت تأمین اعتبار تا پایان امسال از متروی تهران- فرودگاه امام بهره‌برداری می‌شود.

درویش اظهار کرد: دولت دهم در ایجاد متروی شهر جدید پرند اهتمام ویژه‌ای داشت و قرار بود با تخصیص بودجه مورد نیاز تا پایان سال 92فاز اول این پروژه به بهره‌برداری برسد که متأسفانه بودجه مورد نیاز این بخش تأمین نشد. وی با اشاره به اینکه برای فاز دوم پروژه متروی فرودگاه امام تا شهر جدید پرند 500میلیارد تومان نیاز است، اظهار کرد: درصورتی که بودجه مورد نظر تأمین شود، کل این پروژه تا خرداد سال 93 به بهره‌برداری می‌رسد.

در ادامه درویش درباره تأمین قطارهای مورد نیاز مترو اظهار داشت: هر خط مترویی که می‌سازیم باید واگن‌های آن نیز تأمین شود که در حال حاضر زیرساخت‌ها بیشتر از واگن‌های مترو است. بدین‌منظور از محل فاینانس خط 3، 700 میلیارد تومان برای خرید واگن درنظر گرفته شده که در این راستا 154رام‌قطار خریداری شده است و از 2‌ماه دیگر وارد ناوگان حمل‌ونقل مترو می‌شود. وی خاطرنشان کرد: هر هفته در کارگاه‌های احداث مترو جلسات کاربردی و شورای هماهنگی برگزار می‌شود که برگزاری این جلسه در کارگاه ایستگاه شهر آفتاب درنظر گرفته شده است. در حاشیه این بازدید، جلسه راهبردی مسئولان مترو در یکی از ایستگاه‌های خط متروی تهران- پرند تشکیل شد.

کد خبر 233852
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز