همشهری آنلاین: اتحادیه‌های کارگری با برپایی تظاهرات در مقابل فیفا خواهان بازپس گرفتن میزبانی جام جهانی ۲۰۲۲ از قطر شدند.

فیفا

تسنیم نوشت: صدها عضو اتحادیه کارگری با تظاهرات در مقابل مقر فدراسیون بین المللی فوتبال(فیفا)، خواهان بازپس گیری میزبانی جام جهانی از قطر به دلیل تضییع حقوق کارگران شاغل در پروژه های زیربنایی شدند.

این تظاهرکنندگان به دعوت یکی از بزرگترین اتحادیه های کارگری سوئیس در زوریخ و مقابل مقر فیفا تجمع کردند. خبرگزاری رویترز از قول ماریون هیلمان دبیرکل این اتحادیه کارگری سوئیس اعلام کرده که کارگران نپالی در قطر از داشتن حداقل امکانات محروم هستند.

این معترضان خواهان حضور بازرسان فیفا در قطر برای بررسی شرایط دشوار کاری کارگران نپالی شدند.

روزنامه گاردین چاپ انگلیس در گزارشی، از شرایط نامناسب کاری و نقض حقوق هزاران کارگر نپالی خبر داده بود که در پروژه‌های عمرانی قطر برای جام جهانی 2022 مشغول فعالیت هستند. کمیته عالی جام جهانی 2022 قطر آن طور که در گزارش رویترز اعلام شده نسبت به مطالب منتشر شده در روزنامه گاردین اعلام نگرانی و شرایط ایمنی و سلامت کارگرانی که مشغول فعالیت در طرح‌های جام جهانی هستند را بسیار مهم عنوان کرده است.

اسنادی که در سفارت نپال در قطر موجود است نشان می‌دهد هزاران کارگر نپالی با رفتار برده‌‌گونه نوین مواجه شده‌اند و تعدادی از آنها در هفته‌های اخیر جان خود را از این رو از دست داده‌اند. در حال حاضر 370 هزار کارگر نپالی در این کشور عربی مشغول فعالیت هستند و پس از هندی‌ها بیشترین کارگر مهاجر در این کشور به حساب می‌آیند.

در کنار مرگ و میر به وجود آمده منتقدان اعتقاد دارند که قطری‌ها پاسپورت این کارگران را مصادره کرده‌اند و برای دوره‌های طولانی دستمزد این کارگران را پرداخت نکرده‌اند. در کنار اینها در این دمای سوزان نه تنها آب آشامیدنی لازم را در اختیار این کارگران قرار نمی‌گیرد بلکه آنها را در اردوگاه‌های نامناسب اسکان داده‌اند.

علی المری، رئیس کمیته حقوق بشر قطر با تکذیب این ادعاها گفت: هیچگونه برده‌داری و کار اجباری در قطر صورت نگرفته است.

مسئولان فدراسیون جهانی فوتبال در این زمینه خواهان همکاری سازمان دیده‌بان حقوق بشر، عفو بین الملل و مقامات دولتی و وزارتخانه‌های مربوطه قطر برای جلوگیری از تضییع حقوق این کارگران شده‌اند.

کد خبر 233666
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز