شنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: با وجود گذشت ۱۸ روز از تابستان، با هدف دسترسی عشایر کوچنده استان اردبیل به مراتع بالادست ییلاقات سبلان عملیات برف روبی جاده‌های برف‌گیر در این منطقه آغاز شد.

برف‌روبی اردیبل

به گزارش ایرنا ، با وجود گرمای هوا هنوز در ارتفاعات کوه سبلان مناطق ییلاقی قابل شماری وجود دارند که راه دسترسی به آنها پوشیده از برف بوده و امکان دسترسی به آنها وجود ندارد.

مدیرکل امور عشایری استان اردبیل گفت: استان اردبیل دارای 800 کیلومتر جاده عشایری در قالب 51 محور است که 12 محور برف گیر بوده و امکان ریزش بهمن در آنها وجود دارد.

قادر هنرمند افزود: با آغاز عملیات برف روبی محورهای بهمن گیر توسط ماشین آلات سنگین پیش‌بینی می‌شود تا پایان تیرماه دسترسی عشایر به مراتع بالادست میسر شود.

او اظهار کرد: تاکنون 700 کیلومتر از دیگر جاده‌های عشایری استان در مناطق مختلف بهسازی شده و عملیات مرمت و بهسازی 100کیلومتر باقی مانده ادامه دارد.

جمعیت عشایر استان اردبیل ۶۶ هزار و ۵۰۰ نفر و در قالب ۱۲ هزار و ۸۰۰ خانوار بوده که به نگهداری یک و نیم میلیون راس دام مشغول هستند.

عشایر استان از ۴۵ طایفه مستقل تشکیل شده که همه ساله در یک هزار و ۵۲۷ اوبا ، ۵۲۷ قشلاق ، ۲۳۷ ییلاق ، هفت زیست بوم و ۵۱ سامانه زندگی می کنند.

در مقایسه با جمعیت عشایری کشور عشایر شاهسون اردبیل ۶/۵ درصد از جمعیت عشایر کشور را تشکیل می‌دهند و در قیاس با جمعیت استان اردبیل شش درصد از جمعیت استان را به خود اختصاص داده‌اند.

عشایر استان همه ساله ۱۰ هزار و ۵۰۰ تن گوشت قرمز ، ۴۳ هزار تن شیر ، پنج هزار و ۴۰۰ تن پنیر و یک هزار و ۵۰۰ تن پشم و ۱۳ هزار و ۶۰۰ متر مربع صنایع دستی تولید می‌کنند.

برخی از عشایر استان به شغل باغبانی و کشاورزی نیز مشغول هستند ولی در مجموع تولیدات عشایر استان از لحاظ وزنی ۱۵۹ هزار تن و از لحاظ ریالی دو هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال است.

عشایر استان اردبیل که به ایل شاهسون معروف هستند معمولا همه ساله نیمی از سال را در قشلاقات مغان و نیمی دیگر را در ارتفاعات شهرستان مشگین شهر و در دامنه‌های سبلان سپری می کنند.

شهرستان مشگین شهر در 85 کیلومتری شمال غربی اردبیل قرار دارد.

کد خبر 300727

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha