گروه شهرستان‌ها: هوا کم‌کم رو به سردی می‌رود و کوچ قشلاقی عشایر هم کم‌کم آغاز شده است.

کوج عشایر

در این میان برخی از مدیران عشایری استان‌ها تأکید می‌کنند که همچنان عشایر باید در ییلاق بمانند و کوچ آنها هنوز زود است. یکی از دلایلی که مسئولان را واداشته تا نسبت به کوچ عشایر در مهرماه هشدار دهند به آسیب‌دیدن برخی از ایل‌راه‌ها به‌خاطر بارش‌های شدیدی طی چند وقت اخیر برمی‌گردد. از سوی دیگر نیز به‌نظر می‌رسد برخی از قشلاق‌ها هنوز آماده پذیرایی از عشایر نیستند.

عشایر تا 15آبان کوچ نکنند

کوچ جمعیت عشایری مناطق غربی به‌دلیل نوع جغرافیا و آب‌وهوا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. همین می‌شود که برخی از مدیران امور عشایر استان‌های غربی توصیه کردند که عشایر تا 15آبان کوچ نکنند. رئیس سازمان امور عشایر در این خصوص گفت: هنوز چراگاه‌های مناطق قشلاقی برای کوچ عشایر آماده نیست. جهانشاه صدیق اضافه کرد: چراگاه‌های مناطق قشلاقی تا ۱۵مهر و اوایل آبان‌ماه آمادگی پذیرش دام‌های عشایری و ورود آنها را ندارند چون هنوز علوفه مناسب برای چرای دام در این مناطق وجود ندارد. وی با بیان اینکه اکنون مناطق ییلاقی از گیاه و علف مناسب برای چرای دام‌ها خالی شده و هوا نیز در برخی از این مناطق سرد شده و تحمل آن برای دام‌ها سخت شده است، اظهار کرد: این امر در حالی رخ می‌دهد که ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری ورود هرگونه دام را به این مناطق تا زمان مناسب ممنوع اعلام کرده‌اند. وی ادامه داد: این امر موجب بروز برخی مسائل و مشکلات بین عشایر و مأموران منابع طبیعی می‌شود. به گفته صدیق، راه‌حل این مشکل این است که در این مدت تا زمان مناسب عشایر برای ورود به قشلاق، دام‌های آنها با علوفه دستی، جو و کنستانتره تغذیه شوند اما این امر به‌دلیل هزینه‌های بالا برای عشایر ممکن نیست و ما یارانه‌ای نیز برای تأمین این خوراک و کمک به این قشر زحمتکش در اختیار نداریم.

همچنین مدیرکل امور عشایری استان همدان اعلام کرد: عشایر تا 15آبان‌ماه کوچ نکنند چرا که وضعیت خشکسالی در مناطق قشلاقی شدیدتر است. حمزه علی‌یزدانی به مشکل تحصیل عشایر اشاره کرد و به ایسنا گفت: عشایر به‌علت نوع زندگی، شرایط تحصیل برایشان سخت بوده اما با جدیتی که مجموعه آموزش و پرورش انجام داده برخی عشایر که به‌صورت نیمه‌کوچ‌رو اقدام به کوچ می‌کنند، ثبت‌نام کرده‌اند و برخی دیگر نیز بیشتر سال را در مناطق قشلاقی هستند که باید در این راستا معلمان عشایر به همراه آنها کوچ کنند. وی تصریح کرد: مجموعه آموزش و پرورش برای تحصیل عشایر اقدام به جذب نیرو از بین عشایر کرد ه‌که تا‌کنون 6نفر به استخدام درآمده‌اند.

سد کارون3 همچنان سد راه عشایر

با آبگیری سد کارون 3، قسمتی از راه عشایری که به سمت استان خوزستان و شهرستان ایذه کوچ می‌کنند هم زیر آب رفت و حالا ترددشان سخت شده و گهگاه حتی با خطراتی نیز همراه می‌شود. مدیرکل امور عشایر استان چهارمحال و بختیاری در این‌باره گفت: با توجه به اینکه شریان ترددی محور ایذه- شهرکرد با آبگیری سد کارون ۳ به زیر آب رفته است، ساخت پل جایگزین به‌عنوان مسیر ارتباطی در دست انجام است.

خالد طاهری افزود: حمل احشام عشایر از روی رودخانه کارون با شناور انجام می‌شود. وی با اشاره به‌وجود ایل‌راه‌های عشایری در مناطق سخت‌گذر و کوهستانی استان چهارمحال و بختیاری افزود: تابستان امسال ۶۰۰ کیلومتر از مهم‌ترین ایل‌راه عشایری این استان مرمت شده و گفتنی است که 2هزار کیلومتر از ایل‌راه عشایری کشور در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است و ایل‌راه دزپارت قدیمی‌ترین ایل‌راه استان چهارمحال و بختیاری است که عمده کوچ عشایر بختیاری در بین استان‌های چهارمحال و بختیاری و خوزستان از طریق آن انجام می‌شود.

به هر ترتیب به‌نظر می‌رسد هنوز بسیاری از عشایر کشور در بحث کوچ با مشکلاتی روبه‌رو هستند و بخشی از جمعیت با وجود هشدارهای داده شده اکنون در مسیر رسیدن به قشلاق هستند. نمونه‌‌اش هم کوچ عشایر استان‌ اردبیل و عشایر واقع در ییلاقات شهرستان آمل است.

 

کد خبر 233454

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز