چهارشنبه ۹ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۷:۲۷
۰ نفر

ایرج اکبریه: با وجود آنکه سهام برخی شرکت‌های تحت پوشش وزارت صنایع و معادن در سال جاری به بخش غیر دولتی واگذار شده اما به نظر می‌رسد هنوز بسترهای لازم برای عرضه همه ظرفیت‌ها موجود در این شرکتها فراهم نشده است.

با ایرج اکبریه مشاور وزیر صنایع و معادن پیرامون روند اجرای سیاست‌های ابلاغی اصل44 در وزارت صنایع و معادن گفت‌وگو کرده ایم.

  •  روند واگذاری شرکت‌های مشمول این سیاست‌ها در وزارت صنایع و معادن تا چه حد مطلوب بوده است؟

در چارچوب این سیاست‌ها شرکت‌های مشمول اصل 44 قانون اساسی در وزارت صنایع و معادن در مجموع 5 شرکت را شامل می‌شود.

 از آنجا که از قبل اطلاع داشتیم که این سیاست‌ها در حال بررسی در مجمع تشخیص مصلحت نظام است پیش از ابلاغ رسمی‌این سیاست‌ها از آنجا که می‌دانستیم این شرکت‌ها باید به مردم واگذار شود مقدمات پذیرش این شرکت‌ها در بورس را فراهم کردیم که با این روند به نظر می‌رسد واگذاری شرکت‌های تابعه وزارت صنایع و معادن در چارچوب سیاست‌های ابلاغی اصل 44 با توجه به زیر‌ساخت‌ها و امکانات موجود مانند توانمندی بازار سرمایه برای عرضه سهام این شرکت‌ها و سرمایه در اختیار بخش غیر دولتی برای خرید سهام این شرکت‌ها از روند مطلوبی برخوردار بوده است.

در اواخر سال گذشته 5 درصد سهام شرکت فولاد مبارکه و 7 درصد سهام شرکت ملی صنایع مس ایران را در بورس عرضه کردیم و بر اساس مصوبه هیات وزیران 25 درصد سهام این شرکت‌ها را نیز در چارچوب سهام عدالت به مردم واگذار کردیم و واگذاری بقیه سهام این شرکت‌ها در سال جاری نیز در حال انجام است.

  • در چارچوب این سیاست‌ها سهام کدام یک از شرکت‌های تحت پوشش وزارت صنایع قابل واگذاری به بخش غیردولتی است؟

در مجموع 5 شرکت تحت پوشش وزارت صنایع قالب واگذاری در چارچوب این سیاست‌ها هستند. اکنون بخشی از سهام دو شرکت ملی صنایع مس ایران و فولاد مبارکه واگذار شده و بقیه سهام این شرکت‌ها نیز واگذار خواهد شد.

همچنین سهام شرکت صنایع آلومینیوم ایران( ایرالکو) است که کار بورس واگذاری سهام این شرکت روز گذشته نهایی، جلسه معارفه این شرکت به اعضای بازار سرمایه انجام شده و روزهای 19 یا 20 خرداد‌ماه به انتخاب سازمان خصوصی‌سازی 5 درصد سهام این شرکت به مردم عرضه خواهد شد و 30 درصد دیگر سهام این شرکت نیز در چارچوب سهام عدالت واگذار می‌شود و بقیه سهام این شرکت نیز در برنامه عرضه تدریجی قرار می‌گیرد.

 از سوی دیگر عرضه در بورس شرکت فولاد خوزستان با وجود پیگیری چند ساله مسایل عرضه در بورس این شرکت به دلیل مشکلات ساختاری، مالکیتی دارایی‌ها گرفتن گزارش حسابرس تا حدودی طولانی شده بود که این مشکلات مرتفع شده و پیش بینی می‌کنیم سهام این شرکت نیز در تیر‌ماه عرضه شود که واگذاری این شرکت مانند بقیه شرکت‌ها خواهد بود.

از آنجا که این شرکت‌ها بزرگ بوده و بازار سرمایه کشورمان کشش عرضه همه سهام این شرکت‌ها را ندارد وزارت امور اقتصادی و دارایی با هماهنگی سایر دستگاهها از طریق ایجاد شرکت‌های سرمایه گذاری، فروش سهام بلوک و جذب سرمایه‌گذاری خارجی تلاش می‌کند تا زمینه واگذاری بقیه سهام این شرکت‌ها نیز واگذار شود.

کد خبر 23349

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز